Senaste nytt

Förslag på ny design för boarding pass

Jag läste denna artikel som jag tyckte var intressant: Airlines, Listen Up: Here's the Boarding Pass You Should Be Using . Den handlar om en designer som funderade ut hur man kunde göra boarding pass bättre och snyggare. Resenörd som jag är tyckte jag det var intressant. :)

Här kommer designern Peter Smart's egna presentation, men artikeln ovan är en bättre överblick tycker .

Största problemet jag ser är att det skulle ställa betydligt högre krav på skrivarna vad gäller kvalitet men också att de troligen behöver service oftare, vilket ger högre driftskostnader. Varför inte bara köra mobila boardingkort?
 

agehall

Medlem
Jag tycker de där förslagen var rätt snygga. Det jag skulle önska, var att alla boardingkort hade all info på exakt samma ställe, vilket de inte har idag. Det varierar med bolag. Det där förslaget skulle inte ställa högre krav på skrivarna heller eftersom allt utom den svarta texten kan vara förtryckt.

Det jag funderar mest på, är dock när SQ202 ska börja flyga ARN-SYD. (non-stop tydligen!) :)
 

johhenrik

Medlem
Jag tyckte också det var snyggt, men också väldigt överskådligt. Varför opponera sig mot att göra något till det bättre, även om det fungerar idag? Hade inte varit mycket till utveckling i samhället isf. Jag tror inte att dessa miljarder resenärer skulle få det jättesvårt att anpassa sina liv till nya boardingpass, så som dessa.

Nåja, det lär ju inte hända. Jag tyckte det var en kul artikel och en snygg och smart design.
 

palmen

Moderator
Ser helt klart snyggt ut, men hur ska de göra när man har en biljett där man har fler flighter
ARN-CPH med SK
CPH-SIN med SQ
SIN-NRT med NH
Enlitg exemplet får man inte plats med mer än en flight per boardingkort, skulle bli mer omständigt att få 3 boardingkort som dessutom skulle skrivas ut på fel papper (alla hamnar på SAS) om de inte laddar olika boardingkort, men varför skulle det finnas NH-boardingkort på ARN.
 

agehall

Medlem
Fast "fel" boardingkort får man ju redan idag, så det är ju inget problem.

Och personligen skulle jag uppskatta att få ett boardingkort per flight.
 

johhenrik

Medlem
Jag har idag varit med om flera olika lösningar på ovan typ av rutt:

* Man skriver ut allt på separata boarding pass på incheckande bolags bp
* Man skriver ut på vita, uan logos
* Man skriver ut flera flighter på första incheckande bolag
* Man har vissa andra bolags bp som det skrivs ut på, så man har två eller flera olika från samma incheckning.

Ovan designförslag funkar ju på första och sista iaf. Det är ju till o med en SQ flight på ett Virgin-bp va? :)
 

David

Medlem
Tycker detta helt klart är intressanta förbättringsförslag. Som tidigare sagt finns det kanske en del svårigheter med att sjösätta idé i sin helhet men han tar helt klart upp några bra punkter, bl.a. att ha standiserade positioner för respektive information.

Som Agehall också skriver så hade även jag gärna tagit ett boardingkort per flygning, vilket oftast faktiskt är fallet ändå på de sträckor jag flyger. Jag har ännu inte gått över till mobila boardingkort utan brukar även ifall jag checkat in online plocka ut ett boardingkort på flygplatsen, det brukar bli lite anteckningar på dem såsom flygplanstyp, regnr etc.
 

Dr. Miles

Expert
Så länge det finns kinesiska flygbolag (boardingkort har tre delar) och Singapore Airlines (mindre del av boardingkortet är bredare än standard) tror jag att vi får glömma enhetlig lösning av boardingkort design...
 
Toppen