Senaste nytt

Förslag på en milage-run i Miles & More ?

Kricka

Medlem
Som mina resplaner ser ut för resten av året så kommer jag nog att vara
ungefär 24-25 miles kort för att få behålla mitt Senatorkort. Någon som
har en bra idé/förslag på hur man skulle kunna få ihop dessa poäng till
en rimlig kostnad (helst under 20 tkr) ?
 
MileageRun og Miles and More er vel næsten modsætninger, alle de kampagnepriser der findes giver kun 1.0x distancen... Måske du skal kigge på København-New York Star Alliance JV dealen, 2 T/R og du er næsten i mål....
 

Senator

Moderator
Absolut kan du det... Frågan är hur mycket behöver du exakt? Det finns några Z klass inom Europa som du kan få ihop till 6 000kr och runt 8 000 MILES tur och retur som t.ex. ARN-MUC-FRA-BCN-GVA-ZRH-ARN. Det finns några till, eller gå upp några tusen för D klass och lite mer Miles.

Annars häng med mig till SFO i F för 35 000kr och jag ser om jag kan få ihop 60 000 Miles. Vi gör det över en helg :)
 

Senator

Moderator
@Kricka och jag har skickat lite meddelande som PM, men jag lägger mitt svar här i fall det är användbart för andra...

Det har blivit svårare med att blanda LH, OS och LX segmentmässigt och få ihop mer än 6 segment på en tur/retur resa till låt oss säga Lissabon eller Barcelona. Särskilt Swiss är svåra..

Jag prisade precis Swiss ARN-ZRH med totalt 4 segmenten och det blir ca 5 600kr i Z. Jag gissar läggar man till routing via ZRH-GVA eller andra vägen blir det sådär 350kr extra per segment.

D klass är ca 2 200kr mer.. Så jag tror du kommer behöva åka två resor då det bästa du kan nå är:
4 internationella segment 4 x 2 000 + 4 x 500
2 inrikes i Tyskland eller Schweiz som är 2 x 1 500 + 2 x 375

Det finns en deal som i D kan tycka in 6 internationella segment och det är ARN-LIS med OS. Gissar den hamnar på 8 000kr för 15 000 M&M miles:
ARN-VIE-ARN (OS)
VIE-ZRH-LIS-ZRH-VIE (LX)
VIE-FRA/MUC-LIS-FRA/MUC-LIS (LH)

Om du har access till ExpertFlyer kan du titta där, men mina deals som jag hittar är ofta Lissabon, Nice, Barcelona eller Aten som prisas bra. En logisk deal är att använda Austrian men till en destination som dom själva inte flyger, men har pris där första och sista segment är just Austrian mellan ARN-VIE-ARN. Lissabon (LIS) är en sådan destination. Madrid (MAD) och Malaga (AGP) samma sak.

Alla dessa kommer kosta runt 8 000kr i D och med 15 000 miles.

Alternativt är att köpa en IATA fare. Tittade på ARN-AGP, men den blir rätt dyr. Dock är rutten ARN-VIE-MUC-ZRH-AGP innanför "Maximum Permited Mileage" eller MPM, och du får 20 000 miles men resan går också på nästan 20 000kr.

Jag skulle ta två eller tre resor i Z eller D beroende av tid. Som bäst: 15 000 miles.

En sista tanke: om du råkar vara i USA innan nyår så kan du kanske hitta en bra A-klass som ger 300%. T.ex. kan du åka New York till Seattle for ca $1,600 t/r. En rutt som EWR-SFO-SEA ger
2 565 x 3,25 = 8 336
679 x 3,25 = 2 207
10 543 miles en väg. Går kanske att hitta bättre routing :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte kollat platstillgång under kommande månader men om du vill hellre flyga långt än inom Europa, skulle jag rekommendera Austrians Business class deal i kombination med Singapore Airlines till Singapore, med routing via Tokyo.
[Business class] Stockholm-Sydostasien T/R, Austrian Airlines, från 14.500 SEK inkl. | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
screenshot20130929_1-png.20092


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Referens: (källa: Global Circle Mapper)
  • Stockholm-Wien: 800 miles
  • Wien-Tokyo: 5.702 miles
  • Tokyo-Singapore: 3.324 miles

Austrian P klass + Singapore Airlines D klass
  • Stockholm-Wien: 750 miles (fixed)
  • Wien-Tokyo: 5.702 miles x 100%
  • Tokyo-Singapore: 3.324 miles x 150%

ca 22.870 miles utan Senator bonus
ca 26.100 miles med Senator bonus på Stockholm-Wien-Tokyo

Källor:
Miles & More - Austrian/Tyrolean Airways: Earn miles when you fly
Miles & More - Singapore Airlines: Earn miles when you fly
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Mina preferenser för mileage runs är väl välkända vid det här laget:D Men det är dags för det sista steget mot FTL i M&M. Hittade en flight med Eva Air HKG-TPE-CGK T&R för runt 5500 kr och som ger ca 11 000 miles till M&M. Kräver dock över nattning i TPE och CGK. Annars körde jag BOM-BKK-HKG T&R i somras, vilket också gav ca 11 000 miles för ca 7-8000 kr. Både Thai och Eva’s biljetter ger ju ofta 200%. Men sedan ska man positionera sig också:p

En tänkbar positioneringsflight till HKG skulle kunna vara att testa LH's ny premium economy. Är du sen så får du väl ca 16 000 miles för runt 10 000 kr. Dom börjar väl flyga runt 10:e december.

EDIT. Dr. Miles löste problemet före mig:D
 
Toppen