Senaste nytt

Förslag och idéer till EuroBonus

Palazzi

Medlem
Nej nu håller jag inte med @Palazzi, spenderade kronor är inte hela sanningen, billiga avtalsbiljetter finns det ingen anledning att premiera oavsett antal legs, de kunderna har SAS ändå.

Tycker egentligen inte att dessa borde inkludera intjäning alls. Poängen ska ju rättmäteliga tillfalla arbetsgivaren (jag vet att VI inte vill det), och då är nog denne snarare intresserad av att förhandla ner priset på biljetten vid inköp. I det praktiska är ju status mer relevant för affärsresenären, om uttag ändå inte bör göras privat...
 

Storsteffe

Medlem
Tycker egentligen inte att dessa borde inkludera intjäning alls. Poängen ska ju rättmäteliga tillfalla arbetsgivaren (jag vet att VI inte vill det), och då är nog denne snarare intresserad av att förhandla ner priset på biljetten vid inköp. I det praktiska är ju status mer relevant för affärsresenären, om uttag ändå inte bör göras privat...

Ja att jag har samma åsikt är ingen hemlighet, möjlighets med skillnaden att jag anser att den som betalar ska bestämma vem som får poängen, själv ger jag gärna den till de anställda men det borde vara mitt val, till den åsikten hör att de få resor mina anställda gör så är de fullt fria att välja valfri business så det är inte snålhet utan ren en principsak för mig. Men för SAS ser jag det som att man måste börja se helheten, varför ge förmåner som inte ger nått tillbaka? Faktum är ju att man till stor del fortfarande har ett monopol fast tydligen inser man inte detta. Ingen inköpschef som bryr sig ett dugg om biljetterna är i en klass som ger noll poäng...
 
Ja att jag har samma åsikt är ingen hemlighet, möjlighets med skillnaden att jag anser att den som betalar ska bestämma vem som får poängen, själv ger jag gärna den till de anställda men det borde vara mitt val, till den åsikten hör att de få resor mina anställda gör så är de fullt fria att välja valfri business så det är inte snålhet utan ren en principsak för mig. Men för SAS ser jag det som att man måste börja se helheten, varför ge förmåner som inte ger nått tillbaka? Faktum är ju att man till stor del fortfarande har ett monopol fast tydligen inser man inte detta. Ingen inköpschef som bryr sig ett dugg om biljetterna är i en klass som ger noll poäng...

Den som betalar? Du menar kunderna eller? ;-)

I vilket fall kan ju varje företag ha avtal med SAS för credits, eller att sätta en policy som hindrar anställda att ta emot poäng, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang? Varför tycker du att SAS skall sätta upp rutiner för att kontrollera det här åt dig?
 

telelina

Medlem
Ge poäng för köp ombord. Till och med baspoäng kanske? Om SAS vill att man handlar av dem? Tvingas man åka GO med jobbet så kan detta vara ett bra alternativ.

Sedan ett förslag som inte gäller EB, varför inget nyttigt snacks? Typ moröttsstavar. Att förbeställa mat (som också ger poäng) skulle vara kanon, men med lite moderna matpreferenser. Typ idag kan man välja bort fisk (bra för allergiker) men om man bara vill ha fisk då? Och nej inte ett veg alternativ. :) Sorry för lite OT.
 

telelina

Medlem
Mitt nästa förslag är att SAS ordnar en träff med BC för kreativa förslag och diskussioner på ett trevligt sätt där man av sätter tid för respektive kategori. Något strukturerat där frågor och ämnen skickas in i förväg med moderator från BC.

Jag tror att många vill att det ska gå bra för SAS, många vill välja EB som sitt bonusprogram och som medvetna resenärer kommer vi välja det som ger oss mest, SAS är ingen välgörenhet som Tommy skrev men det är ju inte vår plånbok heller. :)
 

Storsteffe

Medlem
Den som betalar? Du menar kunderna eller? ;-)

I vilket fall kan ju varje företag ha avtal med SAS för credits, eller att sätta en policy som hindrar anställda att ta emot poäng, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang? Varför tycker du att SAS skall sätta upp rutiner för att kontrollera det här åt dig?
Lite OT: Poängen kostar och ger dyrare biljetter svårare än så är det inte och för SAS är det oekonomiskt att dela ut poäng till kunder(de som betalar) som inte bryr sig om annat än priset på resan.
 
Jobbar i stort företag och vi har avtal med i stort sett alla flygbolag, vi har egen site hos resebyrån med parametrar som styr vilka avgångar som väljs.

Man får ofta trixa en hel del för att kunna välja SAS, bla ställer klassningen av Plus till det eftersom den ses som business.

Anledningen till att man trixar är ömsesidig lojalitet, vana, osv. Detta kommer ju köra på av sig själv ett tag men jag tror det är viktigt för SAS att motivera både bolagen, så att man inte åker ur programmen helt, och individen som väljer (som ofta får trixa lite för att kunna välja SAS).

På mindre bolag kan man kanske ha en hårdare regim och styra hårt mot tex SAS men på större bolag är SAS en väldigt väldigt liten spelare och riskerar snarare åka ur.
 
Toppen