Senaste nytt

Förslag kabinväska

Jönsson

Medlem
Behöver byta kabinväska, den nuvarande har gjort sitt. Tacksam för tips på en väska som uppfyller mina (kanske för högt ställda) krav.

Önskade attribut:
- Två hjul som är tysta och av bra kvalitet. Gärna modell större. Små hjul och fyra hjul går bort då de är bedrövliga på ojämna gator och över grus. Hjulen ska heller inte samla på sig skräp och småsten. Jag förflyttar mig inte enbart mellan terminal, taxi och hotell.

- Vikten ska vara så låg som möjligt utan att äventyra kvalité eller funktion. Är medveten om att låg vikt kan vara svårt att kombinera med mina andra krav.

- Väskan ska vara lätt att rengöra eller vara smutsavvisande. Att den är vattenavvisande är en självklarhet.

- Kvalité är viktigt. Den kommer med på två till sex resor i veckan.

- Det är ett plus om väskan invändigt är smart organiserad samt om den har utrymmen som går att nå lätt utifrån. En separat del för skjortorna är bra. Ytterfack ska rymma en dator.

- Teleskophantaget får gärna vara ställbart och måste vara stabilt. Det får heller inte vara för kort.

Tack på förhand.
 

Jönsson

Medlem
Tack för två fina förslag. Ska titta närmare på dessa.

Hur är era erfarenheter av nylonväskor, likt de ovan, och vägdamm/lera? Hade en nylonklädd väska i femton år. Bra kvalité och slitstark men det den blev alltid smutsig vid sämre väder. Det var inte bara att torka av den direkt. Kanske ska man använda någon form av impregneringsspray?
 
Tja femton år har då inte mina hållit....

Jag räknar ca tre år för en väska, den senaste jag hade "tog rulltrappan" på centralen efter att jag haft endast i två år, jag fastnade med den och en bit slets bort. Fast det beror ju förstås på hur mycket man använder väskan, själv använder jag min på minst en resa i veckan, ofta kortare resor inom Europa och då "kastas" det med den en hel del.

Andra problem jag haft på flera väskor är att dragtappen på dragkedjan lossnar, händer typiskt när man slänger upp väskan i "overhead locker" (inser att jag inte vet vad det heter på svenska, brukar säga hatthylla, men det kan väl ändå inte vara rätt)

Handtaget brukar kunna krångla efter vissa skruvar lossnar, sen är det snart kört.

Hjulen brukar kunna skära, tror det beror på att jag drar väskan utomhus även i dåligt väder.

Att tvätta väskan tycker jag däremot inte är något problem, värre är det med reporna som brukar bli ganska snart.
 

Jönsson

Medlem
Har själv gjort minst en ToR i veckan så kvalitén har onekligen varit bra. Det är nylonlverdrsget som har slitits ut med flera hål, framförallt längs kanterna och på undersidan. Hjulen rullar som tidigare, om än kanske inte lika tyst som innan.
 

ACervin

Medlem
Vi har några Samsonite Firelite i familjen. Lätta men hjulen samlar på sig damm ganska snabbt och slutar rulla. Tar ca 10 minuter att fixa med två insex nycklar (helgat vara IKEA). Fyra hjul gör att du kan köra på längsen (eller vad det kan heta) vilket gör det lättare att ta sig fram i flygplanet, istället för att ha väskan på tvären då man fastnar i stolarna. Du kan ju alltid köra en fyrhjuling på två hjul när det passar bättre. Dessutom, om du har en tung datorväska ovanpå så tynger det ner en tvåhjuling avsevärt medan det inte betyder så mycket på en fyrhjuling. Samsonites lätta väskor har ganska flimsiga handtag och en del har bara en teleskopstång vilket är värdelöst om du kör med väska ovanpå som då börjar rotera. Tumi är jag själv mycket nöjd med (har dock inte deras rullväska). De är stadiga med bra kvalitet på tyg och handtag, men inte de lättaste och dyra. Rimowa Salsa Air Deluxe har ytterfickor kan vara något att kika på som jag tror ligger i samma prisklass som Tumi. Men alternativet är ju också att köra slit och släng.
 
Toppen