Senaste nytt

Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna

niksal

Medlem
Jag har aldrig känt mig så omedveten som inför min första resa någonsin till Hong Kong. Landar tidigt Sep 8, avfärd sent Sep 17.

Bor på The Pottinger - någon som har erfarenhet? Reser ensam. Har kollat tråden men om det finns fler tips för en Hong Kong novis som reser ensam (jobbresa så endast kvällar och veckoslut är lediga) så tar jag dem gärna emot antingen här i forumet eller som PM.
 
We spent a few days in Hong Kong a short while ago. Here are some videos, if you find it useful.

Victoria Harbour lightshow, from the Avenue of the Stars. I didn't find the light show that impressive, but watching it once isn't a bad idea. The lights from buildings are definitely very impressive.

For this trip, we stayed at Hotel Panorama by Rhombus. This hotel, in the Tsim Sha Tsui area, has a 40th storey sky garden which has good views. Here is an example -

Will post more videos once I get them sorted.
 

DHXSTHLM

Medlem
Jag har aldrig känt mig så omedveten som inför min första resa någonsin till Hong Kong. Landar tidigt Sep 8, avfärd sent Sep 17.

Bor på The Pottinger - någon som har erfarenhet? Reser ensam. Har kollat tråden men om det finns fler tips för en Hong Kong novis som reser ensam (jobbresa så endast kvällar och veckoslut är lediga) så tar jag dem gärna emot antingen här i forumet eller som PM.

Reser till HK titt som tätt, också ensam i business, så det har varit en del ensamma middagar där. Får du tid över, testa ett ställe som heter Rönin, ett japanskt ställe, undangömt, ring för att boka bord och be om att få sitta i baren och bara njut =) Drick lite god sake och japansk whisky som är deras specialité.

Aberdeen Fish Market
Ring någon dag före och boka bord i canteenen. Berätta hur mycket du vill spendera. De kommer köpa den absolut bästa fisken som går att hitta tidigt på morgonen och laga en lunch du sent kommer glömma. En tur inne på marknaden och en guidad båttur i hamnen med någon av fiskarfruarna är också fantastiska upplevelser.

Mat/hipsterhäng
Yardbird
Hela menyn är byggd kring yakitori, dvs grillad kyckling - alla delar av den. Det är supergott, dessutom riktigt bra bar, och kanske bästa stället i stan om man vill skåda skärningspunkten mellan expatbankers med smak och hongkongkineser med hipsterbegär.
Little Bao, ligger ett stenkast från Yardbird, stimmigt och livligt.

Världens billigaste Michelinkrog (jag är personligen inte imponerad, men många väljer att gå dit, nästan en institution numera)
Tim Ho Wan
Jag åt på originalrestaurangen för två år sen men den skulle stänga inom kort. Googla för nya adressen, finns två ställen. Om du går dit ensam kan du få bord direkt, annars är det lång väntetid, inga bokningar. BBQ Pork buns är legendariska. Det är enkelt att beställa, man får kryssa i på en lapp. Men ta bara en av varje, serveringarna innehåller ofta tre dumpnings eller buns, vilket man inte tror när man ser de sjukt låga priserna.

Bästa lyxkrogen
Amber

Bra kantonesiskt utan tillsatser
The Chairman

Googla baren 001. Speakeasy bar och ring och boka. Ligger i en gränd utan någon som helst skyltning.

Sen är alla skybarer så klart värt att besöka. Den som jag tycker bäst om är skybaren på The Upperhouse.

Såklart osäker om vi har samma smak, och garanterar därför inte att du kommer att smälla av =) men lycka till och njut av HK, det är en läcker stad.
 

niksal

Medlem
Tackar för tipsen @DHXSTHLM ! Du har kanske lite dyrare smak än jag men Little Bao och Tim Ho Wan skall jag nog försöka klämma in. 001 verkar vara mycket nära där jag bor så det kanske blir ett besök där... Har varit några dagar nu i Hong Kong och är ganska lost. Har inte sett så mycket ännu så ser fram emot veckoslutet!
 

DHXSTHLM

Medlem
Tackar för tipsen @DHXSTHLM ! Du har kanske lite dyrare smak än jag men Little Bao och Tim Ho Wan skall jag nog försöka klämma in. 001 verkar vara mycket nära där jag bor så det kanske blir ett besök där... Har varit några dagar nu i Hong Kong och är ganska lost. Har inte sett så mycket ännu så ser fram emot veckoslutet!

Jasså? Där blev jag lite överraskad, försökte matcha in lite på pottinger prisklassen +/- och tipsa lite om de ställen som jag som ganska priselastisk konsument gillar =)

men men, hoppas hur som helst att du får en bra resa där borta!
 

niksal

Medlem
Vad arbetsgivaren betalar (pottinger) har inget att göra med vad jag har råd med. Men! Jag besökte Little Bao idag och trots en ordentligt dryg timmes väntan på plats som ensam så var det nog värt det. Oj så gott! O så härlig stämning o service! Promenaden tillbaks till hotellet genom Soho och LKF var nog även upplevelsemässigt nerförsbacke. Blir nog Tim Ho Wan imorgon tror jag.
 

jimmy_h

Medlem
Besökte Little Bao förra veckan och fick plats direkt, var där tidigt runt kl 18.
Jag vill också passa på att tipsa om The Chairman, visserligen tappat sin stjärna men för ca 500kr/person får man en fantastik matupplevelse.
Frukost/Brunch på Maxim's Palace bör man heller inte missa
Bao Wow i Wan Chai är ett okey snabbmatshak ifall man vill testa Bao
 
Toppen