Senaste nytt

Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna

Peter65

Medlem
Har inte deklarerat utan bara gått igenom tullfiltret.

Har iofs aldrig blivit stoppad men brukar oftast släpa på två stockar, eftersom det är billigt i tax-freen på GOT:D Inte heller i NZ hade dom synpunkter, däremot fick jag mina skitiga joggingskor tvättade när jag anlände till AKL:D.

Lika här ;)
 

JakeSaltin

Ny medlem
Åh fan kan man göra så alltså?
Hade ingen aning om att jag kan checka in en väska hela vägen trots att jag är i H.K. i tre dagar. Onekligen ett tänkbart alternativ.

Ah okej, Shek O har jag inte läst om...Vad jag minns iaf. Låter sweet, det är ju lite av kontrasterna man är ute efter när man är på ett sådant ställe som Hong Kong så kul att man får se det på vägen ut till stranden.

Har faktiskt också fått mina skitiga skor tvättade i N.Z., dock när jag skulle åka därifrån..Eller ja, jag fick tvätta dem själv.
Stod och trängdes med ett gäng rugbyspelare vid handfaten.
 

Dr. Miles

Expert
Åh fan kan man göra så alltså?
Hade ingen aning om att jag kan checka in en väska hela vägen trots att jag är i H.K. i tre dagar. Onekligen ett tänkbart alternativ.
Har du tre dagar i transit, tror jag att det blir svårt att checka in väskan hela vägen till din destination.

På Singapore Changi kunde man förvara saker som man inte ville tulla i Singapore vid tullen (ankomst) och betala liten avgift. Sedan hämtade man den vid utresa från Singapore.
Jag undrar om det finns liknande system i Hong Kong.
 

JakeSaltin

Ny medlem
Har du tre dagar i transit, tror jag att det blir svårt att checka in väskan hela vägen till din destination.

På Singapore Changi kunde man förvara saker som man inte ville tulla i Singapore vid tullen (ankomst) och betala liten avgift. Sedan hämtade man den vid utresa från Singapore.
Jag undrar om det finns liknande system i Hong Kong.

Finns faktiskt en service för 140 dollar dagen. Level 3 terminal 2. https://www.hongkongairport.com/eng/passenger/departure/all/baggage/left-baggage.html
Verkar enbart vara för departures och då måste man väl ändå gå genom tullen så då känns det ju som strunt samma faktiskt.

Jaja, får väl chansa. snuset är väl egentligen hela världen. Mer medicinen som jag inte vill bli av med då jag ändå har hållit på och harva runt med ansökningar för införsel med mera. Japaner och formulär alltså! helt otroligt.
 

Dr. Miles

Expert
Finns faktiskt en service för 140 dollar dagen. Level 3 terminal 2. https://www.hongkongairport.com/eng/passenger/departure/all/baggage/left-baggage.html
Verkar enbart vara för departures och då måste man väl ändå gå genom tullen så då känns det ju som strunt samma faktiskt.
Jag tror att vi pratar om två olika saker. Det du skrev är vanligt left-luggage tjänst.
Det som jag skrev är tullens (i mitt exempel var Singapore Custom) förvaringstjänst för transitresenär.
 

erc

Medlem
Ber panelen om tips.

Vi stannar till i Hong Kong i januari 2016 på väg till Fiji och skulle uppskatta tips på shopping. Vad vi är ute efter är motsvarigheter till Woodbury Common Premium Outlets utanför New York för att shoppa lite kläder av märken som Tommy Hilfiger, Levis, Armani Exchange, Calvin Klein, Hugo Boss etc. Shoppingkomplex fyllda med Gucci, Versace etc hoppar vi över den här gången.

Har hittat det flygplatsnära Citygate Outlet - kan det vara något? Andra tips är mycket välkomna!
 

fredrik996

Medlem
Viktigt att poängtera för resenärer till Hong Kong.

di.se - Här är det dyrast att dricka öl

Då ställer jag mig funderande till om jag kan checka in ett flak öl mariestads 33cl. 5,2%
som silver får man ju ta med ett extra bagage.
Har skummat igenom SAS och Transportstyrelsen och begränsningen verkar ligga mellan 24% och 70% starksprit.

Otilltna freml i flygplan - SAS
På ovan länk nämns inget om att en låda öl är otillåtet.

Mat och dryck - transportstyrelsen.se
Inte heller på transportstyrelsen.

detta skall bli ett ku experiment :D
 

Dr. Miles

Expert
Viktigt att poängtera för resenärer till Hong Kong.

di.se - Här är det dyrast att dricka öl

Då ställer jag mig funderande till om jag kan checka in ett flak öl mariestads 33cl. 5,2%
som silver får man ju ta med ett extra bagage.
Har skummat igenom SAS och Transportstyrelsen och begränsningen verkar ligga mellan 24% och 70% starksprit.

Otilltna freml i flygplan - SAS
På ovan länk nämns inget om att en låda öl är otillåtet.

Mat och dryck - transportstyrelsen.se
Inte heller på transportstyrelsen.

detta skall bli ett ku experiment :D
Det är 0% tull på öl i Hong Kong enligt Hong Kong Customs and Excise Department webbsida.

http://www.customs.gov.hk/en/trade_facilitation/dutiable/types/
http://www.customs.gov.hk/en/passenger_clearance/duty_free/index.html
 
Toppen