Senaste nytt

Förseningar vid Award resa

Senator

Moderator
@agehall som gärna vill ha ett dygn för connection i USA om det är något viktigt som skall göras borde alltså få flygförbud?

Nu tror jag du drar detta lite långt. Trådskaparen har redan skrivit två saker: a) helst ingen övernattning i DC och b) inget stress att komma hem.

Så om vi generaliserar lite, då borde inga flygbolag erbjuda antingen a) transit via USA eller b) öka MCT för sådan transit till 24t.

Låter varken som ett kommersiellt framgångsrecept eller praktiskt genomförbart.

Hade resenärer varit utan skydd vid missade connection hade jag förstått oron, men en genomgående biljett skyddar. Då spelar det i mitt tycke ingen roll om MCT är 2 eller 8 timmar.

Trådskaparen söker trygghet: och IMHO är mitt råd att så länge du har en biljett och är innanför MCO så kan du alltid sitta lugnt i båten.
 

Canadien

Medlem
Precis, har man ingen stress kan man följa MCT. Har man ett viktigt möte eller liknande är det bra att ta till rejält, gärna övernattning samt köpa en extra helt avbokningsbar biljett på en ännu senare anslutning så att man har ytterligare en utväg ifall ombokningar inte går p g a fulla plan.
 

mha321

Medlem
@agehall som gärna vill ha ett dygn för connection i USA om det är något viktigt som skall göras borde alltså få flygförbud?
Det vore i och för sig kul.

Men de fall där han rekommenderar övernattning mellan handlar väl normalt om när man flyger på separata biljetter.

Så länge man är på samma vilket biljett så tas man ju hand om ifall man missar anslutningen. Dessa biljetter säljs ju bara inom ramen för mct. Däremot är det klart att det finns en risk där då en del mct är lite snålt tilltagna. Så om man har så viktig tid att passa i andra änden att man inte klarar en ombokning till senare flyg kan det vara värt att ta till betydligt mer än mct, men bara av den anledningen.

Flyger man däremot på separata biljetter så kan det ju bli betydligt jobbigare om man missar anslutningen, och då passar rekommendationen med en övernattning bra.
 

karho

Medlem
Ibland får man ny bokningsklass, som kan ge poäng, när man ombokas, men det finns ingen garanti. Därför ska man alltid fylla i sitt frequent flyer nummer, även på bonusresor.

Ett tips är också att behålla boardingkortet. Det har hänt mig att United bokat om min ursprungliga flygning (som blev försenad) till ett alternativ med American Airlines. Denna flight, inrikes USA, bokades då som bokningsklass F, vilket gick fint att efterregistrera på British Airways hemsida, trots att allt var bonusresa.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Ett tips är också att behålla boardingkortet. Det har hänt mig att United bokat om min ursprungliga flygning (som blev försenad) till ett alternativ med American Airlines. Denna flight, inrikes USA, bokades då som bokningsklass F, vilket gick fint att efterregistrera på British Airways hemsida, trots att allt var bonusresa.
Man kan även be dom lägga in valfritt one world medlemskap i ombokningen och få poäng utan efterregistrering. Gjorde så då jag blev ombokad till American Airlines till New York istället för med sas.
 

karho

Medlem
Man kan även be dom lägga in valfritt one world medlemskap i ombokningen och få poäng utan efterregistrering. Gjorde så då jag blev ombokad till American Airlines till New York istället för med sas.

Absolut, visst är det så. I mitt fall hade jag inte en tanke på att kunna få poäng, var bara glad att de kunde hitta ett alternativ till mig, så bra då att i efterhand lugn och ro efterregistrera.
 
Toppen