Senaste nytt

Förseningar vid Award resa

agehall

Medlem
Jag begriper inte hur folk kan tycka att under 2h är vettigt för en connection i USA som man faktiskt vill hinna med.

Att ta sig in i USA kan ju ta allt mellan 10 minuter och 4h. Lägg till detta att flyg ofta landar lite sent och man har problem. MCT säger inget om ifall man faktiskt bör hinna med en flight - det är bara en påhittad gräns för om flygbolag är villiga att ta risken att sälja en genomgående biljett eller inte. Visst blir man ombokad, men det är inte nödvändigtvis så att man kommer med en flight samma eller nästa dag.
 

JohanGE

Medlem
Jag skulle "aldrig" byta business mot ekonomi för att ha stor marginal på flygplatsen, om det nu inte är absolut superviktigt att jag kommer hem på utsatt tid och under inga som helst omständigheter kan tänka mig att komma hem senare.

Du kommer att bli ombokad till business om det finns business platser lediga vid en eventuell missad connection. Det händer ju ibland att det blir kaos med väder på östkusten och då kan det vara fullt i all business över Atlanten i dagar när trafiken väl börjar gå igen. Då har du ju valet att ta ekonomi eller att vänta tills det finns Business ledigt.

Perosnligen skulle jag inte oroa mig allt för mycket för denna connection, du kan ju titta hur väl i tid inkommande plan till Washington brukar vara från Cancun om du vill skaffa en uppfattning om det "alltid" är försenat eller ej.

Men för att summera det, om du missar planet pga saker du själv inte kan påverka kommer du att bokas om till lämpligt alternativ. Här brukar man själv kunna komma med förslag, det mesta inom Star Alliance borde gå bra att boka och kan även finnas några andra bolag som det går att boka med. SAS har tex avtal med American Airlines men inte med Norwegian som ett exempel.

Måste förtydliga är min ursprungliga (nuvarande) bokning från CUN till IAD även den i Economy (tyvärr). Så det ende som förändras vid ombokning till ORD är ju flygtiden i Economy (+1,5h ca). Min plan har hela tiden varit att delvis hålla koll på Uniteds BC tillgänglighet, samt alternativa vägar hem när det närmar sig. Däremot så får jag ju +5h transit mellan ankomst och avgång i ORD (givet att de håller tiderna) och har väl inga problem med att spendera någon timme i en trevlig lounge. Så detta kanske inte är något större bekymmer om jag väljer att boka om och vill vara på den "säkra" sidan
 

Senator

Moderator
Det gäller alltså Business på Connection flight? Kommer från Economy, men ska vidare i Business.

Ja, det gör du. Det kommer också finnas en Polaris Lounge på Dulles, men exakt när under 2019 den öppnar är inte annonserat. Jag hade åkt som din ursprungsplan. Efter SK925 till CPH så finns det massor av alternativ:
Lufthansa till MUC/FRA
United till LHR/FRA/BRU

Tusentals resenärer åker som du..varje dag. Det verkar gå bra för de flesta :)
 
Toppen