Senaste nytt

Förseningar vid Award resa

JohanGE

Medlem
Finns tillgänglighet från Cancun till Chicago med längre transit (+5h) och sen vidare till Cph. Hemma lite senare, men det gör ingenting. Kanske värt att boka om redan nu. United-flighten från Cancun är dock f.n. endast "x" men kanske släpps några (i) vid ett senare skede? Någon som har kolla på Uniteds tillgänglihet i Business? Är det kanske lättare att uppg. till Economy Premium närmare avresedagen?
 

JohanGE

Medlem
Jag skulle ha behållit den ursprungliga biljetten. +5h på en flygplats är sällan kul. Men du väljer ju själv vad som passar dig bäst.

Nej, jag föredrar också den ursprungliga iden. Men det är klart, alternativet till Chicago är "säkrare". Visst måste man väl ha någon lounge access också då jag flyger business till CPH?
 
På Washington Dulles (IAD) finns det Lufthansa-lounge, Turkish Airlines-lounge och en bunte United-lounger. Som "lounge-tokig" hade jag gärna lagt 5 timmar i Uniteds Polaris-lounge i Chicago. Som "poäng-galning" hade jag heller inte haft något emot att missa ett anslutningsflyg i longhaul på en bonusresa, då finns ju chansen att man tjänar poäng på bonusresan och personalen brukar vara mottaglig för diverse routingförslag i sådana situationer.
 

JohanGE

Medlem
På Washington Dulles (IAD) finns det Lufthansa-lounge, Turkish Airlines-lounge och en bunte United-lounger. Som "lounge-tokig" hade jag gärna lagt 5 timmar i Uniteds Polaris-lounge i Chicago. Som "poäng-galning" hade jag heller inte haft något emot att missa ett anslutningsflyg i longhaul på en bonusresa, då finns ju chansen att man tjänar poäng på bonusresan och personalen brukar vara mottaglig för diverse routingförslag i sådana situationer.

Intressant vändning av "problemet". Gillar't. Men hur menar du med tjäna poäng på bonusresa? Får man poäng på den ombokning som eventuellt görs vid missad connection? Kanske kan vara värt att chansa på det då, om man nu inte har en specifik tid att vara hemma på.

Det enda som talar emot en ombokning från IAD till ORD är ju att den flighten är i (x) och ca 1h30 längre.
 
Intressant vändning av "problemet". Gillar't. Men hur menar du med tjäna poäng på bonusresa? Får man poäng på den ombokning som eventuellt görs vid missad connection?
Ibland får man ny bokningsklass, som kan ge poäng, när man ombokas, men det finns ingen garanti. Därför ska man alltid fylla i sitt frequent flyer nummer, även på bonusresor.
 

palmen

Moderator
Tycker 1h50min känns för lite tid för hinna gå igenom US customs and immigration... finns så mycket som kan gå fel
1.Ditt plan är försenat.
2. Långa köer vid entry till USA.

Jag flög från Cancun till Baton rouge via Atlanta (tog 3h att komma igenom US customs and immigration) men Delta airlines bokade om mig gratis till New Orleans när jag missade flyget.
Minimum connection time är 1h30m för international to international på Washington Dulles (IAD). Det är med andra ord väl inom gränsen för vad som ska behövas. Sen kan saker och ting alltid gå fel med förseningar på flygplatsen som gör att man missar ett plan, men då har man rätt till ombokning då allt är på samma biljett.
 

palmen

Moderator
Jag skulle "aldrig" byta business mot ekonomi för att ha stor marginal på flygplatsen, om det nu inte är absolut superviktigt att jag kommer hem på utsatt tid och under inga som helst omständigheter kan tänka mig att komma hem senare.

Du kommer att bli ombokad till business om det finns business platser lediga vid en eventuell missad connection. Det händer ju ibland att det blir kaos med väder på östkusten och då kan det vara fullt i all business över Atlanten i dagar när trafiken väl börjar gå igen. Då har du ju valet att ta ekonomi eller att vänta tills det finns Business ledigt.

Perosnligen skulle jag inte oroa mig allt för mycket för denna connection, du kan ju titta hur väl i tid inkommande plan till Washington brukar vara från Cancun om du vill skaffa en uppfattning om det "alltid" är försenat eller ej.

Men för att summera det, om du missar planet pga saker du själv inte kan påverka kommer du att bokas om till lämpligt alternativ. Här brukar man själv kunna komma med förslag, det mesta inom Star Alliance borde gå bra att boka och kan även finnas några andra bolag som det går att boka med. SAS har tex avtal med American Airlines men inte med Norwegian som ett exempel.
 
Toppen