Senaste nytt

Försening United airlines 9 timmar på washington.

fcx

Medlem
Nej, tyvarr inte.... :(
--------------------------------------------------------------------------------------
Försäkringsförmånerna gäller för resor som påbörjats från plats
i Norden eller annan plats i land inom EU där försäkrad har sin
ordinarie bostad eller arbetsplats, nedan kallad bostaden.

Ouch, det var ju en stor nackdel med det kortet!
 

taxvalp

Medlem
Ouch, det var ju en stor nackdel med det kortet!

Jag har inte hängt med från början, men startade ni inte resan i Sverige och är nu på väg hem? I så fall borde ju försäkringen gälla, såvida ni inte varit borta mer än 60 dagar.

"Vid köp av tur- och returbiljett, charterresa eller rundresa, som i förväg betalatsmed kortet, gäller försäkringsförmånerna från den tidpunkten försäkrad lämnat bostaden där resan påbörjades, till dess resan är avslutad och han/hon kommit tillbaka till bostaden –dock längst i 60 dagar. Två eller fler enkelbiljetter som bokats vid samma tillfälle ska, om resan avslutas i bostaden, i alla avseenden vara jämställd med en tur- och returbiljett i dessa försäkringsvillkor."

http://www.saseurobonusmastercard.se/doc/se/sapi0w-reseforsakring-villkor-se.pdf
 

NotRyan

Medlem
Jag har inte hängt med från början, men startade ni inte resan i Sverige och är nu på väg hem? I så fall borde ju försäkringen gälla, såvida ni inte varit borta mer än 60 dagar.

"Vid köp av tur- och returbiljett, charterresa eller rundresa, som i förväg betalatsmed kortet, gäller försäkringsförmånerna från den tidpunkten försäkrad lämnat bostaden där resan påbörjades, till dess resan är avslutad och han/hon kommit tillbaka till bostaden –dock längst i 60 dagar. Två eller fler enkelbiljetter som bokats vid samma tillfälle ska, om resan avslutas i bostaden, i alla avseenden vara jämställd med en tur- och returbiljett i dessa försäkringsvillkor."

http://www.saseurobonusmastercard.se/doc/se/sapi0w-reseforsakring-villkor-se.pdf

Resan det galler startas i London, sedan har han en separat biljett ARN-LHR-ARN....
 
Resan det galler startas i London, sedan har han en separat biljett ARN-LHR-ARN....
Precis som du säger börjar den här resan i london varpå dom inte ville boka om mig direkt till stockholm....

Får ett belopp från mitt försäkringsbolag nu så de löser sig ändå, man har ju 14 dollar från UA annars .....
 
Fick ett litet meddelande i min united app på ipaden, 829 USD för att uppgradera från business till global First. 6490SEK känns inte värt för en 7,5 timmes flight...

image.jpg
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm. Jag har för mig att just morgonflighterna från USA till London är lite speciella. Drabbas de av en försening så drabbas de inte med en timme eller två utan antingen en kvart eller 9 timmar vilket beror på att flygplanen under normala omständigheter inte får landa så sent på Heathrow (utan att betala väldigt mycket extra). Har för mig att i praktiken går gränsen vid 23:00 och sedan öppnar flygplatsen 05:00 med några få ankomster innan dess. Så ur det perspektivet är just morgonflighterna från USA lite trixiga.

Nu hjälper ju de inte er (dessutom verkar planet UA122 nu vara inställt). Hoppas ni kommer iväg och får en hyggligt behaglig resa.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte hängt med från början, men startade ni inte resan i Sverige och är nu på väg hem? I så fall borde ju försäkringen gälla, såvida ni inte varit borta mer än 60 dagar.

"Vid köp av tur- och returbiljett, charterresa eller rundresa, som i förväg betalatsmed kortet, gäller försäkringsförmånerna från den tidpunkten försäkrad lämnat bostaden där resan påbörjades, till dess resan är avslutad och han/hon kommit tillbaka till bostaden –dock längst i 60 dagar. Två eller fler enkelbiljetter som bokats vid samma tillfälle ska, om resan avslutas i bostaden, i alla avseenden vara jämställd med en tur- och returbiljett i dessa försäkringsvillkor."

http://www.saseurobonusmastercard.se/doc/se/sapi0w-reseforsakring-villkor-se.pdf
I sådant fall är det viktigt att boka två fares (som tillåter End-on-End) som en bokning med hjälp av en duktig agent.

Resan det galler startas i London, sedan har han en separat biljett ARN-LHR-ARN....
Jag har köpt Stockholm-Hamburg t/r med SAS och Hamburg-Lübeck t/r med Deutsche Bahn och jag har betalat båda biljetter med Amex. (Man kan betala med Amex på Deutsche Bahn om man bokar biljetten på nätet.)
När Deutsche Bahn hade strejk och jag inte kunde ta mig till Hamburg flygplats, ringde jag till Solid Försäkringar. Agenten sa att de skulle täcka min taxikostnad upp till 1500 SEK för att det räknas som en resa från Stockholm-Lübeck, inte som Stockholm-Hamburg, Hamburg-Lübeck separat.
Turligt nog behövde jag inte använda taxi för att min kollega skjutsade mig till Hamburg flygplats, men det är bra att veta.

Så om @simon_says91 och @jumbooze har betalat båda biljetter med Amex, kan ni kontakta Solid Försäkringar och fråga om vad som gäller.

https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf
 
Toppen