Försening - TAP Portugal

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Moco, 24 Augusti 2015.

1. Moco

Moco Medlem

Hade återigen en försening på över 2 timmar med TAP nu i lördags. De är ju alltid försenade, denna gång gällande TP 772 LIS-GOT. Alltid tekniska problem bakom (alltid risiga och slitna plan) - och denna gång kördes vi dessutom ut till en remote gate där inget plan fanns...vilket resulterade i att vi snurrade runt ett par gånger med bussen och sedan kördes tillbaka till gaten...med ytterligare försening som följd.

I sitt svar på min yrkan till ersättning enligt 261/2004 skriver de följande:

"AVSNITT 4

Är ditt flyg försenat mer än 3 timmar, skicka oss följande information:
    · Din permanenta adress i Sverige
    · Flyginformation: t.ex. bokningsnummer, biljettnummer eller flygnummer, datum och flygsträcka.
    · Kvitton för merkostnader
    Vid utbetalning av ersättning behöver vi följande bankuppgifter:
    o Bank
    o Kontonummer
    o IBAN-nummer
    o BIC-kod"

Att det skulle vara 3 timmar som gäller är väl felaktig information om man tittar på reglementet?
    Det är väl 2 timmar som gäller i detta fall?

Jag har tidigare talat mig varm över detta bolag, men mina senaste +10 flygningar med dem har bara varit kaos och sura miner. Vill rikta en varning till att flyga med dessa amatörer som inte bara är sena men även äventyrar säkerheten - mitt bord var trasigt från avgång till landning, snett och obrukbart. Dessutom gick det inte att fälla upp, utan var hela tiden nedfällt vilket begränsade framkomligheten och skapade problem. Jag erbjöds heller inte att byta plats.

2. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag trodde detsamma att de gällde 2 timmar men sen kom @bnr med en lååång förklaring som han kanske kan posta här eftersom jag inte hittar inlägget i "SAS det här gjorde ni inte bra" tråden.

3. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    simon_says91 gillar detta.
  4. Moco

Moco Medlem

Tack. Men har fått ersättning av andra bolag vid liknande omständigheter.
    TAP har inte erbjudit något denna gång, varken telefonsamtal, mat etc.
    Och det handlar ju om en sträcka på mer än 1500km inom EU.

5. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då har det antagligen varit goodwill.

Flygbolaget har enligt EC 261/2004 inte någon skyldighet att bistå med hjälp då förseningen inte uppgått till 3 timmar (tidsgränsen för att EC 261/2004 skall gälla för intra-EU längre än 1500 km).

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!