Senaste nytt

Försening pga Air Space Control

Alx

Medlem
Är inte det AF s sak att driva det mot kina då, en uppgift som kan te sig ganska svår, men det är ju deras sak.
jag tycker hur som helst de kunde varit aktivare när jag var i luften, jag pratade med besättningen före och under flygningen. de kunde ordnat det bättre när jag kom fram.... antingen rusa mig till nästa flyg, alternativt förberett ombokning till annat bolag så jag hade hunnit med.

hade de gjort något av de två alternativen hade de i mina ögon gjort allt som stod i sin makt...



Andreas

Som flera redan har nämnt har nog AF rätt i det här fallet. Om du ändå känner att du vill dubbelkolla så hade jag i ditt läge begärt en mer utförlig redogörelse för vilka åtgärder de vidtog när de fick kännedom om restriktionerna. Här verkar de ju i ditt fall inte ha gjort allt som stod i deras makt i och med att de inte ens hade ordnat din ombokning. Därmed drabbades du av en betydande merförsening som faktiskt låg inom deras kontroll.

Det går ju helt klart att argumentera för att AF försummade sin skyldighet att vidta alla åtgärder som stod i deras makt för att undvika/minimera förseningen du drabbades av. Att på en så lång förvarning inte ens ha förberett saker i CDG är ju inte direkt proaktivt. Men chansen att AF ger sig frivilligt i det här fallet är nog obefintlig, tyvärr.

Jag blev själv kraftigt försenad mellan LGA-PHL med vidare connection till FCO i maj månad. US Airways som flög båda benen mötte upp alla som missade sina connections redan i ankomstgaten. US värdarna hade redan förberett alla ombokningar, hotellbokningar etc. De hade lagt upp ett stort antal "paket" med var och ens namn på. Det var bara att gå fram och ta sitt och undrade man något stod de redo. Allt var otroligt snyggt skött. Själv var jag ombokad till dagen efter, de hade printat nya boardingkortet, bokat Hilton Exec room (blev själv förvånad) och skrivit ut en 100$ voucher till mat och dryck. Allt var otroligt snyggt skött och här kan man verkligen säga att US gjort ALLT som stod i deras makt för att undvika/minimera förseningen.

Nu hade jag sån osannolik tur att jag inte behövde vänta till dagen efter. Men det är en annan historia.
 

johhenrik

Medlem
och jag misstänker att det var med militärövning att göra. Kanske A380*G har bättre koll.

Rysk-kinesisk militärövning kopplas till ö-konflikt - Ekots bevakning av Asien - Utrikes

Japp, det har med övningarna att göra. Som jag skrev i en annan tråd har det varit galet här på PVG (vet inte hur andra flygplatser varit, men rent logiskt borde det ju vara likadant) sen i torsdags, kanske tidigare, men jag känner till det sen förra torsdagen iaf. Jag har flera bekanta som har sutit i flera timmar i planen (olika flygbolag, olika dagar) innan de lyft. Det påverkade inte mig när jag landade förra torsdagen, men på kvällen satt jag med en snubbe i hotellbaren och han hade åkt hem från PVG för alla flighter var försenade eller inställda, så han skulle ta snabbtåget till Beijing nästa dag istället.
 

agehall

Medlem
Är inte det AF s sak att driva det mot kina då, en uppgift som kan te sig ganska svår, men det är ju deras sak.

Vad ska AF driva gentemot Kina? Det funkar liksom inte så. Kina har bestämt att deras luftrum ska vara stängt och då är det så. AF skulle rent ut sagt vara idioter om de försökte klaga till kinesiska myndigheter. I bästa fall skulle något sådant bara ignoreras men i värsta fall skulle landningstillstånd och annat kunna dras in.

Näe, tyvärr, att Kina stängde sitt luftrum är något du och AF får leva med. Att de sedan inte hjälpte dig på CDG kan du bråka med dem om, men chansen är nog liten att de ger med sig.
 

A380*G

Medlem
Vad ska AF driva gentemot Kina? Det funkar liksom inte så. Kina har bestämt att deras luftrum ska vara stängt och då är det så. AF skulle rent ut sagt vara idioter om de försökte klaga till kinesiska myndigheter. I bästa fall skulle något sådant bara ignoreras men i värsta fall skulle landningstillstånd och annat kunna dras in.

Näe, tyvärr, att Kina stängde sitt luftrum är något du och AF får leva med. Att de sedan inte hjälpte dig på CDG kan du bråka med dem om, men chansen är nog liten att de ger med sig.

+1

Lägg även till skillnaden mellan bolag som nämns ovan och andra bolag som tar hand om resenärer med skälig ersättning även fast de enligt lagen inte måste det.
 

Senator

Moderator
Jag blev själv kraftigt försenad mellan LGA-PHL med vidare connection till FCO i maj månad. US Airways som flög båda benen mötte upp alla som missade sina connections redan i ankomstgaten. US värdarna hade redan förberett alla ombokningar, hotellbokningar etc. De hade lagt upp ett stort antal "paket" med var och ens namn på. Det var bara att gå fram och ta sitt och undrade man något stod de redo. Allt var otroligt snyggt skött. Själv var jag ombokad till dagen efter, de hade printat nya boardingkortet, bokat Hilton Exec room (blev själv förvånad) och skrivit ut en 100$ voucher till mat och dryck. Allt var otroligt snyggt skött och här kan man verkligen säga att US gjort ALLT som stod i deras makt för att undvika/minimera förseningen..

Innan jag går till min optiker för ett ögontest (något jag behöver i alla fall) så vill jag bara kontrollera med dig Alx att jag inte har läst fel. Vi pratar här om US Airways, USAs överlägset sämsta flygbolag som:
a) Avinstallerade alla IFE på hela inrikesflottan för att spara bränsle
b) Som enbart serverar mat i F på resor längre än 3½t
c) Som serverar drinkar/vin i plastmuggar i F
d) Där det är ok att kabinpersonalen rullar in orakade och med ej strukna skjortor
e) Som nedgraderar resenärer med köpt F till fördel för egen medlem med uppgradering
f) Där Doug Parker är CEO

Talar vi om samma bolag? I så fall, kanske tomten finns i alla fall :)
 

Alx

Medlem
Innan jag går till min optiker för ett ögontest (något jag behöver i alla fall) så vill jag bara kontrollera med dig Alx att jag inte har läst fel. Vi pratar här om US Airways, USAs överlägset sämsta flygbolag som:
a) Avinstallerade alla IFE på hela inrikesflottan för att spara bränsle
b) Som enbart serverar mat i F på resor längre än 3½t
c) Som serverar drinkar/vin i plastmuggar i F
d) Där det är ok att kabinpersonalen rullar in orakade och med ej strukna skjortor
e) Som nedgraderar resenärer med köpt F till fördel för egen medlem med uppgradering
f) Där Doug Parker är CEO

Talar vi om samma bolag? I så fall, kanske tomten finns i alla fall :)

Ja vi talar om samma flygbolag! Jag blev OTROLIGT imponerad trots att jag redan innan är positivt inställd till amerikanska flygbolags senaste förbättringar. De agerade proffsigare än något annat flygbolag varit i närheten av att göra när jag drabbats av liknande situationer tidigare.

Jag vet att US liksom UA får mycket kritik. Antingen så har jag en väldans tur med dessa flygbolag eller så har de förändrat sig. Jag har alla de 10-tal gånger jag har rest med US alltid fått seat block. Trots att det inte är någon officiell förmån som UA-statusmedlem. De har nyligen börjat bjuda på ett gratis glas vin i ekonomi men fyllde på mitt glas flera gånger utan att ta betalt mellan FCO-CLT (mycket tom flygning kanske 20% bokat). Jag tilltalades till och med med namn både till och från USA och har alltid fått otroligt vänligt bemötande av deras personal. Både i Y, C och inrikes F.

De gör däremot helt klart skillnad på statuspax och icke statuspax. Kanske till och med större än vad UA gör. På vägen från FCO-CLT blockades hela främre ekonomikabinen där vi som hade US*G eller liknande blev placerade medans övriga trycktes ihop längst bak i bussen. Trots att det fanns gott om plats höll de stenhårt på att ingen i den bakre delen av kabinen fick byta platser. Medans de uppmanade de där framme som inte redan hade fått seat block att sprida ut sig om de ville ha mer space.

Drinkarna i plastmuggar är ett bekymmer med alla amerikanska flygbolag. Dock ska nämnas att US sedan flera år tillbaka inte har någon riktig F, så F service kan man ju inte förvänta sig.
 
Toppen