Senaste nytt

Försening på grund av missad anslutning. Vems fel? Kompensation?

RickardG

Medlem
Nu har du fel uppfattning om vad MCT är. Det är INTE en tid som garanterar att man klarar av ett byte - det är den tid flygbolaget kräver att man har vid ett byte för att de ska sälja en genomgående biljett och därmed ta ansvar och boka om en när sådant här händer. Därför kan man aldrig säga att MCT "inte är korrekt".
Kanske har jag fel källa, What is Minimum Connection Time
Men här är definitionen

MCT is the amount of time the airport has determined is the absolute least amount of time an able bodied person needs to make a connection to a continuing flight.

The time period is chosen bearing in mind variables like airport layout, security and whether the connection is between combinations of international and domestic flights.

Har du en annan källa?
 

Johan Hbg

Medlem
Inte om du har allt på en genomgående biljett med giltiga byten med avseende på MCT - då blir du ombokad oavsett vad du missar flighten. Iaf så länge det inte beror på egen dumhet.
Du har rätt. Jag blandade in lite OT här, och ville bara peka på att de i USA inte tar så allvarligt om man missar ett flyg, det finns ju alltid ett till typ. Jag tog bara ett exempel när vi missade ett flyg pga försening med bilen till flygplatsen. Har haft det både i CPH och i SEA, gigantiskt skillnad.
 

agehall

Medlem
Kanske har jag fel källa, What is Minimum Connection Time
Men här är definitionen

MCT is the amount of time the airport has determined is the absolute least amount of time an able bodied person needs to make a connection to a continuing flight.

The time period is chosen bearing in mind variables like airport layout, security and whether the connection is between combinations of international and domestic flights.

Har du en annan källa?

Det där är väl en helt OK definition av MCT, men problemet är att det är omöjligt att ta hänsyn till alla konstigheter som kan ske på en flygplats. Skulle man göra det skulle vi nog se MCTer på runt 23-24h på de flesta större flygplatser. Man måste titta på vad som är normalt och i de flesta fall är MCT väl tilltagen för det. Och som jag redan påpekat - har man allt bokat på en biljett så blir man ombokad ifall MCT ändå inte räcker till.
 

RickardG

Medlem
Jag tror att vi egentligen har ungefär samma uppfattning om MCT. Det är ingen 100% garanti, men är ändå en tid som flygplatsen i "normala" fall anser räcka för ett byte. Problemet blir om det ofta är långa köer i t.ex. security och man inte tar hänsyn till det. Jag skulle säga att det är normalt med väldigt långa köer på många större flygplatser i USA, inte att det är något exceptionellt som inträffat. 75 min är helt enkelt inte en rimlig MCT.

Under normala omständigheter, ja. Men förseningar, väder, långa passkontroller etc. kan ändå göra att man missar ett plan. Alltså är det inte en tid som GARANTERAR att man under alla omständigheter klarar ett byte.
Som sagt, vi är nog överens i stort, men väder och förseningar tycker jag inte kan kopplas ihop med MCT normalt eftersom tiden måste utgå från att plan A ankommer i tid och plan B avgår i tid. MCT ska garantera att man under normala omständigheter klarar ett byte, och långa passkontroller är normala omständigheter!
 

agehall

Medlem
75 min är helt enkelt inte en rimlig MCT.

Fast det är svårt att säga - jag har tex tagit mig igenom hela ORD, från flygplan till taxi, på 15 minuter med incheckat bagage. Jag trodde själv inte det var sant när jag kom ut. Det beror helt på vad det är för flighter som inkommer precis innan hur mycket folk som är i kön före och hur komplicerat det är att släppa in dem. Om flight A normalt sett landar före B och C men just denna dag så är A lite försenad medan B och C är tidiga, så stämmer inte MCT för flight A den dagen.

Men på det hela taget funkar MCT väldigt bra. Det är få gånger det spricker jämfört med antalet connections som görs varje dag.
 

Delayed

Medlem
Ni hade väl kunnat "gå före" i Security om ni visade upp era boarding pass och att det är tight till avgången? Brukar funka.
Med facit i hand borde vi naturligtvis försökt "buffla" oss före både här och där. Detta var dock min första gång på ORD och på en okänd flygplats är det svårt att veta vad som väntar i former av transportsträckor och "kötider". Det var egentligen först när vi blev nekade att lämna bagaget efter immigrations som vi började bli stressade på riktigt.

När vi väl kom fram till avgångsterminalen var det ett kaos där vi skulle lämna väskorna och då vi snabbt fick tag i en representant för flygbolaget kändes det som rätt väg att gå. När denne omedelbart ansåg att det var kört var det liksom bara att ge upp.

Motsatsen händer också. På hemvägen via EWR var det lite förseningar och vi började bli oroliga. I verkligheten tog det dock max 15 minuter från dörröppning tills att vi satt i loungen för kanske 45 minuters fikapaus. Och ja, bubbel före avgång hann vi också med utan problem. :)
 

agehall

Medlem
Motsatsen händer också. På hemvägen via EWR var det lite förseningar och vi började bli oroliga. I verkligheten tog det dock max 15 minuter från dörröppning tills att vi satt i loungen för kanske 45 minuters fikapaus. Och ja, bubbel före avgång hann vi också med utan problem. :)

Låter som min morgon på LHR - kom av AA100 som var några minuter sen och ser att de står med skyltar för pax som ska till ARN. Får en express connection voucher (vad jag nu ska med den till...) och tomten påpekar att jag måste skynda mig på. "Jaha", tänkte jag, "var vi så sena?" och skyndade mig så gott jag kunde. Det visade sig att när jag kom igenom security på T5 så hade jag 50 minuter till boarding...
 

RickardG

Medlem
Fast det är svårt att säga - jag har tex tagit mig igenom hela ORD, från flygplan till taxi, på 15 minuter med incheckat bagage. Jag trodde själv inte det var sant när jag kom ut. Det beror helt på vad det är för flighter som inkommer precis innan hur mycket folk som är i kön före och hur komplicerat det är att släppa in dem. Om flight A normalt sett landar före B och C men just denna dag så är A lite försenad medan B och C är tidiga, så stämmer inte MCT för flight A den dagen.

Men på det hela taget funkar MCT väldigt bra. Det är få gånger det spricker jämfört med antalet connections som görs varje dag.
Det bästa vore nog någon typ av fast track genom security för de som kan visa upp en genomgående biljett med kort tid för byte, då skulle flygplatserna kunna hålla MCT även vid toppar i kösystemen.
 

agehall

Medlem
Lär ändå inte lösa problemet 100%.

MCT är en avvägning - i de flesta fall funkar det utmärkt. Ibland skiter det sig och då blir man ombokad. Om man skulle försöka skapa ett system där ingen någonsin missar en connection om den har giltig MCT skulle det leda till otroligt långa MCT och det vill ingen ha.
 
Toppen