Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Jag hade en biljett köpt från SAS. När jag köpte den så var det inte AA på något segment, utan Delta/Continental/United (kommer inte ihåg vilken) Detta ändrades sedermera helt godtyckligt utav SAS.

Enligt tjejen jag pratade med på Amex så var det bara 1500kr plus nödvändigaste prylar t.ex. ombyte, hygienartiklar osv. som de menade täcktes av denna försäkring.
Vi får se vad som händer.
 
Jag hade en biljett köpt från SAS. När jag köpte den så var det inte AA på något segment, utan Delta/Continental/United (kommer inte ihåg vilken) Detta ändrades sedermera helt godtyckligt utav SAS.

Enligt tjejen jag pratade med på Amex så var det bara 1500kr plus nödvändigaste prylar t.ex. ombyte, hygienartiklar osv. som de menade täcktes av denna försäkring.
Vi får se vad som händer.

Skulle bli mycket förvånad om du inte blir kompenserad för hotel kostnader å sådant från SAS. Keep us updated hur det hela slutar!.
 

tourist

Medlem
Hyperion007, hur gick det sedan, har du bett SAS om ytterligare ersättning?

Jag har just köpt en genomgående 117-biljett från SK med SK till Chicago följt av AA inrikes, med en ganska kort transfertid i Chicago, och jag håller tummarna för att AA inte börjar krångla med en eventuell ombokning till ett senare flyg ifall det blir aktuellt.
 
Jag har inte ens fått intygen från SAS. Har fyllt i formulär o sånt precis som de bad om. men inte fått något svar!
Ska på dem igen på måndag. Har inte bett SAS om ersättning, men får väl göra det på måndag.
 

Paby

Medlem
Enligt tjejen jag pratade med på Amex så var det bara 1500kr plus nödvändigaste prylar t.ex. ombyte, hygienartiklar osv. som de menade täcktes av denna försäkring.

Var flygbiljetten alltså betald med ett AmEx som har reseförsäkring inkluderad? Om så var fallet rekommenderar jag att du skickar in dina claims direkt.

Det är försäkringsbolaget ACE som står bakom reseförsäkringar kopplade till AmEx-kort och jag har goda erfarenheter av dom. Jag har tagit för vana att alltid skicka in en claim vid irregularities och blir mycket oftare "friad än fälld", d.v.s. ersatt för det jag bett om. Kan vara värt ett försök!

I försäkringen för t.ex. SAS EuroBonus AmEx är ersättningen vid förseningar >4h 1500 kr per person för logi och mat samt 2000 kr per person för bagageförsening.

De gånger jag blivit nekad tillgång till bagaget vid den där typen av förseningar under en hemresa har jag aldrig använt hela försäkringsbeloppet för bagageförseningar men bara helt rimliga belopp för typ boxershorts, strumpor, skjorta eller annat att ha på överkroppen samt hygienartiklar och aldrig blivit nekad.
 
Last edited:
Jag ska skicka in till Amex då jag betalade hela resan för både mig och mor med det kortet.

Dock så påstod de att försäkringen endast gäller mig, inte min mor för att hon inte har något Amex.

SAS ville inte höra något om ersättning då det var AA som var sena, inte SAS. De har dock fortfarande inte återkommit med intyg på försening.
 

tourist

Medlem
Jag ska skicka in till Amex då jag betalade hela resan för både mig och mor med det kortet.

Dock så påstod de att försäkringen endast gäller mig, inte min mor för att hon inte har något Amex.

Det stämmer. Försäkringsvillkoren säger
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Card utfärdat av den svenska filialen till American Express
Services Europe Ltd (Kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med Kortmedlemmen
under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress
c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn
är Försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

Det är standard för de flesta kort, och c) är i själva verket mer generöst än vissa andra. I tillägg brukar försäkringarna gälla om man är två personer med likadana kort, men biljetterna är betalda bara med den enes kort istället för en på varje kort. Men lite tråkigt att du blev varse detta "den hårda vägen".
 

jumbooze

Medlem
Var flygbiljetten alltså betald med ett AmEx som har reseförsäkring inkluderad? Om så var fallet rekommenderar jag att du skickar in dina claims direkt.

Det är försäkringsbolaget ACE som står bakom reseförsäkringar kopplade till AmEx-kort och jag har goda erfarenheter av dom. Jag har tagit för vana att alltid skicka in en claim vid irregularities och blir mycket oftare "friad än fälld", d.v.s. ersatt för det jag bett om. Kan vara värt ett försök!

I försäkringen för t.ex. SAS EuroBonus AmEx är ersättningen vid förseningar >4h 1500 kr per person för logi och mat samt 2000 kr per person för bagageförsening.

De gånger jag blivit nekad tillgång till bagaget vid den där typen av förseningar under en hemresa har jag aldrig använt hela försäkringsbeloppet för bagageförseningar men bara helt rimliga belopp för typ boxershorts, strumpor, skjorta eller annat att ha på överkroppen samt hygienartiklar och aldrig blivit nekad.

Har ett fall med en försening längre än 4 timmar på en resa betald med amex.
Kan man äta och betala med kortet, hur extravagant kan man vara för dessa 1500?
 
Undrar också lite över detta...

Mitt 21:05-flyg LHR-ARN blev inställt igår kväll och jag fick spendera natten på Holiday Inn. Fick beskedet i morse att jag blivit bokad på 13:50-kärran idag men efter flera sms från SAS är den nya avgångstiden 15:30. Än så länge har SAS erbjudit middag och hotell och just nu sitter jag i loungen på LHR och sörplar i mig en bloody mary.

Jag undrar dock om jag har rätt till någon form av ersättning från Amex (bokade biljetten med mitt Amex). Jag har förstått att man kan få ersättning för mat&dryck, men det är inget som jag egentligen behöver just nu. Istället vore det trevligt att handla lite kläder eller kanske en datorladdare (som jag behöver nu) på LHR och få ersättning från Amex. Har jag någon chans här tror ni? Kan man få ersättning utan att visa upp kvitton?
 

jumbooze

Medlem
Undrar också lite över detta... Mitt 21:05-flyg LHR-ARN blev inställt igår kväll och jag fick spendera natten på Holiday Inn. Fick beskedet i morse att jag blivit bokad på 13:50-kärran idag men efter flera sms från SAS är den nya avgångstiden 15:30. Än så länge har SAS erbjudit middag och hotell och just nu sitter jag i loungen på LHR och sörplar i mig en bloody mary. Jag undrar dock om jag har rätt till någon form av ersättning från Amex (bokade biljetten med mitt Amex). Jag har förstått att man kan få ersättning för mat&dryck, men det är inget som jag egentligen behöver just nu. Istället vore det trevligt att handla lite kläder eller kanske en datorladdare (som jag behöver nu) på LHR och få ersättning från Amex. Har jag någon chans här tror ni? Kan man få ersättning utan att visa upp kvitton?
Utan kvitto kanske det går om köpet gjordes med amex, då kan de ju se det
 
Toppen