Senaste nytt

Försening med TUI, förklaring Birdstrike

Olsman

Ny medlem
Hej,

När jag och min sambo skulle flyga hem från Lanzarote till Malmö med TUI den 6/4 (vi skulle flyga kl 14.15) så fick vi samma morgon besked om att vår flight var flyttad till den 7/4 kl 08.00, dvs nästa dag. Beskedet vi fick från början var att det berodde på "problem" med ordinarie flygplan.

Efter detta skrev jag ihop en begäran om ersättning enl. EG 261/2004.

Igår fick jag följande svar från dem:

Vi återkommer här med anledning av er yrkan till oss.

Ärendet avser försening med BLX272 den 06/ 04 2018 mellan Lanzarote och Malmö, som vid ankomst var 17 t och 25 min sen.

En flygförsening är alltid olycklig och vi vill försäkra er om att samtliga involverade parter gör allt för att i första hand undvika en försening och i andra hand minimera den, om den trots allt skulle uppstå. Eftersom säkerhet är av största vikt måste avvikelser och skador noggrant kontrolleras och åtgärdas vilket tyvärr kan dra ut på tiden. Till säkerhet hör också nödvändigheten av att ha en besättning som är utvilad och alert.

Vi har gått igenom ert ärende med hänvisning till EG-förordningen och insamlat information gällande ovan rubricerad flygresa.

Orsaken till flygförseningen var att det flyg ni skulle flugit med på vägen från Gran Canaria till Oslo drabbades av en så kallad ”birdstrike”, fågelkollision. Er flygmaskin skulle ha flugit med passagerare från Oslo till Lanzarote (med flygnummer BLX637). Härifrån skulle det så ha flugit er hem till Malmö med flygnummer BLX272.

Vid teknisk inspektion efter landning i Oslo, uppdagades en skada på flygets ena vinges ”leading edge flap” en framkantsklaff utmed vingen. En möjlig följd vid en fågelkollision. Framkantsklaffen stabiliserar flyget vid framförallt landning och start. Skadan var för allvarligt för att man skulle få tillstånd att flyga med skadan, varpå certifierade Boeing tekniker tvingades att ställa flyget för omedelbar mer omfattande inspektion samt reparation innan ytterligare persontrafik fick genomföras.

För att kunna minimera förseningen undersökte TUIfly Nordic genast möjligheten att ta in ett flygplan från ett annat bolag, en så kallad SUB, i ambition att trafikera sträckan så snart som möjligt och att få passagerarna till slutdestinationen inom rimlig tid och tidigare än med den nu strandade flygmaskinen.

Denna förfrågan görs internationellt och innebär att ett ersättningsflyg med full personalstyrka, catering av mat samt taxfree ska stå redo till förfogande för att förseningen ska minimeras. I detta fall beslutades att flyga in en SUB från TUI Airways. Flyget flög med besättning och reservdel till det skadade flyget från Manchester till Oslo.

Vår inhyrda SUB, TUI Airways påbörjade sin flygning så snart passagerare och bagage var ombord, vidare från Oslo till Lanzarote.

Ankomsten med BLX637 till Lanzarote var endast 4 t 22 min försenad.

Vid ankomst till Lanzarote togs besättningen till ett hotell för att vila. Resterande möjlig tjänstgöringstid räckte inte för att flyga hela vägen till Malmö. Att flyga in annan besättning från England, som är TUI Airways hemmabas, hade inte varit en lösning då samma situation skulle ha uppstått. Även när besättningsman spenderar tid som passagerare räknas detta av på möjlig tjänstgöringstid varför vilotid ändå uppstått. Med detta sagt menar vi att vi visat att detta var den mest tidssparande lösningen.

Vi som flygbolag har ingen möjlighet att råda över flygande fåglar i luftrummet.

Vi har inte som flygbolag orsakat, haft möjlighet att undvika eller kunnat förutse en fågelkollision. Vi anser oss ha gjort allt i vår makt för att undvika en försening och när den uppstått, minimerat den genom att hyra in ett plan från ett annat flygbolag. Även om besättningsvilan tog lång tid i anspråk så var detta under omständigheterna den mest tidssparande lösningen, som på bästa sätt kunde begränsa en oundviklig försening.

Vi hänvisar till EC förordning 261/2004 Artikel 5.3

3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Med hänvisning till Artikel 5.3 i förordningen EG 261/2004 är du som passagerare inte berättigad ersättning och ersättning kommer av ovan angiven anledning inte utbetalas.

Det jag tänker på är främst deras formulering.."vid teknisk inspektion efter landning i Oslo, uppdagades en skada på flygets ena vinges ”leading edge flap” en framkantsklaff utmed vingen. En möjlig följd vid en fågelkollision."

Om det är en bevisad fågelkollision - ska man/kan man begära in en rapport som styrker detta?
Det var alltså flighten mellan Gran Canaria och Oslo som ska ha drabbats av detta.

Vad tror ni, finns det möjlighet att gå vidare med detta - och hur ska man i så fall göra det?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

nollbit

Medlem
Bullshit. Att de inte lyckas fixa fram ersättningsflyg i tid är inte extraordinär händelse såvitt jag vet, oavsett orsak tillsatt inkommande flyg var sent.
 

agehall

Medlem
Hur var det nu, har inte det där ändrats så att de kommer undan med bird strike? Kolla i EU261/2004-tråden. Har för mig att det pratats om det rätt nyligen.
 

FilipJ

Medlem
Ja, de kan inte spekulera i orsaken. Det kan tills motsatsen är bevisad vara på grund av händelser de kan styra över. Fortsätt strida. Var saklig, men om du inte känner för det behöver du inte skriva hur långt som helst. Risken är att du lägger ner tid i onödan, tyvärr.
 

Thornado

Medlem
Hur var det nu, har inte det där ändrats så att de kommer undan med bird strike? Kolla i EU261/2004-tråden. Har för mig att det pratats om det rätt nyligen.

Jo.... Men då tror jag att det var inkommande maskinen som drabbats av en birdstrike. Här är det ju två flighter bakåt i tiden som det handlar om, så frågan är hur långt innan en extraordinär händelse kan ha skett för att det ska befria bolaget från ansvar.

Oavsett vad som faktiskt gäller kring rätt till ersättning eller ej så måste jag dock säga att jag tycker att TUI ändå har gett ett riktigt bra och utförligt svar där de i detalj förklarar vad som har hänt och även vilka åtgärder de har vidtagit för att hantera situationen. Annars tycker jag att det vanligaste är att dessa svar ganska uppenbart kommer från någon uppsättning av standardsvar.
 

Berglund

Medlem
Vad olika man kan tolka texter.

Jag tolkar det inte alls som att de spekulerar i vad som hänt. I ett av de inledande styckena skriver de:

"Orsaken till flygförseningen var att det flyg ni skulle flugit med på vägen från Gran Canaria till Oslo drabbades av en så kallad ”birdstrike”, fågelkollision."

Orsaken till förseningen var birdstrike, fågelkollision. Punkt.

På grund av den kollisionen, behövde man kontrollera planet efter landing. De skriver:

"Vid teknisk inspektion efter landning i Oslo, uppdagades en skada på flygets ena vinges ”leading edge flap” en framkantsklaff utmed vingen. En möjlig följd vid en fågelkollision. Framkantsklaffen stabiliserar flyget vid framförallt landning och start. Skadan var för allvarligt för att man skulle få tillstånd att flyga med skadan, varpå certifierade Boeing tekniker tvingades att ställa flyget för omedelbar mer omfattande inspektion samt reparation innan ytterligare persontrafik fick genomföras."

Att de skriver att skadan är en möjlig utkomst vid fågelkollision tolkar jag inte som spekulation utan mer ett konstaterande att dylika skador kan uppkomma till följd av en fågelkollision. De skriver inte att skadan är en följd av en möjlig fågelkollision utan i den konstaterande formen att skadan är en möjlig följd vid en fågelkollision.
"Vid en fågelkollision" får här närmast ses som ett konstaterande;
när man kolliderar med fåglar då kan liknande skador uppkomma.

Jag tolkar det därför som konstaterad birdstrike, som ledde till den konstaterade skadan. En del av vingen, framförallt viktig vid start och landning, konstaterades skadad. Skadan var tillräckligt allvarlig för att inte få flyga och det krävdes omfattande inspektion och reparation av vingen.

Det är möjligt att du skulle kunna angripa det här ifrån vinkeln att det reservflyg som sattes in, skulle ha gått direkt till Lanzarote istället för via Oslo. Detta skulle i så fall ha minimerat eran väntan. Jag hade inte själv valt vinklingen kring att bolaget spekulerar i att det kanske var en birdstrike, det känns i min värld betydligt svårare för dig att angripa, om planet behövde reparation och stå på verkstad så loggas sådant och kan lätt påvisas i efterhand.

Sedan om fågelkollision är giltig anledning eller inte, det lämnar jag åt någon annan att reda åt.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag tror du har ett case bird strike verkar ju ha skett på en flygning till Oslo innan planet skulle flyga ner och hämta er. Man kan inte hävda att man inte ska betala ersättning när det skett på tidigare flighter.

Hade det där emot skett på flighten ner till Lanzarote så tror jag att de hade haft rätt att neka.

Är ju inge expert på området, om ni inte orkar driva det själva kan ni ta hjälp av någon av de tjänster som driver sådana här fall.
 

Valley

Medlem
Kanske viss likhet med kollegan och hans familjs problem. Fast på semesterö p g a tropisk storm. TUI skyllde först på det.

Turen innan man skulle från Arlanda och hämta dem blev det försenat pga tekniska problem.
När de var lagade fick man inte lyfta för att det var tropisk storm och man hade stängt ner det mesta.

Vid första kontakten om ersättning angavs det som orsak och hänvisning till force majeur.
Han skickade dock in kraven om ersättning med hänvisning till 261/2004 och att om deras plan hade gått som tänkt från Arlanda hade de inte
blivit fast en massa extra dagar.
Då gav TUI upp och betalade ut ersättningen.
 
Toppen