Försenat flyg p.g.a. missad anslutning - vad gäller?

Diskussion i 'Övrigt' startad av alexeliasson, 13 Juni 2016.

  1. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Hej!

    Jag har köpt en Tur & Retur-resa med Finnair, varav dit- samt hemresan innefattar en mellanlandning. Båda trafikeras utav Finnair.

    Om det första flyget är försenat - vilket medför att jag missar mitt andra flyg - är det att anse som en "försening" då?

    Finnair har villkor som berättar att om en "försening" är mer än 2h så är det att klassas som en long delay, och jag kan få ersättning.

    Min poäng är, ursprungsflyget var bara 1 h försenat. Men, då inget mer anslutningsflyg fanns att tillgå i närtid så blev min totala försening ca. 4 h.

    För kännedom omfattas jag också av Handelsbanken Platinum Försäkring: http://www.nordic.zurich.com/se/serv...n/platinum.htm

    Samt Trygg-Hansa hemförsäkring.

    All input på ämnet vore tacksamt. Vad ska jag tänka på? Första gången....
     
  2. Claes L

    Claes L Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Du borde få ersättning enligt EG261 regeln eftersom ni blev 4h försenade....
     
  3. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Hej, tack för din input.

    Under EG261 så gör man skillnad på om resan är under 1500km, eller över.

    Jag kan berätta att mitt ursprungsplan från Bangkok var sent 1h som gjorde att jag missade anslutningen i Helsingfors, och blev sedan ombokad till en ny flight ca. 4h senare. (Till Göteborg).

    Så, med EU lagstiftningen menar man "hela rutten" eller just mitt missade anslutningsflyg?
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, normalt sett brukar man titta på hela rutten, men det är inte 100% klarlagt hur man egentligen ska se på det då lagen är aningen otydlig där. Men det brukar vara bäst att utgå från att man tittar på hela rutten.

    Den stora frågan är varför ni vart sena från Bangkok. Det är anledningen som avgör om du har rätt till ersättning enligt EU261/2004 eller inte.
     
  5. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Fick följande svar:

    Tack för ditt tålamod under väntetiden.



    Vi strävar efter att ge våra kunder en trevlig och smidig reseupplevelse, och beklagar att vi inte lyckades med det på din resa från Bangkok via Helsingfors till Göteborg sen 13 juni 2016.



    Punktlighet är en viktig del i den service vi erbjuder, och vi arbetar alltid hårt för att du ska komma fram i tid. Flygtrafiken är dock mycket känslig för plötsliga förändringar.



    Enligt EU-förordning 261/2004 betalas ingen ersättning för en fördröjning som orsakats av extraordinära omständigheter utom Finnairs kontroll om alla rimliga och nödvändiga åtgärder har vidtagits. Sådana omständigheter omfattar väderförhållanden, strejk, lufttrafikrestriktioner och säkerhetsrisker.



    Flyget AY90 från Bangkok till Helsingfors blev försenat på grund av avgångskontrollsystems begränsningar på Bangkok flygplats. Flygplatsmyndigheter inte har gett tillstånd att avgå tidigare.



    Eftersom detta är extraordinära omständigheter, betalas inte standardkompensationen.

    ======================================================================


    Ska man acceptera, eller?
     
  6. Om detta stämmer så är det utanför Finnairs kontroll = Force majuere = ingen ersättning enligt EC261/2004.

     
  7. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Känns som något väldigt enkelt att säga. Ska man begära underlag tro?
     
  8. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Beror inte det väldigt mycket på hur ofta liknande problem uppträder på Bangkoks flygplats? "avgångskontrollsystems begränsningar" låter som business as usual?
     
  9. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad hände när du var på planet? Satt ni bara väldigt länge på plattan?

    Det senare är en trolig indikation på att ej slot tid eller tillstånd att lyfta getts, I vilket fall nog Finnair kan ha rätt.

    Om det istället är problem med bagage, Pax-listor eller cargo etc. Som gör att ni inte kommer till 'Doors closed' har du en helt annan situation.

    Det som är bra är att det är Finnair som har bevisbördan och inte du. Men för att avgöra om det är värt att tjafsa eller ej skulle jag vilja ha mer information om hur förseningen uppträdde.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×