Senaste nytt

Försenat/förlorat baggage med Aeroflot - VIlka skyldigheter har Aeroflot?

En fråga till, hur ska jag avsluta mitt email? Ska jag lägga fram ett specifikt krav (jag begär 20000 bonuspoäng i kompensation), ska jag göra ett vagt anspråk (jag förväntar mig någon form av kompensation), ska jag ifrågasätta deras insatser (tycker ni att det är acceptabelt att en kund får vänta på sitt bagage i 8 dagar) eller ska jag inte skriva något alls i slutet (efter att jag har lagt fram all fakta avslutar jag och de borde fatta att jag vill ha kompensation)?
 

agehall

Medlem
Till att börja med, samlar du poäng hos Aeroflot? De flesta flygbolag ger i princip aldrig poäng som goodwill till andra FFP än sitt eget.
 
Jag har fått svar ifrån Aeroflot nu. De vill att jag ska skicka ett "written claim" till deras representant i Sverige. Bör jag skriva ett written claim där jag begär bonuspoäng som kompensation?
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Du kan såklart skriva vad du vill. Du kan skriva att du begär en traktor, men det bästa är väl att skriva ett sakligt brev där du begär ersättning i X miles i Aeroflot Bonus. :) Ingen här kan ju säga vad som är rätt och fel.
 
Du kan såklart skriva vad du vill. Du kan skriva att du begär en traktor, men det bästa är väl att skriva ett sakligt brev där du begär ersättning i X miles i Aeroflot Bonus. :) Ingen här kan ju säga vad som är rätt och fel.
Ja, jag uttryckte mig tokigt, naturligtvis vill ha veta vad jag bör göra, inte vad som är fysisk möjligt att göra (jag har ändrat min förra post nu). På det här forumet finns det väldigt mycket erfarenhet och kunskap samlat, finns det någon som skulle kunna ge mig en fingervisning om vad som är rimligt att begära i det här fallet?
 

johhenrik

Medlem
saken är ju den att om du hängt med här ett tag så kan du se att folk har fått olika mycket miles för samma complaint. I alla fall vad jag kan minnas så har personerna varit nöjda med det. Iaf fram tills de får reda på att en annan fick dubbla mängden poäng. ;)

I detta fall finns ju ingen, vad jag vet, som varit med om detta och fått kompensation, så att ge en fingervisning i vad som är rimligt är ju troligtvis rätt kört. Aeroflot har ju (hade) en representant här på forumet, så du kan ju börja med att kontakta honom. Du bör hitta honom i Aeroflot-relaterade inlägg här. Om jag inte minns fel så hjälpte han pep i någon situation där han inte fick sina miles som han skulle etc.

I mina ögon är väl några tusen miles en ok kompensation.
 
I mina ögon är väl några tusen miles en ok kompensation.
En kortförsäkring hade täckt upp till 400 Euro och man kan väl anta att Aeroflot i det här fallet hade varit beredda att ersätta upp till samma belopp? Den billigaste award-resan de erbjuder som jag skulle kunna ha nytta av är Köpenhamn - Moskva som kostar 25000 poäng t o r. I pengar kostar samma resa 175 Euro. Om de ger mig några tusen poäng tycker att de kommer väldigt billigt undan, inte minst med tanke på att en trasig IFE (In-Flight Entertainment) ger 8000 poäng hos SAS.
 

johhenrik

Medlem
Well, som jag sa, det är ju upp till var och en. Skriv och kräv det du känner det är värt. Det värsta som händer är att du får ett nej, eller hur.
 

agehall

Medlem
Du jämför äpplen och päron nu.

En kortförsäkring är något du aktivt valt att inte ha, därmed kan du ju inte dra upp det som argument. Jämför med om du valt att inte ha en hemförsäkring och ditt hus brinner ner - skulle du då kräva ersättning motsvarande vad en ev försäkring hade betalat ut? Det skulle du inte komma långt med.

Ersättning mot faktiska utlägg eller någon form av goodwill är det du troligen kommer att få. Goodwill är något som helt saknar relation till verkligheten och kan bli allt mellan 0 och 100000000000 enheter (kr/poäng/vfsh). Hade du istället valt att köpa kläder för rimlig kostnad och haft kvitton hade ersättningsbeloppet givetvis varit enklare att beräkna.
 
Toppen