Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Gnopps

Medlem
Tack för alla svar!

I min reklamation till SAS skrev jag att en voucher kunde bli billigare för dem.. Detta då vi trots allt privat både ska till Bangkok med SAS i höst och till San Francisco nästa sommar..

Rätt eller fel..
Hör av dig när du får svar och låt oss få veta hur det gick!
 

mry

Medlem
När jag hade problem med försenade väskor så bad LF bara om att jag skulle behålla min PIR, ifall de ville dubbelkolla den. De begärde aldrig kvitton och pengarna kom till mitt konto rätt omgående.

Nej, de ville bara ha flygbolag och referensen så de kunde kolla upp det sen fick jag pengar nästan direkt insatta på mitt konto.

Sen fick jag pengar av SAS för att united hanterat det dåligt och sen skickade jag inte kvittona på mina inköp till bolaget som hade hand om försäkringen på kortet jag betalat med och fick pengar från dem med. Jag minns inte vilket försäkringsbolag som jag skickade kvittona till men jag kryssade iaf i att jag fått ersättning av ett annat bolag för försenade bagaget med. Så man kan väl säga att jag nästan åkte till usa gratis sist...
 

Traveller

Medlem
SAS ska ersätta dig för samtliga av de utlägg du rablar upp. De kommer att krångla i vanlig ordning. Men har du bara kvitton kvar och har handlat saker till "rimliga priser" (SAS är snåla utav bara helvete) så ersätter de dig efter några påstötningar.

När man går via försäkringsbolaget så är det indirekt samma sak som att gå via SAS eftersom försäkringsbolaget i sin tur går på flygbolaget. Har du en försäkring så kan det ofta vara lättare att gå den vägen eftersom försäkringsbolaget är vana att hantera oseriösa flygbolag och ersätter dig direkt och sedan trycker till det krånglande flygbolaget.

Alx, jag kan inte hålla med om detta. Jag har haft strul med SAS några gånger.. Några finns att läsa om här. Men varje gång det varit något så har dom faktiskt varit generösa - alla gånger innan jag blev pandion. Bara en gång gång har jag tagit ut ersättning för bagage och då hade det blivit överkört av en truck eller liknande maskin. En gång så var det en "stressad" anställd, detta var iofs ganska länge sedan (2002) som inte kunde checka in mig för "jag" satt liksom fast i deras system. med 30 minuter kvar till avgång frågade jag om hon kommer kunna klara av det hela innan avgång. Hon svarade, "går det inte så får du flyga med något annat jävla flygbolag".. Upprörande kommentar som efter klagomål gav mig 5000 kronor i vouchers.. Det tycker jag är att ta ansvar och dessutom väldigt generöst..
 

Traveller

Medlem
Du, Warre, har du fått din ersättning?? Om du inte fått det så kan du ju höra av dig till mig så skall du få en direktkontakt som du kan skriva till som med all säkerhet kommer hjälpa dig. Men, du kan höra av dig den vanliga vägen istället...:)
 

Alx

Medlem
Alx, jag kan inte hålla med om detta. Jag har haft strul med SAS några gånger.. Några finns att läsa om här. Men varje gång det varit något så har dom faktiskt varit generösa

Traveller, du håller väl aldrig med när någon annan drabbas av problem orsakade av SAS? Vilket är helt OK, men dina erfarenheter är DIN bild som inte nödvändigtvis stämmer överens med andras. Du behöver inte hålla med mig, bara respektera att mina och dina erfarenheter utav SAS skiljer sig markant åt. Jag beskriver mina personliga erfarenheter och min verklighet med SAS och du dina personliga erfarenheter och din verklighet med SAS.

I mitt tycke har SAS en mycket ojämn kundservice och attityd gentemot sina kunder. Ibland har man tur och ibland har man rejält mindre tur. Under de år min sambo var Pandion så hade man dock alltid "tur" förutsatt att min sambo hörde av sig, vilket ju också är en självklarhet. Det företag som skulle gå så långt att de till och med behandlade sina allra viktigaste kunder lika illa som gemene man gör ju bort sig big time.
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Alx, min respekt är fullkomlig för dina inlägg, åsikter och tankar. Jag kommer inte hålla med om allt och jag tycker inte SAS är perfekt men det är klart jag beskriver min upplevelse precis som alla andra gör här. Min bild och upplevelse stämmer garanterat inte överens med allas, kanske inte ens någons, men jag uttrycker just det jag upplevt och känner. Men, jag precis som du, tycker inte det är okay om någon kund inte blir tagen på allvar. Det vore ju bra om det fanns ett sätt att jämföra allas upplevelser i verkligheten och på så sätt kunna påverka i rätt riktning. Visst är det så att jag säkert blir behandlad med silkesvantar men det betyder inte att jag tycker man skall behandla anda mycket sämre än mig då upplevelser eller behandling varit dålig. Vi är alla kunder som har våra rättigheter. Och, jag lovar att jag håller med då jag tycker att SAS har gjort fel... och kan jag dessutom då hjälpa till så gör jag gärna det..

Alx, med vilket bolag flyger du helst? Har du liknande mina positiva upplevelser av annat flygbolag du reser frekvent med, i så fall vilket?
 

Warre

Medlem
Tack för ditt mail angående er resa med SAS den 19 Juli.
Jag vill börja med att be om ursäkt för den bagageförsening som ni drabbades av under er resa med oss och självklart för de olägenheter ni erfor.*
*
Under en bagageförsening så ersätter SAS inköp av nödvändiga kläder och hygienartiklar.
För att vi ska ha möjligheten att hjälpa er med en ersättning får jag be att ni inkommer med era kvitton i original till oss. Bifoga även er bagagerapport, era bagagetaggar, kvarvarande del av er biljett/e-biljett. Har ni tillgång till scanner går det bra att skicka dessa direkt till mig via e-post alternativt med vanlig post under adress

ATT: xxxx xxxx
SAS Customer Care
195 87
Stockholm

märk er försändelse med namn och ert interna ärendenummer som är xxx xxx xxx

Vi återkommer till dig med besked om det belopp SAS kan ersätta dig med och gör då också en banköverföring till det kontonummer du skickat med i ditt mail eller i ditt brev.

Det är min förhoppning att kommande resor ska bli enbart smidiga och positiva upplevelser.
*
Jag önskar dig en trevlig kväll

Med vänliga hälsningar
*
xxxx xxxx
Handläggare
Customer Care

SAS Kundrelationer
195 87 Stockholm
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Jag är inte Alx men jag tycker att SAS sätt att ta hand om sina kunder vid strul varierar. Inte så konsistent.
(Konsistent och konsistent. Ryanair är konsistent vid strul och lika för alla... :rolleyes:)

Jag blev väl omhändetagen av SAS i Tokyo när planet från Köpenhamn var inställt och likaså vid försening i Oslo.
Däremot vid försening i Köpenhamn vid annat tillfälle var inte speciellt snyggt skött.

Jag vet inte om det ä SAS ansvar men det är få gånger jag fick mina prio-taggade bagage bland de förrta på bagagebandet på Arlanda.

Jag vill inte att denna tråd blir ytterligare en klagomur, som sagt SAS tar bra hand om sina kunder också. Bara inte alltid.
Det är i alla fall mina erfarenheter med SAS vid strul.
 

Alx

Medlem
Traveller då är vi ju ungefär av samma åsikt rörande olika upplevelser. Jag ber om ursäkt för att jag i så fall missuppfattade ditt tidigare inlägg som att du ansåg att det jag sa inte skulle vara sant.

Jag anser att SK i det aktuella fallet inte tog sitt ansvar när de hävdade att de inte tänkte ersätta kläder som kostar över H&M priser.

Eftersom olika flygbolag är bra på olika saker och täcker in olika delar av världen olika bra, så har jag inget direkt "favoritflygbolag". Men jag föredrar såklart vissa framför andra. De jag i särklass oftast brukar välja när valmöjlighet finns är:

United, Lufthansa, Alitalia, SAS samt Air Malta. Den sistnämnda beror endast på att det är svårt att välja något annat utan att behöva välja en LCC. Men som sagt, jag brukar välja olika flygbolag för olika saker och tycker att det är roligt att testa på många olika flygbolag. Man upptäcker snabbt att det alltid finns de som är ännu lite bättre och de som är rejält sämre. :D
 
Toppen