Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Warre!

Det är tråkigt att höra att din väska har tagit villovägar.
Jag har haft många liknande fall och jag har slutat räkna med att få kompensation från flygbolaget.
Inköpskostnader av kläder, skor, hygienartiklar täcks ofta av kortförsäkring och/eller hemförsäkring.

T ex SAS EuroBonus Amex täcker upp till 4.000 SEK för inköpskostnader om bagaget är borta längre än 48 timmar.
 

Alx

Medlem
SAS ska ersätta dig för samtliga av de utlägg du rablar upp. De kommer att krångla i vanlig ordning. Men har du bara kvitton kvar och har handlat saker till "rimliga priser" (SAS är snåla utav bara helvete) så ersätter de dig efter några påstötningar.

När man går via försäkringsbolaget så är det indirekt samma sak som att gå via SAS eftersom försäkringsbolaget i sin tur går på flygbolaget. Har du en försäkring så kan det ofta vara lättare att gå den vägen eftersom försäkringsbolaget är vana att hantera oseriösa flygbolag och ersätter dig direkt och sedan trycker till det krånglande flygbolaget.
 

mry

Medlem
Tänk även på att kolla hemförsäkringen om du inte har kvar kvittona. Jag fick 2000 kr av tryghansa när min väska var borta, då betalar ut schablon belopp.

Ditt resgods blir försenat

Du får ersättning om du reser med allmänt färdmedel och ditt resgods, som du polletterat vid utresan
från Norden, blir försenat mer än 6 timmar efter det
att du kommit till resmålet.

...

Högsta ersättning
Ersättningen när ... ditt resgods blir försenat är 400 kronor per kolli och påbörjad 12-timmarsperiod efter de
första 6 timmarna, dock sammanlagt högst 2 000 kronor per kolli.
 

Senator

Moderator
Det finns kanske en del saker med SAS där SAS inte är världsklass men dom få gånger jag har haft strul med bagage har jag fått snabb, effektiv, och rättvis kompensation för utlägg. Jag har inte försökt ersätta några dyra saker, men har haft relativa höga kostnader t.ex. för hyra av skidutrustning i Alperna eller golf. Aldrig ett problem, så jag känner inte alls igen mig i Alx beskrivning av detta.
 

Warre

Medlem
Tack för alla svar!

I min reklamation till SAS skrev jag att en voucher kunde bli billigare för dem.. Detta då vi trots allt privat både ska till Bangkok med SAS i höst och till San Francisco nästa sommar..

Rätt eller fel..
 

agehall

Medlem
När jag hade problem med försenade väskor så bad LF bara om att jag skulle behålla min PIR, ifall de ville dubbelkolla den. De begärde aldrig kvitton och pengarna kom till mitt konto rätt omgående.
 

Dr. Miles

Expert
När jag hade problem med försenade väskor så bad LF bara om att jag skulle behålla min PIR, ifall de ville dubbelkolla den. De begärde aldrig kvitton och pengarna kom till mitt konto rätt omgående.

Det var samma hos if. De ville ha PIR, sedan satte de in pengarna på mitt konto ganska snabbt.
 

Roger J

Medlem
Min erfarenhet är faktiskt att SAS betalar alla utlägg utan krångel. Kontakta Customer Relations nu direkt så lär det ordna sig. De kanske frågar om du har en reseföräskring som skulle kunna täcka det, men annars är min erfarenhet att de gör en kontantutbetalning om du skickar kvittokopior på utläggen.
Lufthansa har en annan policy - de betalar 50% av "förbrukningsvaror" som tandkräm etc.
 

Stefan62

Medlem
Alltid tråkigt när bagaget är försenat, men som framgår ovan så betalar SAS allt som är nödvändigt och en reseförsäkring typ SAS AMEX kompletterar.

I snökaos skulle jag till flyga ARN-CPH och bagaget kom inte med. SAS och Amex-försäkringen täckte allt jag behövde för vistelsen i Köpenhamn.

Tänk på att alla kvitton sparas och att Du får ett intyg om bagage-förseningen!
 
Toppen