Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

agehall

Medlem
Då vi kom hem kvällen innan nyårsafton var tjejen tvungen att köpa lite smink och hårgrejer hon hade i bagaget, har mailat AF om detta och hoppas på ersättning men misstänker att vi inte kommer få något för sveda och värk, trots den tämligen katastrofala bagagehanteringen denna resa.

Jag skulle inte räkna med en spänn i det där läget. På hemresan är det väldigt svårt att få ut något.

Vore jag i din sits hade jag varit väldigt nöjd med den ersättning jag redan fått och inte överhuvudtaget försökt få ut mer. Det kommer troligen inte leda till något bra.


Om resan involverar flera olika bolag, hur vet man vilket bolag man ska vända dig till?
Alltid det sista bolaget som skulle ha levererat väskan.
 
Jag skulle inte räkna med en spänn i det där läget. På hemresan är det väldigt svårt att få ut något.

Vore jag i din sits hade jag varit väldigt nöjd med den ersättning jag redan fått och inte överhuvudtaget försökt få ut mer. Det kommer troligen inte leda till något bra.

Air France kompenserade utläggen vi gjorde på smink och hårprodukter då väskorna var borta över nyårsafton efter hemresan, drygt 1100 kr. Jag fick även 5000 Miles. Agenten skrev att de normalt inte ersätter något på hemresan men att de tack vare min lojalitet till KLM/AF skulle ersätta våra utlägg ändå.
 

agehall

Medlem
Air France kompenserade utläggen vi gjorde på smink och hårprodukter då väskorna var borta över nyårsafton efter hemresan, drygt 1100 kr. Jag fick även 5000 Miles. Agenten skrev att de normalt inte ersätter något på hemresan men att de tack vare min lojalitet till KLM/AF skulle ersätta våra utlägg ändå.
Köp en trisslott och lämna in lottoraden kvickt!
 

Berrsus

Medlem
Jag har precis avslutat en resa i F och C där sista benet var OZ. Tyvärr kom inte väskorna fram p.g.a. att LH bommade leveransen i ett tidigt skede på resan. Jag har riktat mitt claim mot OZ då de var sista benet som nu svarar att det inte är deras ansvar. BS!

Vet någon i vilken paragraf i Montreal konventionen det står att sista bolaget är ansvariga för att leverera bagaget?
 

Berrsus

Medlem
Berätta mer. Hur har du rest och hur vet du att LH har missat att skicka väskorna vidare?
ARN (SK) - FRA (LH) - MUC (LH) - PEK (OZ) - ICN

Vid ankomst i ICN fick jag information om att väskorna inte var med på flighten utan att de var kvar i Frankfurt. OZ hävdar nu att då väskorna anlände med LH så är det inte de som har ansvaret. Så för att vara korrekt så vet jag inte om det är LH som har missat utan det är endast ett antagande från min sida då väskorna var kvar i Frankfurt.

Tillägg:
Första flighten med SK var försenad till FRA och angjorde FRA 45min innan avgång av min flight till MUC.
 

agehall

Medlem
Ok, då är det helt korrekt att gå på Asiana. När du landar i ICN är det första gången du kan förvänta dig se väskorna efter att du lämnade in dessa på ARN. Du kan ju fråga Asiana hur de tänker sig att du ska få en PIR av Lufthansa i FRA/MUC när du står på ICN...
 

Coalcandy

Medlem
Jag flög i söndags Stockholm-Dublin-Montreal med SAS/Air Canada och blev av med mitt bagage på vägen. Nu verkar de äntligen hittat det och enligt spårningssystemet ska det skickas imorgon.
Med tanke på kommande anspråk till flygbolag/försäkring för utlägg mm så har jag varit lite nojig kring huruvida det kanske var så att jag själv borde plockat upp bagaget och checkat in det igen? I så fall antar jag att hela förseningen är mitt fel.
Jag fick dock ingen sådan info vid incheckning vid disk på Arlanda och uppfattade heller ingen sådan någon annanstans. Bagaget var taggat till Montreal.
Någon som vet hur det brukar fungera?

---
Tillägg:
Det enda jag hörde som gör mig lite nojjig var en dam som när jag gick in genom "connecting flights" istället för att gå ut i bagagehallen pekade på min väska och frågade om det var mitt bagage. Ja sa "ja" då jag antog att hon frågade huruvida jag medförde mitt eget bagage och ingen annans men nu i efterhand tänker jag att hon kanske menade om det var allt mitt bagage, dvs att jag inte hade något incheckat.
 
Toppen