Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

jumbooze

Medlem
Skriver å en väns vägnar.

Han har ingen kreditkorts kopplad försäkring att luta sig emot utan har bara British Airways som motpart.

Hans väska är "lost" och har varit så i 24h+.
Han har köpt lite nödvändiga artiklar som tandborste och dylikt igår men nu har han bara kläderna han står och går i...
Vad skulle ni säga är vettiga/nödvändiga inköp efter 24h som man kan få igenom hos BA?
Kalsonger, t-shirt och shorts?
Har någon erfarenheter från försenat bagage krav hos BA?
// Jumbooze
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Vad jag förstår av FlyerTalk då brukar BA inte ha några problem med rimliga inköp. Behåll kvitton och försök hålla kostnaderna rimliga så ska det inte vara några problem.
 

Dr. Miles

Expert
Skriver å en väns vägnar.

Han har ingen kreditkorts kopplad försäkring att luta sig emot utan har bara British Airways som motpart.

Hans väska är "lost" och har varit så i 24h+.
Han har köpt lite nödvändiga artiklar som tandborste och dylikt igår men nu har han bara kläderna han står och går i...
Vad skulle ni säga är vettiga/nödvändiga inköp efter 24h som man kan få igenom hos BA?
Kalsonger, t-shirt och shorts?
Har någon erfarenheter från försenat bagage krav hos BA?
// Jumbooze
Jag har ingen erfarenhet att skicka krav till British Airways men man kan kräva ersättning för alla nödvändiga utgifter som man har spenderat INNAN man har fått tillbaka bagaget. Så har jag gjort mot försäkringsbolagen tidigare.
 

jumbooze

Medlem
Jag har ingen erfarenhet att skicka krav till British Airways men man kan kräva ersättning för alla nödvändiga utgifter som man har spenderat INNAN man har fått tillbaka bagaget. Så har jag gjort mot försäkringsbolagen tidigare.
Vad jag förstår av FlyerTalk då brukar BA inte ha några problem med rimliga inköp. Behåll kvitton och försök hålla kostnaderna rimliga så ska det inte vara några problem.
Bra tack, jag har bett min vän spara alla kvitton och han har en PIR och sin biljett.
 

Bridgeman

Medlem
Den erfarenhet jag har av att få försenat bagage och ersättning av BA är drygt 48 timmar. Vi var tre stycken som skulle på bröllop vi fick köpa de nödvändig kläder vi behövde i detta fall kostym, skor, klänning m.m. BA krävde endast kvitton på utläggen. Blev mkt bra behandlad. Vårat bagage kom dagen efter bröllopet.
 
Min erfarenhet senaste veckorna, kanske kan hjälpa någon.

Flög LPI-AMS-CDG-MIA med KLM/Air France i mitten av december. Pga halt på landningsbanan i LPI blev vi 1h försenade och en väldigt kort connection i AMS där alla tre incheckade väskor (2 personer) försvann (fick vi veta i Miami). Väskorna kom inte samma kväll, inte kvällen efter utan morgonen dag 3. Vid det laget hade vi shoppat allt möjligt för nästan 10 000 kr - dels saker vi verkligen behövde så som ny uppsättning kläder, hygienartiklar etc, men också kläder vi egentligen inte behövt. Flera skjortor, byxor, dyrt smink (tjejen), pullovers etc. Hemförsäkringen Länsförsäkringar gav med mitt utökade resskydd 2000 kr per väska efter mer än 36h försening. 6000 kr där med utan kvitton. Vi fotade alla kvitton och skickade både till Air France och kreditkortets reseförsäkring - Ai France gav 300 EUR och reseförsäkringen gav 9600 kr. Totalt ca 18600 kr alltså. Kändes helt ok att vi inte fått bagaget.

På vägen hem skulle vi tagit samma rutt, men flighten från MIA var så pass sen att det inte fanns en chans att vi skulle missa bytet i CDG. De bokade om oss till BA för att resa MIA - LHR - AMS - LPI (visste inte att de kunde det - trodde bara de kunde sätta oss inom sin egen allians). De kunde enbart kunde skicka bagaget till AMS, där vi skulle behöva checka ut det och checka in igen för att köra KLM mellan AMS och LPI. På LHR är planet 1h försenat, och det blir ett väldigt tight byte i AMS. Vi frågar i transfer desk om det är nödvändigt att checka ut bagaget (skulle inte hunnit) och de säger att de kan re-directa det till LPI åt oss. Gott, tänkte vi, men vi förstod att väskorna inte skulle komma fram samtidigt som oss.

Efter 3 dygn är väskorna tillbaka, men ingen av försäkringarna ersätter något för försenat bagage på hemresan. Då vi kom hem kvällen innan nyårsafton var tjejen tvungen att köpa lite smink och hårgrejer hon hade i bagaget, har mailat AF om detta och hoppas på ersättning men misstänker att vi inte kommer få något för sveda och värk, trots den tämligen katastrofala bagagehanteringen denna resa. Att alla väskor kommer bort på både ut- och hemresan kan inte höra till vanligheterna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Efter 3 dygn är väskorna tillbaka, men ingen av försäkringarna ersätter något för försenat bagage på hemresan. Då vi kom hem kvällen innan nyårsafton var tjejen tvungen att köpa lite smink och hårgrejer hon hade i bagaget, har mailat AF om detta och hoppas på ersättning men misstänker att vi inte kommer få något för sveda och värk, trots den tämligen katastrofala bagagehanteringen denna resa. Att alla väskor kommer bort på både ut- och hemresan kan inte höra till vanligheterna.
När man kommer hem förutsätter man att man har sina nödvändiga saker hemma, därför de flesta (alla?) försäkringar inte ersätter för bagageförsening vid hemresa.
 

Gus

Medlem
Jag har inte vetat att man kan söka ersättning från flygbolagen för försenat bagage. Jag har endast råkar ut för försenat bagage en gång, med Sas/South African. Om resan involverar flera olika bolag, hur vet man vilket bolag man ska vända dig till?
 
Toppen