Försenat bagage - tips från panelen

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av erc, 19 Maj 2015.

  1. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej vänner!

    Tog med mig fru erc för en vecka på Park Plaza Verudela Resort strax utanför Pula, Kroatien.

    Rutt:

    KSD-JKG-FRA med BMI Regional.
    FRA-ZAG med Croatia Airlines
    ZAG-ZAD-PUY med Croatia Airlines

    Biljetterna har Lufthansaprefix (220).

    Vid ankomst i går till Pula informeras vi om att vårt incheckade bagage är kvar i Frankfurt och att det ska levereras till hotellet i morgon (idag). Det hände såklart inte. Hotellets reception ombesörjde samtal till Croatia Airlines där vi fick information om att dagens flight till Pula inte kunde ta med vårt bagage på grund av uppnådd maxlast(!).

    Så - här sitter en inbillat medveten resenär på en trevlig resort med fru. Utan ombyten, hårvårdsprodukter (omfattningen är enorm då fru erc är ytterst medveten hårvårdare) och allehanda ting man har i sitt incheckade bagage.

    Har givetvis initierat en claim mot försäkringsbolaget (Swedbank/Mastercard/Folksam) där konkreta utgifter ersätts.

    Men - vad kan jag räkna med från BMI Regional/Lufthansa/Croatia Airlines?

    Någon med färska erfarenheter?
     
  2. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Hade du bagaget incheckat hela vägen?
    Normalt fall är det "last carrier" som är ansvarig och det är dem man riktar anspråk mot.
    Dvs Croatia
     
    agehall gillar detta.
  3. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, bagaget checkades in hela vägen. Och kom precis levererat till dörren.
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite semantik, var det en genomgående biljett eller splittat enligt ovan på 3 olika biljetter?
     
  5. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Genomgående biljett. Ett etixnummer för samtliga segment.
     
    jumbooze gillar detta.
  6. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Köp det ni behöver, ersättning från flygbolaget är upp till 1.000 SDR ungefär 11.000 SEK. Skadeståndsanspråk kan ställas mot första och/eller sista flygbolaget, de är solidaliskt ansvariga. Senast 21 dagar räknat från den dag bagaget borde ha anlänt.
    Viktigt att du har ordnat en PIR.
    Därutöver (beroende på försäkringsavtal) kan du begära ersättning från kreditkort, hemförsäkring e dyl.

    Men njut av semestern, se detta som ett spännande sätt att upptäcka nya hårvårdsprodukter, kläder etc!

    Montrealkonventionen
    EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
     
    SAS404 gillar detta.
  7. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Förhoppningsvis finns det butiker och inte bara närlivs på resorten
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×