Försenat bagage med Lufthansa

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Firstclass, 25 December 2013.

  1. Firstclass

    Firstclass Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vad gäller när man blir försenad pga av att bagagehanteringen maskar på Landvetter?
    Businessclass biljett, 32 timmars försening?
     
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite mer info, vilka flighter gäller det?
    Antar att du flög till GOT med något bolag och sedan vidare med Lufthansa, eller?
     
  3. Firstclass

    Firstclass Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ut från Göteborg 23 december, planerad avgång 09.15 til Düsseldorf och försening 1.45 pga av att bagagehanterarna maskade, ingen anslutning vidare till Vlc. Övernattning i Düsseldorf, vidare julafton 06.45 till Paris. Oväder i Paris omöjligt att landa, vidare till Toulouse, 4 timmar i planet. Ankomst Paris 15.00 och vidare till Vlc 17.00 och slutligen ankomst i Vlc 19.00 på julaftons kväll.
     
  4. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr faller "sjukskrivning" (vild strejk) under extraordinär händelse så någon schablonersättning utgår ej från flygbolaget. Däremot kan du i enlighet med skadeståndslagen kräva ersättning för faktiska kostnader eller inkomstförlust. Mitt tips är att skicka in anmälan till försäkringbolag (hem-, rese-, kreditkorts-försäkring) och en standardanmälan till flygbolaget. Får du något så se det som en bonus, men lägg inte ned för mycket energi på det utan försök ta vara på dagarna i Spanien.
     
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter lite knepigt, dels så är det vädret som ställt till det och där har man inte rätt till någon ersättning från flygoblaget. Att bagagelastare är slöa på GOT är nog inte heller Lufthansas ansvar antar jag.

    Ni skulle egentligen varit framme i Valencia 11:00 den 23e (ankomst 19 på julafton minus 32 timmar)? Med ett byte i DUS och planerad avgånstid från GOT 09:15, jag får inte riktigt ihop den ekvationen.

    Läs på lite om 261/2004, finns en hel del att läsa där i alla fall.
    http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html

    Tyvärr har jag inget bra svar på vilken ersättning ni har rätt till men om Lufthansa gjorde allt de kunde för att ni skulle komma fram så snabbt som möjligt så har de gjort vad de har kunnat i alla fall. Verkar dock konstigt att det inte finns något plan efter 12 från Tyskland som skulle kunna ta er till Valencia, alternativt att ni flög vidare till någon annan ort i Europa och vidare där ifrån.
     
  6. Firstclass

    Firstclass Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Allt fullbokat dagen före julafton, tyvärr. Det bästa Lufthansa kunde gjort var att inte låta oss åka alls från Göteborg, alternativet att stanna hemma hade varit toppen jämfört med en lång resa för bara några få dagar.
     
  7. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, nej, tänk inte ens tanken att det är flygbolagets sak att avgöra om det är värt att resa eller ej. Det är upp till dig som resenär att bestämma faktiskt.
     
  8. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Självklart är det lufthansas ansvar att se till så att de har kompetent personal som kan lasta ett plan, annars sparkar man personalen och anställer ny. Oavsett vilket är personalproblem helt inom lufthansas befogenheter att lösa. Jag skulle anta att det finns fall med flygvärdinnor som blivit sjuka och flighter blivit inställda, och jag har svårt att tro att det inte är lufthansas ansvar att ha reserver i beredskap.
     
  9. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som Nemo skrev, "sjuksrkivningar" eller strejk (kalla det vad man vill) faller inte under Lufthansa ansvar.
    Det är inte Lufthansa personal som lastar flygplanet utan det sköts av något ground handling bolag. Spelar ingen roll om det fanns 100 i beredskap om de ändå "strejkar".
     
  10. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Faller det inte under flygbolagets ansvar gentemot kund? Sen att de i sin tur kan kräva ersättning från sin underleverantörär ju solklart i detta fall.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×