Senaste nytt

Försenad leverans av hyrbil

SK

Medlem
Sitter och väntar på min hyrbil hos Hertz på Arlanda. Bokade 11.00 och nu 2 timmar senare ej fått bilen. De skyller på vädret och att de måste slå på vinterdäck på alla bilar. Man kan tycka att de borde veta att det är vintertider redan.

Vad tycker ni är rimlig ersättning i såna här fall? Har sökt runt lite men inte hittat så jätte mycket kring förseningsersättningar på hyresbilar.
 

jumbooze

Medlem
Jag fick min bil (eller eg annan bil än bokad 2h försenad) i usa och fick "tanken" gratis den skulle eg tankas full inte så mycket i usa men skulle nog kunnat förhandla mer
 

Nemo

Medlem
Personligen tycker jag att försenad leverans borde kompenseras på samma sätt som du måste kompensera uthyraren vid försenat återlämnande, dvs 30 min försening ger 1 dygns hyra.
Att skylla på snö i mitten av november när man får ha haft på vinterdäck sedan 1 oktober känns mer än amatörmässigt. Vintervädret förutspådde dessutom meteorologerna en vecka i förväg. Hade det kommit överraskande 5 cm hagel i juli månad hade de kunnat komma undan, men vinterväder när man officiellt får ha vinterdäck?!
Hertz villkor säger
"3. Försenad eller utebliven leverans
UH [Uthyraren]skall tillhandahålla fordonet vid avtalad tidpunkt. Kan UH inte uppfylla detta är HT [hyrestagaren] berättigad till nedsättning av hyran som svarar mot dröjsmålet eller, om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för honom, häva avtalet
HT äger inte rätt att häva avtalet om UH genast och utan märkbar olägenhet för HT erbjuder annat godtagbart fordon.
UH går fri från ersättningsansvar om han kan visa att dröjsmålet beror på omständigheter utanför hans kontroll som han skäligen inte kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit /övervunnit. Ersättning utgår ej för förlust i näringsverksamhet eller följdskador.
"
Pdf https://images.hertz.com/pdfs/seSE/hertz_allmanna_hyresvillkor_2-16.pdf
 
Toppen