Senaste nytt

Försöket att besvara "Varför" - frågan...

WTP

Medlem
”Varför?? Varför i hela världen ska man betala så mycket mer för att flyga från A till B. Man ska genomlida x antal timmar i ekonomi och sen är man framme eller hur?!?”

Jag hade inget bra svar på den frågan jätte länge. Inga bra argument heller. Kanske det är så! Kanske är det bara för folk som flyger i tjänst? På mitt jobb åker man tåg till Stockholm eller Göteborg. Om man har tur kan man åka till Hagfors någon gång. Hur skall jag kunna flyga flott men inte betala så mycket? Ja, man har råd, men hur skulle man försvara det för regeringen, oj förlåt, min fru menar jag naturligtvis.

Miles? Ja, det hörde man någon gång att om man samlar miles kan man uppgradera till business class. Ok, det kommer blir min lilla hemlighet, ingen fattar ändå. Jag kommer samla miles tills det räcker. Men hur kan man samla miles om man inte flyger ofta? Det finns ingen flygplats i Hagfors och projektet där tar slut snart ändå. Google säkert kan svara på det tänkte jag. BA Visa? Gud vad bra, man får avios (tydligen samma som miles) för varje köp! Men hur fungerar det i verkligheten? En sak är det när man läser välskriven artikel som egentligen är reklam och att läsa erfarenheter av en real life människa. Google kan säkert svara på det också. Svar: post på någon sida som heter Businessclass som har eget forum? Ok, då så – klick!

Wooow! Det var så skönt att se att det finns folk som tänker likadant och att man behöver inte förklara och svara på den ovannämnda eviga frågan.
Registrera? Ja, tack. Och då var man fast.

För mig är resan inte bara vistelse på måldestinationen utan de ”x antal timmar” på flyget men inte minst på flygplatsen. Så lusläste jag hela forumet eller nästan hela, tror att det är bara @Dr. Miles som har gjort det. En hel ny värld öppnade sig och tack vare er alla har jag lärt mig massa nya saker. En klok människa här på forumet har skrivit att det finns 3 olika typer av geeks i vår (flyg) värld. AV-, flight- och pointgeek. Om jag måste välja då är jag definitivt flightgeek. Många timmar spenderades på att läsa om olika kabiner, 165 graders stolar, full flat stolar, mjuka och hårda produkter osv… Inte minst visste jag vad folk åt på förra veckans flight mellan DOH och IAD eller att man inte får nuförtiden de jätte snygga salt eller pepparströare på Cathay Pacific… Sjukt skulle många säga, men ni förstår eller hur?

Efter bara några månader med Er var det dags för det (förut!) otänkbara - boka min första resa i business class. Frugan fyller nästan jämt, andra siffran är 5 så… Ni förstår säkert att man går igenom en process där man måste övertala andra och ibland sig själv och att man vrider lite bilden av verkligheten då och då så att den passar in i egen (läs: önskad!) bild av verkligheten, ja ni vet vad jag menar…

Så vi bestämde att förgylla en annars väldigt tråkig februarikväll genom att boka biljetter till Hong Kong. Själv har jag varit där en gång och har blivit förälskad i staden. Perfekt, då blir det QR:s Dreamliner STO-DOH och sen CX mellan DOH och HKG. Behöver jag nämna att jag har säkrat att det ska vara full flat säte på alla flighter. När jag bokade flög QR STO-DOH med sina A330 på kvälls flygningar och då är det de äldre och inte full flat sätena. Sjukt skulle många säga, men ni förstår eller hur?

Man blundande och klickade ”Köp” på Qatars hemsida, frugans föräldrar ställde upp att passa barn, DY hade bra priser mellan GOT och ARN (vi bor i västra Sverige), man ”fuskade” och bokade billigare parkering på Landvetter via Vings hemsida och då hade man bara 77 dagar kvar tills livets första business class resa. Lugnt, det finns säkert mkt att läsa om nya Al Mourjan Lounge på HIA och att inte nämna lounger som finns på HKG. Undrar hur det går med Fast track på ARN, släpper de QR:s premium class resenärer… Sjukt skulle många säga, men ni förstår eller hur?

Vi skulle åka den sista onsdagen i april. Men då har verkligheten bestämt sig att visa mig att det är min lite (vid behov!) skev bild av verkligheten är inte den som gäller. Låt oss säga att jag var tvungen att ställa in vår resa. Jag gick igenom 100 steg av sorg. 100? Ja, för att steg 2 ”Varför just jag” repeterades 995 gånger. Allt var så perfekt planerat, datum stämde (inte bara frugans födelsedag utan en röd dag var där), vädret i HKG är fortfarande bra… ja, allt! Till slut var jag tvungen att erkänna att det inte gick denna gång.

Vi kollade samma resa fast om 2 veckor. Vår egen meteorolog @silwer försäkrade mig att vädret i Hong Kong skall inte vara så dåligt men priserna var högre (så att det gjorde ont), jag kunde inte välja platser jag ville på planet (sjukt skulle många....), ingenting stämde och till slut vägrade jag att vrida min bild av verkligheten så pass så mycket för att allt ska stämma så jag gav upp igen! Jag hade en deadline och om jag inte hittade något då är det slut. Vi får helt enkelt vänta att ”summa vi betalade”-6000kr skall hamna på kontot och fixa resten via försäkringen som är knuten på BA Visa och börja om någon annan gång eller kanske det är inte avsett att vi ska flyga i business class…

Hur som helst den helgen efter min deadline var allt som vanligt igen. Man slapp tankarna och kunde börja planera andra saker. Man har ett jobb att sköta också. Bra! Man öppnar Outlook för att beta av mailhögen och där bland alla andra mail står mail från Qatar.
Erbjudande? Vad är den här gången? Nå väl...

Va? Neeej, kan inte stämma! 2 for 1. Ok, men HKG är säkert inte med :(
Va? HKG är med. Ja, men MIN Stay är säkert 7 dagar och det passar inte oss nu :(
Va?? 5 dagar! Ok, men det är säkert f.o.m. Juni eller något liknande :(
Va?? Gäller f.o.m. idag! Är detta Verkligheten eller min (ibland!) skev (läs: önskad!) bild av verkligheten? o_O
Check! Double check! Trip.. Nej, hinner inte, den kan försvinna!

Ååååh, den bekanta lilla knappen ”Köp” jag har saknat dig så mycket. Klick!

T.o.m. Norwegian har varit snälla denna underbara måndag och priset t.o.r. GOT-ARN var låga.
Nu är det bara att packa och åka och det är inte 77 dagar kvar utan 8!


Ja, nu är vi tillbaka efter resan och rapport kommer inom kort i nästa post där jag kommer att besvara den ultimata frågan "varför" till mig själv iaf.

Disclaimer: Ber om ursäkt i förväg att min bristande svenska drar ner nivå på businessclass.se då jag inte är uppvuxen i Sverige. Ja, jag vet – men dr.Miles är språkgeni :)
 
Last edited:

telelina

Medlem
Det ska bli spännande att läsa om resan. Den första gången kan man ju aldrig göra om. Hoppas ni hade en uderbar resa! :)
 

Treo

Medlem
Underbart!

Gripande berg-och-dalbana av känslor och stor igenkänningsfaktor för i varje fall mig.
Skönt att ni kom i väg -- skriver du i närheten av lika bra i själva rapporten blir det toppen!
 
Toppen