Senaste nytt

Försämring SAS Eurobonus award till Nord Amerika (med inrikes anslutning)

Capa

Medlem
Bokade i veckan. Ingen förändring av poängen som drogs.
110k för 2 med star alliance partner och voucher.

Kort fråga; Är det någon som vet hur mycket det skiljer i skatter och bränsletillägg mellan t.ex en SAS Award ARN-ORD och sedan vidare med UA ORD-ATL jämfört med LH Award ARN-FRA och sedan FRA-ATL? Som jag förstått det enligt den här tråden så är poängåtgången densamma (110.000 i business).
 

Canadien

Medlem
Kort fråga; Är det någon som vet hur mycket det skiljer i skatter och bränsletillägg mellan t.ex en SAS Award ARN-ORD och sedan vidare med UA ORD-ATL jämfört med LH Award ARN-FRA och sedan FRA-ATL? Som jag förstått det enligt den här tråden så är poängåtgången densamma (110.000 i business).
Det beror på vilken klass du reser i, jag tippar på 1500-3500:- dyrare med Lufthansa, lägre siffran för ekonomi, högre för First.
Kolla i 2-4-1-tråden så kan du nog hitta exempel.
 

MartinH

Medlem
Kort fråga; Är det någon som vet hur mycket det skiljer i skatter och bränsletillägg mellan t.ex en SAS Award ARN-ORD och sedan vidare med UA ORD-ATL jämfört med LH Award ARN-FRA och sedan FRA-ATL? Som jag förstått det enligt den här tråden så är poängåtgången densamma (110.000 i business).
Enkelt sagt, SAS + United kostar ca 500kr, Lufthansa kostar ca 3000kr.
 

Capa

Medlem
Ok, tack för svar! Alltså, så fort ett av segmenten inte är SAS så blir hela biljetten en *A-biljett, fattar. Är det bara SAS-metall som gäller eller kan det vara en SK flight operated by UA och fortfarande klassas som en SAS-Award? I övrigt är det väl ingen större skillnad på Nya SAS Business och LH Business? Måste läsa på. Ursäktar OT.
 

palmen

Moderator
Ok, tack för svar! Alltså, så fort ett av segmenten inte är SAS så blir hela biljetten en *A-biljett, fattar. Är det bara SAS-metall som gäller eller kan det vara en SK flight operated by UA och fortfarande klassas som en SAS-Award? I övrigt är det väl ingen större skillnad på Nya SAS Business och LH Business? Måste läsa på. Ursäktar OT.
Det är alltid bolaget som utför flighten som räknas. Du får inga sas flight nummer på en award på andra bolag.
Personligen ser jag det lite som allsvenskan och superettan om att jämför sas Business med lufthansa. Det är sas som spelar i högsta ligan där.
 

Mr Carter

Medlem
Är det inte ungefär samma kostnad att köpa biljetterna om man bokar economy? Visst, det kostar lite mer pengar, men du får ju en massa poäng istället för att bli av med en massa...

Jag är helt enig med dig om att bäst valuta för poängen är att resa i Business eller First, men i det här fallet blir det ganska så stor prisskillnad tror jag. Jag har tidigare tänkt boka en bonusresa i Business till min fru och dotter medan jag själv skulle åka på en betald biljett. Tyvärr visade det sig bli väldigt dyrt för mig eftersom SAS inte har ngt avtal med Lufthansa över Atlanten. Sträckan det gällde då liksom nu är SDL-ARN (SK), ARN-FRA (SK), FRA-MCO (LH) och sedan TPA-ORD (UA), ORD-ARN (SK), ARN-SDL (SK). Detta gick bara att boka i bokningsklass C eller om det var J och då drog kostnaden iväg. Jag antar att det gäller samma regler i ekonomi, d.v.s. att endast någon av de högre bokningsklasserna är möjlig. Detta beror väl på att man måste boka enkelresor, en för utresan och en för hemresan.

Kostnaden (Skatter och avgifter) för ovan nämda bonusresa var 1 926:- per person. Men nu fick vi inte ihop pusslet så resan är avbokad och skjuten på framtiden.
 

agehall

Medlem
Tyvärr visade det sig bli väldigt dyrt för mig eftersom SAS inte har ngt avtal med Lufthansa över Atlanten.
Avtal finns det men SAS deltar inte i det Joint Venture över atlanten som LH med flera har.

Detta gick bara att boka i bokningsklass C eller om det var J och då drog kostnaden iväg.
Du kan boka P-klass med LH via FRA.

Detta beror väl på att man måste boka enkelresor, en för utresan och en för hemresan.
Nej, det ska du inte göra. Enkelresor kommer att vara vääääldigt dyrt. Du ska boka en open jaw som en resa. Det är inga konstigheter alls, men du får troligen boka hos Lufthansa och inte hos SAS för att få den rutt du vill ha.
 
Toppen