Senaste nytt

Försämring av Scandic Friends

Nu fick jag ett mail:

"
Just want to let you know...
We've done a change in our member terms. But don't worry this will only affect you who book online through a 3rd party channel e.g. Booking.com, Hotels.com and Expedia. From 3 April, you need to book a point qualifying stay to get your benefits."

Jag undrar hur stor andel av alla bokningar som kommer in via 3-part. Så "(...) this will ONLY affect (...)" är nog inte så sanningsenligt?

Nu är det inte unikt att man inte erhåller några förmåner när man bokar via ett tredjepartsbolag. Hilton, Elite mfl har tillämpat detta sedan länge. Man vill helt enkelt att man bokar direkt med hotellen. Detta gör inte Scandic unikt.
Ponera att majoriteten skulle ha valt att boka via t ex. hotels.com och att det skulle ha kostat mer än det smakat så hade man givetvis inte gjort dessa förändringar.
Mitt Engelska bolag har inget företagsavtal med Scandic, men har en policy att allt måste bokas via Egencia. Kan ju försöka få CPOn att få till ett avtal med Scandic, men tror inte jag orkar. Vill inte Scandic spela boll så passar jag mer än gärna till Nordic Choice istället...

Tyvärr verkar det som att du inte får några poäng hos Choice heller då ni bokar via ett tredjepartsbolag:

"3.7. Bonuspoäng eller kvalificerande natt ges inte för hotellvistelser på Nordic Choice Hotels som bokas genom nätbaserat resebolag inklusive, men inte uteslutande, Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com och så vidare."
 

SASmackan

Medlem
Nu är det inte unikt att man inte erhåller några förmåner när man bokar via ett tredjepartsbolag. Hilton, Elite mfl har tillämpat detta sedan länge. Man vill helt enkelt att man bokar direkt med hotellen. Detta gör inte Scandic unikt.
Ponera att majoriteten skulle ha valt att boka via t ex. hotels.com och att det skulle ha kostat mer än det smakat så hade man givetvis inte gjort dessa förändringar.


Tyvärr verkar det som att du inte får några poäng hos Choice heller då ni bokar via ett tredjepartsbolag:

"3.7. Bonuspoäng eller kvalificerande natt ges inte för hotellvistelser på Nordic Choice Hotels som bokas genom nätbaserat resebolag inklusive, men inte uteslutande, Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com och så vidare."

Jag antar att du jobbar på Scandic?
;)

Det som gjorde Scandic unikt för mig, och antagligen för många andra affärsresenärer i min situation var ju att vi kunde få poäng, och vouchers på våra stays. En USP som Scandic hade som i alla fall fick mig att se på Scandic-alternativ före alla andra. Nu lär andra kedjor få betydligt fler nätter av mig.
 
Jag antar att du jobbar på Scandic?
;)

Det som gjorde Scandic unikt för mig, och antagligen för många andra affärsresenärer i min situation var ju att vi kunde få poäng, och vouchers på våra stays. En USP som Scandic hade som i alla fall fick mig att se på Scandic-alternativ före alla andra. Nu lär andra kedjor få betydligt fler nätter av mig.

Nej jag jobbar inte på Scandic :) Bor dock på många utav deras hotell. Om den avgörande faktorn till att du valde Scandic var för poäng och förmåner har jag full förståelse för att du byter kedja. Hade kanske gjort samma sak. Oavsett vilken hotellkedja du väljer så tycker jag väl ändå att du ska förmå ditt företag att teckna ett företagsavtal med t ex. Choice, Elite...eller Scandic. Det tjänar ju ditt företag på. Tråkigt dock att dem är så principfasta att man måste boka via Expedia. Även då man är företagsavtalskund hos en kedja så går dessa att boka via t ex. Via Egencia.
Håller tummarna att ditt företag kanske tänker om och skriver ett företagsavtal med någon hotellkedja så att du kan få viss "kompensation" genom att du är borta från familj och vänner genom ditt jobb :)
 
Mitt Engelska bolag har inget företagsavtal med Scandic, men har en policy att allt måste bokas via Egencia. Kan ju försöka få CPOn att få till ett avtal med Scandic, men tror inte jag orkar. Vill inte Scandic spela boll så passar jag mer än gärna till Nordic Choice istället...

Men det är konstigt tycker jag om dom bokar via expedias "profil". Egencia i sig räknas som en normal resebyrå och priserna ger normala förmåner samt dom får provision på vanliga flexbokningar. Sitter själv i repan på ett Scandic hotell och söker jag på egencia i framtiden har vi ett stort antal bokningar från dom. Både med och utan företagsavtal.

Så även om expedia äger egencia, är du säker dom bokar specifkt expedia på dina bokningar?
 

jonten

Medlem
Så även om expedia äger egencia, är du säker dom bokar specifkt expedia på dina bokningar?
Även jag bokar via dem, och jag kan välja olika priser med olika regler. Mina företagsavtal finns med och deras priser utan tex lojalitetspoäng.
Ibland skiljer det en hel del, så jag gissar att de kör på det billigaste och då får man inga points.
Men det framgår tydligt vid bokning, se bild.

edit, jag tog priser för idag. Hade jag bokat 1 vecka framåt så hade även avbokningsreglerna skilt sig.
 

Attachments

  • priser.jpg
    priser.jpg
    185,9 KB · Visningar: 363

Konto93

Medlem
På måndag kommer det lite glada nyheter för 3rd och Topfloor :) Early check in och Late check out introduceras för Scandic. Viktigt att tänka på är att det är ett begränsat antal både Earlys och lates per dag och inget garanterat. Det är först till kvarn som gäller, vanliga gäster betalar för denna tjänst 150kr Early 250kr Late (gratis för 3rd och Topfloor).
 
Toppen