Senaste nytt

Försämring av Scandic Friends

Retoriken

Ny medlem
Har fått höra av en förstahandskälla att under vecka 14 kommer det ändringar till deras stamgästprogram. Största skillnaden jag fick veta om var att alla bokningar som görs via reserbyråer eller tredjeparners inte kommer vara poängberrättigande och status inte gäller!!! Om jag förståt rätt så måste man boka via deras hemsida/telefon/direkt på hotellet för att få poäng & status vilket är ganska dåligt, speciellt för alla som är tvugna att boka via företagets resebyrå
 

FF#1

Medlem
Har inte förstått affärsidé med detta. En majoritet av alla företag måste ju boka via resebyrå. Då blir ju lojalitetsprogrammen mindre betydande. Detta finns ju inte alls inom flyg utan bara hotell
 

mha321

Medlem
Att man inte får sina status förmåner är väl numera ganska vanligt. Men att man inte tjänar om något är ju kass. De kunde ju ha något som liknar flygbolagens lägsta klasser med typ 25% eller så åtminstone.

Sedan vet man ju inte när det bara är ett rykte än så länge - det kan ju bli något i stil med att det gäller otas som hotels.com, men inte affärsresebyråer eller liknande.
 

Ricci

Medlem
Har inte förstått affärsidé med detta. En majoritet av alla företag måste ju boka via resebyrå. Då blir ju lojalitetsprogrammen mindre betydande. Detta finns ju inte alls inom flyg utan bara hotell
Detta skulle drabba vissa Scandic hotell väldigt hårt som har många Skandinaviska businesspersoner boende där.
Känns lite som att en "Excelnisse" varit i farten igen dvs om det nu är riktigt att det gäller alla resebyråbokningar.
 

mha321

Medlem
Detta skulle drabba vissa Scandic hotell väldigt hårt som har många Skandinaviska businesspersoner boende där.
Känns lite som att en "Excelnisse" varit i farten igen dvs om det nu är riktigt att det gäller alla resebyråbokningar.
Frågan är naturligtvis också hur många av de som bokar som har ett direkt företagsavtal med scandic, antingen direkt eller genom resebyrå. Så länge de har det så lär de ju fortsätta boka där även efter en sådan förändring. Och det borde ju vara en siffra som Excel-nissarna känner till bättre än oss.
 

Ricci

Medlem
Frågan är naturligtvis också hur många av de som bokar som har ett direkt företagsavtal med scandic, antingen direkt eller genom resebyrå. Så länge de har det så lär de ju fortsätta boka där även efter en sådan förändring. Och det borde ju vara en siffra som Excel-nissarna känner till bättre än oss.
Så kan det vara.
Mina ca:100 nätter på Scandic förra året gjordes direkt med hotellet men då är det vårt hotell närmast vårt svenska HQ.
Annars har vi företagspolicy att använda vår resebyrå då det finns inbyggda begränsningar vad vi får boka.
 

jonten

Medlem
Riktigt dålig försämring, men tror att det kommer slå styggt mot dom. Jag tex är TopFloor och kommer då byta kedja.
 

Retoriken

Ny medlem
Detta är som sagt ett rykte som personen jag fick höra ifrån hade blivit informerad av sin chef än så länge. Som någon skrev längre upp är det skillnad om det endast gäller expedia, booking, hotels etc eller även affärsresebyråer.
 

WongHauw

Medlem
Infon stämmer, jag och mina kolleger fick ett mejl från bossen om detta.

För det mesta tycker jag inte att det är någon betydande försämring. Man får ju ändå inte Friends-poäng om man bokat genom OTA (booking.$#@, hotels.com mm.) idag heller. Beroende på vilken priskod man bokat så ska det styras upp så att man får sin Friends-kupong om man är kvalificerad.

De har säkert tänkt igenom det här för det kommer massor med företagsgäster genom resebyråbokningar utan att de nödvändigtvis behöver drabbas. Vet inte hur mycket info får man gå ut med men företagsbokningar blir inte bokade i system med samma kod som booking.com och andra.

Förändringen verkar börja gälla från den 3 april och informationsbrev ska ut till medlemmarna nästa vecka.
 
Toppen