Senaste nytt

Försäkring - Utökat Reseskydd, Länsförsäkringar

Gus

Medlem
Men nu var inte bagaget försenats till destinationen utan mellanlandning, får man verkligen ut pengar på försäkring då?
Ja det tror jag inte ska vara något problem. I Eurocards villkor står det att man får ersättning om bagaget blir försenat till en destinationsort, inte just destinationsorten.

Det jag menar är att en resa kan ha många destinationer (mellanlandningar). När jag flög på bonusresa till Sydafrika så stannade jag tex 20 timmar i Namibia och 17 timmar i Botswana på dit respektive hemvägen. Om jag hade fått försenat bagage då mitt i den afrikanska hettan och inte fått ersättning för det hade det varit mycket märkligt.
 
Men nu var inte bagaget försenats till destinationen utan mellanlandning, får man verkligen ut pengar på försäkring då?

Försöka duger.. iom att det blir nytt försäkringsbolag/ärende så kan man låta det framgå som om man hade ett planerat uppehåll i FRA, det blev nu faktiskt 26 timmars uppehåll och väskorna fick vi inte förens efter ca 18 timmar.. och man bokade om den ursprungliga PNR:en men sträckorna FRA-SIN-HKT... Man kan inte få mer än ett nej... o_O
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Försöka duger.. iom att det blir nytt försäkringsbolag/ärende så kan man låta det framgå som om man hade ett planerat uppehåll i FRA, det blev nu faktiskt 26 timmars uppehåll och väskorna fick vi inte förens efter ca 18 timmar.. och man bokade om den ursprungliga PNR:en men sträckorna FRA-SIN-HKT... Man kan inte få mer än ett nej... o_O
Ja det är väl upp till var och en hur mycket man vill "förvränga sanningen" i ett försäkringsärende.
Men det verkar ju som att man kan få ut på försäkringen även för stopp på vägen.
 
Ja det är väl upp till var och en hur mycket man vill "förvränga sanningen" i ett försäkringsärende.
Men det verkar ju som att man kan få ut på försäkringen även för stopp på vägen.

Å andra sidan så är det väl de försäkringsbolagen gör själva (förvränger sanningen) , LF:s kundtjänst sa innan avresa på direkt fråga att man "Vårdens ord gäller..." och att man inte tillämpar den aktuella klausulen på små vardagliga åkommor...Typ sade man att tex "om man har snuva" innan avresa och får migrän" ...då gäller försäkringen...Sedan säger skadeavd. att det för stå för kundtjänst...
 
Alla som vill hjälpa till i detta fall, jag kommer att överklaga först till LF sedan ARN om det behövs, kom gärna med vad ni tror är användbara argument...
 

palmen

Moderator
Å andra sidan så är det väl de försäkringsbolagen gör själva (förvränger sanningen) , LF:s kundtjänst sa innan avresa på direkt fråga att man "Vårdens ord gäller..." och att man inte tillämpar den aktuella klausulen på små vardagliga åkommor...Typ sade man att tex "om man har snuva" innan avresa och får migrän" ...då gäller försäkringen...Sedan säger skadeavd. att det för stå för kundtjänst...
Det är lite skillnad på snuva och migrän jämfört med kraftigt näsblod som man behöver söka hjälp med hos läkare.
Migrän och snuva är ju inget man i normala fall går till läkare för att fixa.
 
Å andra sidan så är det väl de försäkringsbolagen gör själva (förvränger sanningen) , LF:s kundtjänst sa innan avresa på direkt fråga att man "Vårdens ord gäller..."
Jag läste om ditt första inlägg och förstår fortfarande inte, tog ni kontakt med LF innan och fick besked att ni kunde åka om vården sa det? Då borde ni fråga om det finns en inspelning av det samtalet.

Om inte så är det väl inte så mycket förvrängande från LF sida? Det står ju faktiskt klart och tydligt i villkoren.
 
Det är lite skillnad på snuva och migrän jämfört med kraftigt näsblod som man behöver söka hjälp med hos läkare.
Migrän och snuva är ju inget man i normala fall går till läkare för att fixa.

Näsblodet var inte kraftigt förens i Frankfurt.. desssför innan lite gran bara...
 
Jag läste om ditt första inlägg och förstår fortfarande inte, tog ni kontakt med LF innan och fick besked att ni kunde åka om vården sa det? Då borde ni fråga om det finns en inspelning av det samtalet.

Om inte så är det väl inte så mycket förvrängande från LF sida? Det står ju faktiskt klart och tydligt i villkoren.

Det står INTE att man skall kontakta LF för ett förhandsgodkännande innan man reser om man känner sig minsta krasslig..
Men som sagt jag vet vad som står i villkoren, men allt kan alltid tolkas hit och dit..min tanke var att få råd/tips från andra resenärer som varit med om liknande och lyckats med sitt case...
 
Toppen