Senaste nytt

Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar

Dr. Miles

Expert
ICA MasterCard
https://www.icabanken.se/globalassets/pdf/villkor-reseforsakring-bankkort.pdf

Ersätter ej

ICA skrev:
Gemensamma undantag och begränsningar D.1 - D.3

• Ersättning lämnas inte för skada orsakad av konkurs,
vild strejk, strejk, lockout, andra fackliga åtgärder eller
myndighets ingripande, krigstillstånd eller krigsliknande
politiska oroligheter.
• Ersättning lämnas inte för försening som uppstår
under resa, t ex vid mellanlandningar, oplanerade
mellanlandningar, missade anslutningar eller
omdirigerad resrutt.
• Maximal ersättning per skadehändelse är begränsad
till 20 000 SEK för hela den försäkrades familj.
• Försäkringen ersätter inte kostnader som kan ersättas
av annan part eller som kan ersättas enligt lag,
författning, konvention eller skadestånd.
• Försäkringen ersätter inte kostnader som har ersatts
av annan försäkring eller motsvarande skydd.

ICA Bankkort Plus
https://www.icabanken.se/globalassets/pdf/villkor-rese-och-trygghetsforsakring-kreditkort.pdf

Ersätter ej

ICA skrev:
Gemensamma undantag och begränsningar D.1, D.3

• Ersättning lämnas inte för försening som uppstår
under resa, t ex vid mellanlandningar, oplanerade
mellanlandningar, missade anslutningar eller
omdirigerad resrutt.
• Maximal ersättning per skadehändelse är begränsad
till 20 000 SEK för hela den försäkrades familj.
 

intuition

Medlem
Ett problem med många av reseförsäkringarna är att de har en portal-paragraf som säger att försäkringen enbart gäller resa som påbörjas i hemlandet eller möjlightvis norden, typ:
"Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från hemlandet eller annan plats i Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet"

Om jag nu har två bokningar så startar troligen minst en inte i hemlandet, så finns det inte en risk att det faller på det? Det verkar ju enkelt för försäkringsbolaget att bara svara "Den här resan utgår från Berlin och ditt hemland är Sverige, alltså gäller inte försäkringen inte överhuvudtaget"
 

Dr. Miles

Expert
Om jag nu har två bokningar så startar troligen minst en inte i hemlandet, så finns det inte en risk att det faller på det? Det verkar ju enkelt för försäkringsbolaget att bara svara "Den här resan utgår från Berlin och ditt hemland är Sverige, alltså gäller inte försäkringen inte överhuvudtaget"
Det var inga problem för mig med Amex kortförsäkring när jag hade två eller flera separata biljetter, så länge alla biljetter var betalda med Amex. (det sa de också)

Både mitt hemförsäkring (TryggHansa) och tjänstereseförsäkring (TryggHansa) täcker även när jag reser med flera separata biljetter, så länge avreseorten och hemreseorten av resan är Sverige.
 

NotRyan

Medlem
Folksams hemförsäkring:

Resestartskydd – Anslutning till missad resa

A58.
Om du kommer för sent till en förbokad och inte ombokningsbar resa lämnar vi ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader så att du ska kunna ansluta dig till resa under förutsättning att
• privatbil som du åkte med råkat ut för väderlekshinder, trafikhinder eller blivit köroduglig genom trafikolycka
• allmänt färdmedel försenats av väderlekshinder, tekniskt fel, trafikhinder eller trafikolycka.

Orsak till förseningen ska styrkas med intyg från researrangör, trafikföretag, bärgningsbolag eller myndighet.
Med merkostnader menar vi extra kostnader för resa och logi.

Om det vid utresa från Sverige inte är möjligt att resa efter, lämnar vi ersättning för merkostnader för hemresa till hemorten i Sverige och outnyttjad resekostnad.

Vad vi menar med outnyttjad resekostnad och högsta ersättning för det, framgår av punkt A49.
(A49. Högsta ersättning
Högsta ersättning för outnyttjad resekostnad är 1 000 kronor per person och dag och sammanlagt högst 20 000 kronor per person.)

Ombokningsbar resa
Om du kommer för sent till en viss resa som du bokat biljett till och du måste vänta mer än åtta timmar utanför hemorten betalar vi 500 kronor för varje påbörjad 24-timmarsperiod, sammanlagt upp till 5 000 kronor per person. Förseningen ska ha uppstått enligt förutsättningarna ovan.

Aktsamhetskrav
Du ska ha påbörjat färden i så god tid att du under normala förhållanden skulle ha ankommit till flygplatsen eller motsvarande i enlighet med vad som krävs av researrangör eller trafikföretag, dock minst två timmar före avgång.
 

Nemo

Medlem
En obligatorisk, icke-bortförhandlingsbar, kostnadsfri försäkring har alla flygresenärer med EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV (Montrealkonventionen artikel 19). Jämför med ett fall i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). http://www.arn.se/vanligafall/flygbolagets-ansvar-vid-missad-anslutningsflygning/?fancybox=true

"Flygbolagets ansvar vid missad anslutningsflygning
Fredrik hade köpt en reguljärflygresa av flygbolaget F för hela familjen från Stockholm till Shanghai via Helsingfors. Vid bytet i Helsingfors försenades planet med sex timmar vilket medförde att familjen missade sitt anslutningsflyg från Shanghai till Malaysia. De biljetterna var köpta av ett annat flygbolag.

Fredrik krävde ersättning av flygbolaget F för de nya flygbiljetter han tvingades köpa för sträckan Shanghai-Malaysia. Flygbolaget hävdade att flygförseningen var en extraordinär händelse och att det därför inte var ersättningsskyldigt. Flygbolaget uppgav även att det inte ansvarar för biljetter som köpts av ett annat flygbolag.

ARN fann att ett flygbolag, enligt artikel 19 i Montrealkonventionen, ansvarar för skador p.g.a. av flygförsening om det inte kan bevisa att skadorna inte hade kunnat undvikas med rimliga åtgärder. Merkostnader för nya biljetter till en anslutningsflygning är en sådan skada, även om ursprungsbiljetterna är köpta av ett annat bolag. Ett flygbolag kan inte heller ha sämre avtalsvillkor än Montrealkonventionen, och som i det här fallet inte ersätta skadan eftersom biljetterna är köpta av ett annat bolag.

ARN:s beslut blev att flygbolaget skulle ersätta Fredrik för de merkostnader som han fått på grund av förseningen eftersom flygbolaget F inte hade bevisat att extrakostnaden för de nya biljetterna inte hade kunnat undvikas med rimliga åtgärder."
 

joakgarp

Medlem
Vi hade byte med Ryanair till ett annat Ryanair-flyg i Stansted en kväll i juli med incheckat bagage. Vi trodde att plocka upp vårt bagage och checka in på på nytt 2h och 15min skulle räcka skulle men riktigt så blev det inte. Vårt flyg till Stansted var 20min försenat. Desto mer försenat var bagaget som dröjde med ca 80min. Kaos i bagagehallen och vi missade incheckningstiden med 10 minuter och Ryanair vägrade ta emot vårt bagage.
Skickade därför in ett ärende till ERV då vi har Coops Mer-kort med reseförsäkring "Vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg ersätts nödvändiga och skäliga merkostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella mer- kostnader för kost och logi."
De hävdar i deras svar att reseförsäkring bara gäller flyg utan bagage och om flyget man är på är försenat. I villkoren står bara att man behöver vara med om en försening som medför missat anslutningsflyg. Hade vi inte haft vårt bagage så hade vi hunnit med vårt anslutningsflyg. 20 minuter räcker då inte.

9000kr fattigare för två personer för flygbiljett med hotell dagen efter från Heathrow med SAS. Sura läropengar. Men aldrig mer Ryanair och Stansted flygplats igen. Blir BA och Norwegian varje gång vi ska till London framöver. Ryanair vägrar såklart ersätta något också men det förväntade vi oss.

Så tänk på detta. Anslutningsflyg och det blir försening med bagageutlämningen? Glöm att försäkringen gäller. Iaf om det är via ERV.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt @mtlmrs inlägg: Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hans/hennes försäkring (Coop MedMera kort) sa "Anslutningen ska vara bokad så att du under normala förhållanden hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangörer och transportföretag.".

I så fall 2 timmar 15 minuter känns det lite för kort.
Jag skulle ha minst 3-4 timmar mellan flygen om jag måste hämta väskan och checka den in igen.
 

joakgarp

Medlem
Är det inte bättre att du använder dig av bolag som faktiskt löser problem när de uppstår? Norwegian är ju bara marginellt bättre än Ryanair när saker strular.

Inte haft strul med Norwegian - än. Visste inte att de hade så dålig CS.
Enligt @mtlmrs inlägg: Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hans/hennes försäkring (Coop MedMera kort) sa "Anslutningen ska vara bokad så att du under normala förhållanden hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangörer och transportföretag.".

I så fall 2 timmar 15 minuter känns det lite för kort.
Jag skulle ha minst 3-4 timmar mellan flygen om jag måste hämta väskan och checka den in igen.
Ja lätt, 3-4h är att rekommendera när man bokar med ut- och incheck. Vi hade 3h i Taiwan i somras och då hade vi över 90-120 min att döda efter det vid boardinggaten. Allt gick så fort i Taiwan. Trodde inte att Stansted höll så låg nivå. Aldrig varit med om sånt här innan och känner att jag har flugit ihop hur mycket erfarenhet som helst - tydligen inte. Man tror man är en flygexpert, blir kaxig och vågar chansa. Roliga var att jag hade inte någon vidare bra magkänsla när jag bokade sista flyget som vi missade. Borde ha lyssnat på den.

Bjöd min andra halva på nyårsresan som "kompensation" så mitt misstag är delvis förlåtet ;) Favoritbolaget Finnair denna gången.
 

agehall

Medlem
Inte haft strul med Norwegian - än. Visste inte att de hade så dålig CS.
Läs den här tråden: Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ja lätt, 3-4h är att rekommendera när man bokar med ut- och incheck. Vi hade 3h i Taiwan i somras och då hade vi över 90-120 min att döda efter det vid boardinggaten. Allt gick så fort i Taiwan. Trodde inte att Stansted höll så låg nivå. Aldrig varit med om sånt här innan och känner att jag har flugit ihop hur mycket erfarenhet som helst - tydligen inte. Man tror man är en flygexpert, blir kaxig och vågar chansa. Roliga var att jag hade inte någon vidare bra magkänsla när jag bokade sista flyget som vi missade. Borde ha lyssnat på den.
Jag ser det tvärt om, ju mer jag flyger, desto mer inser jag riskerna och förstår hur mycket tid man måste ha tillgodo för att säkerställa att man hinner med nästa flight. Även på genomgående bokningar kan jag ha löjligt höga säkerhetsmarginaler om det är viktigt att jag kommer fram i tid. Men så har jag inte vad jag kan påminna mig missat någon connection än heller.
 
Toppen