Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

In_Sweden

Medlem
Mitt första claim med insurance4carhire, på första hyran sedan jag skaffade den.
Fick Enterprise att handlägga min parkeringsskada samma dag (istället för nästa vecka), så att jag kunde skicka in till i4ch.
Får se hur det går. Pappersarbetet gick på kanske 15-20 minuter, så det var inte så farligt.
 
Jag har nu haft mitt första skadefall som reglerats via en sådan här försäkring, och eftersom jag inte tror någon annan skrivit om just denna försäkring, tänkte dela med mig av min erfarenhet:

För några veckor sedan råkade jag ut för (eller, ja... orsakade, om man ska vara petig...) en lackskada på en hyrbil.

Hyrd från Avis över en helg på "hemmaplan", ingen självriskeliminering vald. Betald med Norwegian Visa, där jag har tillägget Hyrbilsförsäkring (249 kr) som gäller utan koppling till resa.

Avis drog omgående sin självrisk, 7500 kr, från kortet tillsammans med hyran. Jag inväntade att jag kunde ladda ner fakturan där självriskdragningen framgår, och sedan skickade jag in en claim till AIG, som är försäkringsgivare för hyrbilsförsäkringen hos Norwegian.

Den största svårigheten var att hitta hur man faktiskt skulle rapportera skadan; Norwegian hänvisar bara till AIG, och på deras hemsida är den här typen av förmedlad försäkring väl dold, men för framtida referens kan man göra skadeanmälan på adressen AIG - FNOL

Jag fick, på ett enkelt formulär, ange mina uppgifter, beskriva var och när skadan inträffade, ladda upp fakturan, och ange bankuppgifter till vilka jag ville ha utbetalningen.

Efter knappt två veckor fick jag en återkoppling, där det efterfrågades att jag laddade upp kontoutdrag som visade att jag betalt premien för hyrbilsförsäkringen (tydligen har inte AIG själva den informationen, lite underligt kan tyckas...). Jag laddade upp fakturan från Norwegian och kontoutdrag från banken som visade att den betalats, och dagen efter fick jag meddelande om att ärendet godkänts.

Eftersom denna försäkring gäller med en egen självrisk om 500 kr, så betalade de ut 7500 - 500 = 7000 kr till det bankkonto jag angivit från början. Pengarna kom in efter två bankdagar.

Allt som allt en smidig och (relativt) snabb hantering, och 249 kr mycket väl spenderade.

En varning dock för den som är intresserad av Norwegians Hyrbilsförsäkring: Försäkringen börjar gälla först efter premien har inbetalats, och eftersom den läggs på kreditkortsräkningen så kan man betala premien tidigast när nästa räkning kommer (upp till en månad efter man beställt försäkringen). Det gäller alltså att vara ute i god tid innan man har sin första hyra.

Också värt att notera är att det finns andra begränsningar i Norwegians försäkring som gör att den inte passar alla, gällande bilens maxvärde, maximala ersättningsbelopp och antal skador per år, men dessa har diskuterats tidigare i denna tråd och andra ställen på forumet.
 

humm

Ny medlem
Utmärkt sammanfattning av Norwegian-kortet och hyrbilsförsäkringen, som jag precis själv skaffat mig för just detta syfte (vill ha ett kort med kontantuttag, så de helt fristående försäkringarna var inte intressanta).

Men jag undrar lite över delen citerad nedan, hur fick du reda på att fakturan där avgiften ingår måste vara betald för att giltigheten ska starta? Läser man villkoren låter det ju som att avgiften måste betalas med kortet och sen är det klart. Tycker ju att annat man betalar för med sin kortkredit är färdigbetalt när de fått pengarna (i det här fallet externa partnern AIG), oavsett kreditvillkoren med ens bank?
Ska se om jag kan få ett tydliggörande av deras kundtjänst. Om inte annat borde det väl gå att sätta över pengar på kortkontot (så kontobalansen är +) och på så vis köpa försäkringen med ens "riktiga" pengar direkt och på så vis inte bli fast i nån gråzon under fakturaperioden.

En varning dock för den som är intresserad av Norwegians Hyrbilsförsäkring: Försäkringen börjar gälla först efter premien har inbetalats, och eftersom den läggs på kreditkortsräkningen så kan man betala premien tidigast när nästa räkning kommer (upp till en månad efter man beställt försäkringen). Det gäller alltså att vara ute i god tid innan man har sin första hyra.
 
hur fick du reda på att fakturan där avgiften ingår måste vara betald för att giltigheten ska starta? Läser man villkoren låter det ju som att avgiften måste betalas med kortet och sen är det klart. Tycker ju att annat man betalar för med sin kortkredit är färdigbetalt när de fått pengarna (i det här fallet externa partnern AIG), oavsett kreditvillkoren med ens bank?

I det här fallet har man ingen kontroll över när pengarna dras; man beställer försäkringen från Norwegian, och sedan dras premien på nästkommande faktura ungefär som kortavgifterna för andra kort. Tittade jag på deras nättjänst (eller app) kunde jag inte se någon transaktion innan fakturan var skapad. Man får alltså inte själv ange något betalningssätt när man beställer försäkringen, utan det är implicit i produkten.

Det är möjligt att jag övertolkar villkoren när jag säger att fakturan måste vara betald. Det kanske räcker att transaktionen är registrerad. Texten i välkomstbrevet jag fick var:

"Försäkringen gäller från det att banken mottagit en
fullständig ansökan och försäkringspremien är
betald via ditt Bank Norwegian VISA kreditkort."
 

humm

Ny medlem
Tänkte dela med mig av det svaret jag fick från kundtjänst, som är en generösare tolkning men som också, som påpekas, nästan motsäger formuleringen i villkoren.

Försäkringen blir giltig i samband med tecknandet. Lydelsen i försäkringsvillkoret stämmer alltså inte att premien först måste vara betald.

Avgiften kommer belasta ditt kort den 15e och det är alltså nästa faktura som måste betalas inom förfallodatum som är det egentliga villkoret.
 

In_Sweden

Medlem
Mitt första claim med insurance4carhire, på första hyran sedan jag skaffade den.
Fick Enterprise att handlägga min parkeringsskada samma dag (istället för nästa vecka), så att jag kunde skicka in till i4ch.
Får se hur det går. Pappersarbetet gick på kanske 15-20 minuter, så det var inte så farligt.
Till slut så har allt löst sig.
Både Enterprise och I4CH var lite fyrkantiga när det kom till pappersarbete. I4CH ville ha en faktura på enbart kostnaden relaterat till skadan, medans Enterprise bara ville ge en enhetlig faktura där de var tillsammans med hyreskostnaden. Att den som hanterade mitt ärende på Enteprise gick på semester gjorde inte saken bättre. Lite av ett moment 22. Efter ett antal vändor med Enterprises kundtjänst på facebook så löste det sig där emot.

Och när jag hade de pappren som I4CH efterfrågat bad jag dem på Facebook att fast-track mitt ärende (skyllde på att jag är student), sen så var allt klart några timmar senare.

Helt klart väl spenderade 49€ på försäkringen, snarare Enterprise som har varit smått svåra att ha med.
 

Sebbeh

Medlem
Jag tänkte ta en hyrbilsförsäkring till mina kommande hyrbilar i sverige. Men har även en planerad i USA. Hur är det med sjävriskeliminering där? När jag provbokar så står det att självrisken är 0kr på de bilar jag kollat på. Så egentligen är det onödigt att ta en worldwide då och bara köra europa?
 

agehall

Medlem
Jag tänkte ta en hyrbilsförsäkring till mina kommande hyrbilar i sverige. Men har även en planerad i USA. Hur är det med sjävriskeliminering där? När jag provbokar så står det att självrisken är 0kr på de bilar jag kollat på. Så egentligen är det onödigt att ta en worldwide då och bara köra europa?
I USA är det inte självriskeliminering du absolut måste se till att ha utan ALI/SLI. Utan den kommer du att råka väldigt illa ut om det händer något eftersom du kan bli stämd på miljonbelopp. Självrisk om något händer må vara trist, men knappast något som försätter dig i konkurs.
 

Homer

Medlem
Motormännen
13. Försäkringsgivare Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial (Gjensidige Försäkring), Box 3031, 103 61 Stockholm,
Om man har både Folksam Resklar och Motormännen:s försäkring borde man väl kunna utnyttja båda om
självrisken är över 10.000 kr??
 
Toppen