Senaste nytt

Förmånsbeskattning resväska ??

Anfield

Medlem
Hmmmmm Kanske skulle försöka få min arbetsgivare att införskaffa någon av dessa två till mig !

Kan dock bli lite svår förhandlat, men värt ett försök !

Vilken av dessa hade ni valt ?

Rimowa 1.PNG Rimowa 2.PNG

Dom får gärna sätta en logga på :)
 

Alf

Medlem
Det blir enligt SKV tolkning med all sannolikhet förmånsbeskattning på en resväska om arbetsgivaren betalar en resväska till någon anställd, enligt vad som nämndes i första inlägget.
Det enklaste är ju att företaget köper in ett antal resväskor som de som reser i tjänsten kan låna vid sina tjänsteresor så uppkommer inte förmånen. Man kan ju sedan ha ett långtidslån av väskan.
 

EBGGOT

Medlem
Det blir enligt SKV tolkning med all sannolikhet förmånsbeskattning på en resväska om arbetsgivaren betalar en resväska till någon anställd, enligt vad som nämndes i första inlägget.
Det enklaste är ju att företaget köper in ett antal resväskor som de som reser i tjänsten kan låna vid sina tjänsteresor så uppkommer inte förmånen. Man kan ju sedan ha ett långtidslån av väskan.

Precis! Man har ju en väska i tjänsten och en väska privat ...
Samma sak som firmabil - KAN DU DOKUMENTERA att bilen endast används i tjänsten och du har privat bil behöver du inte använda betala förmånskatt.
 

flum

Medlem
Det blir enligt SKV tolkning med all sannolikhet förmånsbeskattning på en resväska om arbetsgivaren betalar en resväska till någon anställd, enligt vad som nämndes i första inlägget.
Det enklaste är ju att företaget köper in ett antal resväskor som de som reser i tjänsten kan låna vid sina tjänsteresor så uppkommer inte förmånen. Man kan ju sedan ha ett långtidslån av väskan.
en fråga blir ju hur den ska förmånsbeskattas. Anta att man har 40 tjänsteresor per år samt 2 privatresor, ska man räkna per flight eller per timme, per dag...? Med det sagt, säkert ska man förmånsbeskattas för hela värdet, det är ju ändå Sverige vi lever i.
 

Alf

Medlem
en fråga blir ju hur den ska förmånsbeskattas. Anta att man har 40 tjänsteresor per år samt 2 privatresor, ska man räkna per flight eller per timme, per dag...? Med det sagt, säkert ska man förmånsbeskattas för hela värdet, det är ju ändå Sverige vi lever i.

Varför krånglar du till det. Om arbetsgivaren äger väskan behöver du ju inte tänka på något förmånsvärde om du använder den i tjänsten. Om du använder den privat blir det förmånsbeskattning, men jag skulle inte ens tänka på att kostnadsberäkna detta och ta upp det i deklarationen om jag använde väskan för två privatresor. Det skulle bli billigare att köpa egen väska för privat bruk än att lägga ner tid på att räkna ut ett förmånsvärde.
 

flum

Medlem
Varför krånglar du till det. Om arbetsgivaren äger väskan behöver du ju inte tänka på något förmånsvärde om du använder den i tjänsten. Om du använder den privat blir det förmånsbeskattning, men jag skulle inte ens tänka på att kostnadsberäkna detta och ta upp det i deklarationen om jag använde väskan för två privatresor. Det skulle bli billigare att köpa egen väska för privat bruk än att lägga ner tid på att räkna ut ett förmånsvärde.
Håller fullständigt med dig, frågan är bara vad skatteverket tycker.
 

Alf

Medlem
Håller fullständigt med dig, frågan är bara vad skatteverket tycker.

Jag tror nog att skatteverket fullständigt struntar i om du har använt väskan för privat bruk på två resor. Om dom skulle komma på att göra en ingående granskning av denna väskförmån är jag en av de som skulle ligga risigt till.

Eftersom jag själv driver företag vill jag påstå att skatteverket är en av de bästa myndigheterna att ha att göra med när det gäller både service och hjälp att få råd som företagare.
 
Toppen