Senaste nytt

Förmåner som aktieägare i reserelaterad bolag (flyg, hotell, hyrbilar, etc.)

Swisser

Medlem
I ett annat forum (statusmatch) hittade jag detta svar från Marcus01:
"Sådärja, ok, ingen statusmatch men jag köpte precis 10 Rezidoraktier, och som en liten service till sina "trogna" aktieägare så får man som present ett Club Carlson Gold Elite kort...;-)"

Jag tycker det vore värt att starta en ny separat diskussion om förmåner som man kan få som aktieägare i olka reserelaterade börsnoterade bolag (flyg, hotell, hyrbilar, restauranger, etc.).

Kanske det finns andra bolag (flygbolag, hotell, biluthyrningsfirmor, restauranger, etc.) som även ger sina aktieägare förmåner (elitkort, rabatter, etc.). Om det är några av er som känner till sådana förmåner och vad som krävs i antal ägda aktier, så vore det vänligt om ni kunde dela med er till oss andra.

Om jag inte missminner mig så skrev någon ett inlägg för en längre tid sedan om att man fick någon form av rabatt (tror det var kring 10%) om man ägde aktier i IAG (holdingbolaget som äger British Airways och Iberia).

En fråga till Marcus01: Intressant med förmånen man får som aktieägare i Rezidor - Club Carlson Gold Elite kort. Är detta den enda förmånen man får som aktieägare i detta bolag eller finns det fler?
 

jumbooze

Medlem
Jag vet att SAS erbjuder specialerbjudande till aktieägare men jag kommer ej ihåg hur många aktier man skulle äga efter senaste split.
Det var väl inga supererbjudanden om jag minns rätt heller...
 

Minst 400 aktier, bara erbjudanden på t/r biljetter.
Tror jag läste för ett par år sen att man höjde gränsen till 3000 aktier och rabatten gällde endast intra-Europa på SAS-metall.
Kollade upp nu och det verkar stämma med 400, här är ett utdrag:
For shareholders
Shareholders with minimum 400 shares can enjoy special offers: attractive tickets only for shareholders by following the link below. Number of destinations and available seats are limited and bookings can primarily only take place with origin in Scandinavia.
At this service all shareholders can also register to receive notice convening the AGM, annual reports and interim reports by email.
Källa: www.sasgroup.net

SkiStars erbjudande kan vara mycket intressant om man reser till svenska fjällen: 15% om du äger minst 200 aktier är faktiskt bra deal. När det var aktuellt så var ett par andra erbjudanden ännu bättre, typ 20% och mer.
SkiStar Shareholder discount
 
Last edited:

seat56f

Medlem
Jag har använt SAS aktieägarrabatt ett par gånger, men med tanke på hur aktien utvecklats har jag nog gått back ändå trots minsta möjliga kvalificerande innehav. Det är inga revolutionerande priser, men värt att kolla upp om man ändå ska boka någonstans.
 

Swisser

Medlem
Jag hoppas att vi kan få in många fler tipps på förmåner som aktieägare kommer i åtnjutande av i olka reserelaterade bolag. Hittills har vi fått in att det finns förmåner i dessa tre bolag: Rezidor, Skistar och SAS.

Jag lägger själv till ytterligare ett företag nämligen schweiziska Sunstar som har följande förmåner för sina aktieägare:
"In addition to any cash dividend which may be paid out - business trends permitting - Sunstar shareholders receive a dividend in kind each year, in the form of personalised hotel vouchers (min kommentar: en voucher värd CHF 30.- erhålles per A-aktie) which can be redeemed at any Sunstar or Privilège hotel, subject to certain conditions. Furthermore, Sunstar shareholders with 10 or more shares also receive a discount at all Sunstar and Privilège hotels (min kommentar: 5-10% rabatt)." Tyvärr så gäller inte förmånerna under vinter- och huvudsäsongen. En aktie kostar drygt CHF 1,000.-. För er som ej känner till Sunstar: "Sunstar is a traditional company with eight First-class-hotels in the Swiss mountains. Arosa, Davos, Flims, Klosters, Lenzerheide, Grindelwald, Wengen and Zermatt are the famous locations."
 

Swisser

Medlem
IAG (moderbolagt till BA och IB) har tydligen haft en rabatt för de som tidigare ägde aktier i BA innan sammangåendet med IB. Jag tror det var i storleksordningen 10%. Som ni ser av utraget nedan från deras webbsida, så håller de på och utvärderar om de ska ha någon rabatt för 2012 och i framtiden. Vi får hålla koll på deras webbsida.

"Shareholder discount scheme
The 2011 discount numbers have now expired and new numbers have not been issued for 2012. IAG are in the process of evaluating the future of the Scheme as this benefit is only available to former British Airways Shareholders and is not reciprocated for the former Iberia Shareholders or IAG shareholders since the merger.

Shareholders will be kept updated, via this website (IAG - International Airlines Group - Private Shareholders), as soon as a decision has been made."
 
Trådväckning deluxe:

Det går ju enligt en lång tråd i en annan del av forumet även att bli platinum på motsvarande lojalitetsprogram.

Förutom det funderade på om det fanns några fler förmåner än på de företag som listas tidigare i tråden här. Har det hunnit hända något på 3 år tro?
 
Last edited:
Toppen