Senaste nytt

Förlorat eller försvunnet bagage- vem försäkrar hemresa?

Hej. Jag har ett ärende med SAS där min väska försvann i Juni i år. Efter väldigt lång tid har de nu sagt till mig att jag måste skicka in kvitto på allt i väskan. Jag har skickat in de kvitton jag har på t ex byxor och någon T-shirt. Att jag ska ha kvitton på allt som var i väskan som man köpt över flera år känns orimligt (Stumpor, saxar, parfym). Är det någon som har erfarenhet av sådant?
 

Dr. Miles

Expert
Hej. Jag har ett ärende med SAS där min väska försvann i Juni i år. Efter väldigt lång tid har de nu sagt till mig att jag måste skicka in kvitto på allt i väskan. Jag har skickat in de kvitton jag har på t ex byxor och någon T-shirt. Att jag ska ha kvitton på allt som var i väskan som man köpt över flera år känns orimligt (Stumpor, saxar, parfym). Är det någon som har erfarenhet av sådant?
Ja, jag har erfarenhet av detta, dock inte mot SAS.

Man skriver helt enkelt ett värde som man kommer ihåg vad saker och ting kostade när du köpte.
De (eller försäkringsfirma) drar av ersättningsnivån baserad på NÄR du handlade.

När min rakapparat blev stulen från mitt incheckat bagage på en Aeroflot flight, så fick jag ersättning av ca 80% av inköpsvärde för att den var ca ett år gammal.
 
Tack för svaret. Jag har gjort detta, men SAS vill inte ersätta med något omdet inte finns kvitto. Hänvisar till transportstyrelsens villkor. Kommer ju såklart vara omöjligt att jaga ifatt på allt. Det löste sig bra för dig på det sättet?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för svaret. Jag har gjort detta, men SAS vill inte ersätta med något omdet inte finns kvitto. Hänvisar till transportstyrelsens villkor. Kommer ju såklart vara omöjligt att jaga ifatt på allt. Det löste sig bra för dig på det sättet?
Du har säkert hem-/kortförsäkring så om du inte får ersättning från SAS, kan du begära ersättning från dem för de sakerna som du inte har fått ersättning från SAS.

För SAS American Express Premium och Elite, kan du använda den här ersättningsanspråksformulären.
 

Attachments

  • AMEX SASEuroBonusCard_Ersattningsansprak.pdf
    287,9 KB · Visningar: 415
Det kan jag ju göra, men jag är rädd för att det kommer bli samma vals där. Resan är köpt på ett Amexkort så jag har både den och hemförsökringen. Jag tycker bara att det känns lite stelbent av SAS och också lite konstigt att man kan jobba så. Tack så mycket för hjälpen i allafall.
 

Dr. Miles

Expert
Det kan jag ju göra, men jag är rädd för att det kommer bli samma vals där. Resan är köpt på ett Amexkort så jag har både den och hemförsökringen. Jag tycker bara att det känns lite stelbent av SAS och också lite konstigt att man kan jobba så. Tack så mycket för hjälpen i allafall.
Solid Försäkringar (Amex försäkring) betalade ut ersättning för mina ägodelar trots att jag inte kunde ge dem kvitton för de sakerna, så tror jag att Amexförsäkringen betalar ut ersättning.
 

Hachans

Medlem
Det kan jag ju göra, men jag är rädd för att det kommer bli samma vals där. Resan är köpt på ett Amexkort så jag har både den och hemförsökringen. Jag tycker bara att det känns lite stelbent av SAS och också lite konstigt att man kan jobba så. Tack så mycket för hjälpen i allafall.

De har blivit mycket stelare efter att folk vars bagage har kommit bort plötsligt kommit ihåg alla dyra märkesgrejer och liknande som låg däri när de söker om ersättning.
 
Då hoppas jag att det är ok med mina grejer för jag har kvitton på de dyrare grejerna. Det är de billigare jag inte har kvitton på, men det är istället lite fler saker.
 
Toppen