Senaste nytt

Förbjudet att ta med sig oladdad elektronik ombord på flyget till USA

Delayed

Medlem
Jag tycker denna diskution är lite "felvinklad".

- Nästa gång ni flyger från Arlanda. Stå gärna en stund före säkerhetskontrollen och titta på hur de som jobbar i Taxfree etcetcetc kommer in med stora läsk, mat och lite allt möjligt.
Med risk att bli rätt OT förundras jag även över varför vissa restauranger/lounger har plastknivar när man sedan får riktiga bestick på planet...:confused:
 

johhenrik

Medlem
Stämmer - säkerhetskontrollerna har hitintills inte fångat en enda terrorist. Förr eller senare lär det väl hända, men det är ju mer en slump än systematiskt arbete.

Inte vad de gett till känna iaf ;)

Jag läste en artikel med en Israel som jobbat med flygplatssäkerhet etc och han sågade ju TSA vid knäna. Det var inte många rätt i hans bok inte.
 

johhenrik

Medlem
Med risk att bli rätt OT förundras jag även över varför vissa restauranger/lounger har plastknivar när man sedan får riktiga bestick på planet...:confused:

"It is for your own personal safety, Sir", som jag har hört sägas av TSA när någon frågar/ifrågasätter något... ;)
 

agehall

Medlem
Näe, israelerna har ju fattat hur man ska göra för att det ska bli säkert. Det är visserligen en jädra procedur för en resenär, men det blir iaf ett bra resultat. Till skillnad från TSA då.
 

JacobGBG

Medlem
Ytterligare en verkningslös åtgärd som gör att TSA kan be om mer avgifter att lägga på varje biljett. Jag misstänker att denna Agency är en av de mest dyraste att driftsätta i förhållande till mätbar effekt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Stämmer - säkerhetskontrollerna har hitintills inte fångat en enda terrorist. Förr eller senare lär det väl hända, men det är ju mer en slump än systematiskt arbete.

Och den dagen det händer lär vi alla få veta om det genom en helt sagolikt uppblåst propagandanyhet. Jag fasar ärligt talat för vilka slutsatser som kommer dras av det.

Inte vad de gett till känna iaf ;)

Jag läste en artikel med en Israel som jobbat med flygplatssäkerhet etc och han sågade ju TSA vid knäna. Det var inte många rätt i hans bok inte.

Finns ju detta rätt kända klipp där en israel med rätta går rätt hårt åt TSA.

https://www.youtube.com/watch?v=sTVLqTfcJ7g

Huvudproblemet är ju att Israel kör med Ethnic profiling som inte är särskilt politiskt korrekt i USA...så då får alla ta av sig skorna istället! :rolleyes:
 

sembl

Medlem
Jag hörde på BBC World igår att man på Heathrow skulle erbjuda laddningsstationer o dyl för att hjälpa till med detta. De skulle också ha så man kunde lämna in sin pryl o få den skickad hem, eller kunna plocka upp på vägen tillbaka eller nåot liknande. Minns inte exakt nu.

Detta är ju ännu mer fantastiskt. Låt oss då säga att du tryckt in massa farliga ämnen så som "gummibjörnar" i båda HD slotar i din laptop och den blir beslagtagen för hemskickning. Då kan man göra stor skada ändå på flygplatsen var nu TSA/Security skall samla dessa. Tänk på administrationen av detta.

Jag har en känsla av att det är apple som ligger bakom denna kupp inför lanseringen av Iphone 6, folk blir tvungna att köpa nya telefoner för att deras gamla är fast i ett tullfilter någonstans i världen i väntan på hemskickning.

Skall bli spännande att se hut det fungerar här imorgon bitti i DCA mot SJU och tillbaka på söndag igen.
 

johhenrik

Medlem
Jag har en känsla av att det är apple som ligger bakom denna kupp inför lanseringen av Iphone 6, folk blir tvungna att köpa nya telefoner för att deras gamla är fast i ett tullfilter någonstans i världen i väntan på hemskickning.

Haha, underbart! Den bästa konspirationsteoirin NÅGONSIN! :)
 

agehall

Medlem
Huvudproblemet är ju att Israel kör med Ethnic profiling som inte är särskilt politiskt korrekt i USA...så då får alla ta av sig skorna istället! :rolleyes:

Israel kör med profiling, vilket är något annat än racial profiling som alla antar att det är. Vid profiling tittar man på hur folk beter sig och identifierar de som avviker från mönster.
 

NyfikenGrau

Medlem
Israel kör med profiling, vilket är något annat än racial profiling som alla antar att det är. Vid profiling tittar man på hur folk beter sig och identifierar de som avviker från mönster.

Jo absolut, det också, men som sagt ethnic är den ju åtminstone; israelisk jude bättre än utländsk jude bättre än vanlig europé bättre än israelisk arab osv.

Vi kom igenom på nolltid när de frågat oss 2-3 frågor och framför allt såg våra sönderbrända ansikten ;) Intressant nog var det uppenbarligen standard bland passagerare att fördela om bagage från handbagage till det som skulle checkas in, *efter* att det som skulle checkas in blivit kollat och säkerhetstaggat! Inte mycket som påminner om andra flygplatser där...
 
Toppen