Senaste nytt

Förbannade Guldkort, vad gör man inte för dig!

E.K

Medlem
Då var det åter dags att skrapa ihop 4 segment med Aegean Airlines eller 9000 mil med andra Star Alliance bolag.
I teorin så var ju 4 segment en lätt match, men, men och återigen men!

Problemet är att jag kan endast göra detta någon gång under semestern och Aegean skäms inte alls när dom ska ta betalt för biljetter under den perioden.

Nästa problem jag har är att jag måste på något sätt ta mig till Arlanda eller Köpenhamn och den kostnaden är runt 1000 lappen tur och retur.

Här följer några prisexempel för sista semesterveckan med Aegean Airlines.

Arlanda- Aten- Thessaloniki Tur och Retur 521€
Arlanda- Aten- Bukarest Tur och Retur 651€
Köpenhamn- Aten- Thessaloniki Tur och Retur 493€
Köpenhamn- Aten- Bukarest Tur och Retur 659€

Är man en någorlunda normal människa så betalar man inte dessa priser för Go Light biljetter

Istället är man kreativ och drar ur på en European tour med enkelbiljetter och Fikar desto mer i Loungerna på Aegeans bekostnad

Tisdag SAS Enkel Göteborg- Aten 07:25- 11:50
Längd på fikapaus 6:40
Tisdag Aegean ToR Aten- Bukarest 18:30- 20:05

Torsdag Aegean Bukarest- Aten 10:40- 12:45
Längd på fikapaus 3:40
Torsdag Aegean Enkel Aten- Thessaloniki 15:55- 16:50

Fredag Aegean Enkel Thessaloniki- Dusseldorf 10:10- 12:00
Längd på fikapaus 6:50
Fredag SAS Enkel Dusseldorf- Köpenhamn 18:50- 20:05
Längd på fikapaus 2:50
Fredag SAS Enkel Köpenhamn- Göteborg 22:55- 23:40

För ovanstående kalas har det reserverats 4.234:- på kortkontot
 

palmen

Moderator
Fanns det inga ARN-ATH-Stad i Europa du kunde boka billigt? ARN-ATH-LHR har ju funnits från 500 kronor, dock inte under sommaren.
 

E.K

Medlem
Nu när resan är avklarad så får man ju summera den med merparten av foton också!

Frukost i SAS Loungen på Landvetter.
IMG_0357.JPG


SAS + + säte i minusklass.
IMG_0358.JPG


Lunch i Aegean Club Loungen i Aten.
IMG_0359.JPG


I och med att jag hade så gott om tid att sitta och fika på Atens flygplats så var det Lufthansa Loungen som fick stå för middagen.
IMG_0360.JPG


Till dito lite efterrätt också.
IMG_0361.JPG


Efter en hel dags fikande så ska man ha krypavstånd från flygbussen till boendet. Slutstationen är faktiskt i nedre vänstra hörnet på bilden.
IMG_0364.JPG


30 € natten för boende i en tvårumslägenhet med detta läge var ju rena klippet!
IMG_0365.JPG


Jag bokade detta via Aegean booking.com så nu återstår att se om man får några mil? (Kontanter och inga kvitton)
IMG_0366.JPG


Frukost i Mastercard loungen som Aegean nyttjar på Bukarest flygplats.
IMG_0367.JPG


Återigen en lunch i Aegean club loungen på Atens flygplats.
IMG_0369.JPG


Till dito lite efterrätt också.
IMG_0370.JPG


I Thessaloniki hade jag bokat enkelrum med en säng direkt på hotellets hemsida.
IMG_0371.JPG


Jag blev ju uppgraderad till dubbelrum för innehav av Miles & Bonus Guldkort + att jag får 500 mil för vistelsen!
IMG_0372.JPG


Det verkar vara viktigt på detta forum att posta utsikten, så passa på att njuta av den!!
IMG_0373.JPG


En "självuppgradering" visserligen via telefon dagen innan med en säteskupong till Düsseldorf och helt ensam i Business.
IMG_0374.JPG


Lite frukost på planet.
IMG_0376.JPG


Lunch i Lufthansa Senator lounge på Düsseldorfs flygplats.
IMG_0377.JPG


Till dito lite efterrätt också.
IMG_0378.JPG


När man ändå är i Dusch"eldorf" så varför inte passa på!
IMG_0379.JPG


IMG_0381.JPG


Återigen ett SAS+ + säte i minusklassen.
IMG_0382.JPG


Middagen intogs i SAS Guld Lounge på Köpenhamns flygplats.
IMG_0383.JPG


Till dito lite efterrätt också.
IMG_0384.JPG


Ovanligt trångt säte i SAS + + minusklass
IMG_0385.JPG


Om vi nu summerar lite grann och börjar med maten Loungerna, förutom Bukarest Mastercard Lounge för det fanns ingen mat.
SAS Guld Loungen i Köpenhamn hade den absolut SÄMSTA maten, jag är inte kräsen när det gäller mat men när jag inte kan äta upp då är det verkligen dåligt.

Den bästa maten fick jag i Aten på Lufthansas Business Lounge. Jag tyckte att den loungen var bättre än Senator Loungen i Düsseldorf.
I Aten hamnar Aegeans lounge rejält i skamvrån mot Lufthansas. Som att jämföra Menzies Arlanda mot First Class terminal i Frankfurt.

Bemötandet i Loungen eftersom jag aldrig hade några boardingkort på nästa flyg med så mycket enkelbiljetter.
Aegean släppte aldrig in mig i Aten trots att jag visade bokningsbekräftelse samt biljetten som jag precis anlänt med.
Jag fick allt knalla bort till en biljettmaskin istället för att komma in i Loungen och snabbt printa ut den med deras dator.

Lufthansas Senator Lounge i Düsseldorf var ovanstående inget problem alls, det var bara komma tillbaka till receptionen och visa biljetten.

Tidsmässigt skötte sig SAS medans 2 av Aegeans 4 flyg var lite över en timme sena.

På SAS hinner inte landningsstället upp när säkerhetsbältesskylten släcks och kommersen börjar medans Aegean är nästan framme och ska börja servera.
Efter allt fikande i Aten på väg till Thessaloniki så rusade jag ner för gången till toaletten och kabinpersonalen rusade upp.
Lättad av tryckfallet stannade jag kvar där bak för att beskåda serveringsspektaklet, för något måste dom ju göra rätt om man skall tro SKY TRAX.

Kabinpersonalen hade hunnit till vingarna när kaptenen tände säkerhetsbältesskylten och serveringen slutade tvärt med väldigt förvånade passagerare. Så man funderar lite var rösterna kommer ifrån.

Per automatik så fick jag alltid ett säte precis bakom eller någon rad efter skynket på Aegean.
Var inte planet fullt så var det alltid "seatblockat" ett antal rader efter skynket.

Förutom Loungen i Köpenhamn så skötte sig SAS som vanligt.
Aegean var återigen så ojämn att betyget blir lågt.

Flyger man inrikes från Aten så kommer man inte in i Lufthansa Loungen. Därför att alla Aegeans inrikesflyg har ett Olympic nummer!
 
Toppen