Senaste nytt

Nordic Choice Club Mastercard

intuition

Medlem
Jag har nu haft min första vistelse efter de nya reglerna aviserades och än så länge har jag inte fått något av det som utlovades.

För en vistelse i helgen, som bokats via NC webb och betalats med NC mastercard listas på mitt konto just nu
1. Vistelse: 1p/kr
2. "Extra points": 0,3p/kr (detta är mest troligen platinum bonusen men jag är inte hundra. Tidigare listades tier bonus utan egen rubrik)

Jag har inte fått några poäng för att jag bokat via hemsidan. Det kan vara en tidsfråga innan de kommer på kontot, men tidigare redovisades bokningsbonusen alltid exakt samtidigt med vistelsen. Man fick alltid 3 rader för varje vistelse, alla tre med hotellets namn som specifikation. 1 rad för rummet, en rad för nivåbonusen och en rad för boka-via-hemsidan-bonusen.

Jag har heller inte fått de annonserade spend-poängen, men det är mest troligen en tidsfråga. Mastercard spend tom 7/6 syns f.n. på mitt konto.

Min tolkning av reglerna är att jag också ska ha
3. 0,2p/kr för att det bokats på hemsidan
4. 0,3p/kr för att jag använt NC mastercard för spendering hos NC

Jag tänker vänta några dagar på detta, sedan blir det väl till att ringa och fråga. Om det är någon någon här som har haft en ny vistelse och som fått alla poäng så kommentera gärna!
 

Jollman

Medlem
Så om man just nu har kortet "gratis som guld" så kommer dom att dra den nya årsavgiften från när nya villkoren börjar gälla
(fr o m 2018-09-01) ?

Årsavgift Silver 595 kr
Årsavgift Gold 495 kr
Årsavgift Platinum 295 kr
 

intuition

Medlem
Lite svårt att veta, hittar inget som beskriver exakt hur de tänker göra. Ett alternativ till att debitera alla exakt samma datum är att istället dra årsavgiften vid den ordinarie årsförnyelsen. En sak som talar för den lösningen är att det är ju bara då de vet kundens statusnivå, dvs det är då de kan sätta rätt pris.
Men det är inget jag vet, bara spekulation
 

intuition

Medlem
Ytterligare en rapport, nu om poäng vid vistelser och mastercard spend:

Extra-poäng för bokning via hemsidan/appen är "trasig" f.n. De jobbar på det, så det dyker väl upp inom kort. Denna ska nu ge 0,2*rumspriset i kr, men fungerar som sagt inte alls just nu.

Poäng för mastercard spend dyker upp cirka en vardag efter att det blivit bokfört hos SEB. I bland syns det först bara i din poäng-total och inte i transaktionslistan, men några timmar senare kommer även specifikationen in i transaktioner. I dag var dock alla mina köp från 11/6 som bokfördes 12/6 inne i poänglistan direkt på morgonen.

Det skapas en post per kreditkortstransaktion, så det är å ena sidan lätt att se exakt vilka poäng varje köp gav, men å andra sidan är det svårt att få översikt. Listan blir snabbt väldigt full om man använder kortet som huvudkort. Hemsidan har tyvärr ingen export av poänglistan, och när man klickar "se alla transaktioner" blir översikten ännu sämre. Den listan har nämligen inga kolumner, utan allt visas som radbruten text.

Att det är en poäng-transaktion per köp gör att avrundningen märks mer. 34 kr spend blir 3p, 395,07 blir 40p. Den verkar följa "svensk" avrundningsregel, eftersom en spend på 5kr blir 1p. Jag har inte kollat om den bara avrundar i presentationen (men behåller decimalerna när den ska räkna upp totalen) eller om den verkligen avrundar först och sedan adderar heltal till totalen. (F'låt, lite nördigt. Men förr kunde det vara så att du hade tjänat in 1234p en månad, men totalen ökade bara med 1233p. Dvs avrundningen skedde bara i presentationen och inte i ackumulationen.)

Eftersom det kan ta olika lång tid för transaktioner att bokföras hos SEB, så blir det också lite svårt att hålla koll. Du kan tex idag få in poäng för spend du gjorde den 7 juni och i morgon kommer en eftersläntrare från 6 juni. De redovisas i poäng-listan på köpdatum, inte bokföringsdatum, så det är ju bra iaf.

Spend hos Nordic Choice är 0,3* total-beloppet på fakturan, dvs rumspris + kringkostnader som parkering. (Poäng för vistelsen är ju bara baserad på rumspriset)

Jag har ännu inte haft spend i utlandet, men inget tyder på att det inte skulle fungera. Andra transaktioner redovisas som
Mastercard Poäng I Sverige resp. Mastercard Poäng På Nordic Choice Hotels så det finns bergis en specifikation för utland också.
 
Last edited:

intuition

Medlem
PS har nu räknat samman poängen i min transaktionslista. Kan konstatera att avrundningen bara sker i presentationen och att systemet räknar med decimaler i bakgrunden. Så min 5kr i spend gav i verkligheten bara 0,5p även om den syns som 1p i listan. Så ingen vinst att låta köpen sluta på ..5 kr ;-)
 

Jönsson

Medlem
SJ Prio, som också använder Mastercard från SEB Kortbank AB, har ett exakt likadant system. Kan bekräfta att din analys med poängavrundningen stämmer.
 
Någon som vet om det är något fel på deras uppdatering. Jag har inte fått in månadens två nätter och inte heller poängen på mina köp som jag gjorde innan de nya reglerna trädde i kraft.

Det är ju den 3:e idag, så det borde väl bokförts vid det här laget !?

1 Juni fick jag "Mastercard Se 2 Kvalificerande Nätter" men inget hittills i juli
 
Toppen