Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

JohanA

Medlem
Klart jag kan länka, men som inlägget ovan har han tid o skapa en tråd tycker jag han har tid o leta upp tråden också. Var även nästan högst upp i Kreditkort.
Förändringar i SAS EuroBonus American Express® | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag håller med dig. Men jag har blivit tillsagd själv åtskilliga gånger, både av moderatorer och vanliga medlemmar när jag beskrivit att det finns en befintlig tråd, men inte länkat till den.
 

palmen

Moderator
Så tar vi det lugnt och fint.
Att påtala att det finns en annan tråd i ämnet utan att länka hjälper ingen. Vi är på forumet för att hjälpa varandra och dela med oss av upplevelser och kunskap.

Om det redan finns en tråd i ämnet, anmäl då inlägget och skriv med länken till tråden så kan vi moderatorer snabbt slå ihop trådarna. Vad en person som gjorde detta i just denna tråd så det tackar vi för.

/Moderator
 

kaktusen

Medlem
Vi får väl hoppas att AMEX inte gör lika stora "förbättringar" som Coop gjorde med sitt MMM kort i början av detta år då man gjorde "förbättringar" som gjorde kortet i stort sett värdelöst när det tidigare varit attraktivt. Amex kan naturligtvis aldrig bli i närheten så värdelösa som Coop men de skulle kunna göra förändringar som gör SAS korten betydligt mindre attraktiva.
 

MrDollar

Medlem
Vi får väl hoppas att AMEX inte gör lika stora "förbättringar" som Coop gjorde med sitt MMM kort i början av detta år då man gjorde "förbättringar" som gjorde kortet i stort sett värdelöst när det tidigare varit attraktivt. Amex kan naturligtvis aldrig bli i närheten så värdelösa som Coop men de skulle kunna göra förändringar som gör SAS korten betydligt mindre attraktiva.
Hoppas som sagt verkligen inte att det blir så. Jag är dock orolig att de "förbättringar" som Amex menar är möjlighet till avbetalning (försämring i mina öron) samt att 2-4-1 och poängtjäningen blir sämre. Kanske plockar bort möjligheten med betalo också och klassar det som kontant?
 
Hoppas som sagt verkligen inte att det blir så. Jag är dock orolig att de "förbättringar" som Amex menar är möjlighet till avbetalning (försämring i mina öron) samt att 2-4-1 och poängtjäningen blir sämre. Kanske plockar bort möjligheten med betalo också och klassar det som kontant?
Det finns inga som helst indikationer på att det kommer att ske några försämringar än så länge. Och en möjlighet till delbetalning kan väl knappast vara en försämring eller?
 
Det finns inga som helst indikationer på att det kommer att ske några försämringar än så länge. Och en möjlighet till delbetalning kan väl knappast vara en försämring eller?
Att de stänger av ansökningsmöjligheterna i "några månader" är en tydlig indikation på förändring. Bra eller dåligt vet jag lika litet som någon annan, men det är en väldigt tydlig indikation på att någonting kommer att hända.
 
Last edited:

Sahlen

Medlem
Äh, det är väl bara att den nya kortdesignen innebär tillräckligt stora förändrignar för att de ska ta det lugnt och försiktigt och vill vara helt säkra på att det sitter när de sätter igång igen. Därtill ska de väl storsatsa på marknadsföring i och med det "nya" kortet som ska tajmas. IT-systemen verkar ju vara i klass med vilken legacy-bank/-flygbolag som helst och med facit i hand har de ju haft lite issues (dubbla/trippla statuspoäng, kort med fel status hos SAS etc.).
 

crown

Medlem
Verkar som korten kommer att bli kreditkort istället för betalkort och inte "betalkort med möjlighet att delbetala" som jag trodde först. Kikar man på SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card | SE | så finns det ett filter för betalkort/kreditkort där SAS-korten ensamma hamnar under kreditkort.

På plussidan så ser jag väl fördelen att man svart på vitt får reda på vad för kreditgräns man har (samt möjligen kan välja den). På minussidan att kortets kredit numera kommer stå med på kreditupplysningar.

Här skriver Amex själva om kreditkort och betalkort och dess skillnader:
Kreditkort eller American Express betalkort | American Express Sverige
 
Verkar som korten kommer att bli kreditkort istället för betalkort och inte "betalkort med möjlighet att delbetala" som jag trodde först. Kikar man på SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card | SE | så finns det ett filter för betalkort/kreditkort där SAS-korten ensamma hamnar under kreditkort.

På plussidan så ser jag väl fördelen att man svart på vitt får reda på vad för kreditgräns man har (samt möjligen kan välja den). På minussidan att kortets kredit numera kommer stå med på kreditupplysningar.

Här skriver Amex själva om kreditkort och betalkort och dess skillnader:
Kreditkort eller American Express betalkort | American Express Sverige
Betalkort med möjlighet att delbetala är väl per definition ett kreditkort?
 

crown

Medlem
Betalkort med möjlighet att delbetala är väl per definition ett kreditkort?

Det har du rätt i. Jag tänkte dock på upplägget som Diners har där du kan välja ett kreditutrymme (ifall du vill ha möjligheten att delbetala) men inte måste. Dvs du har ett val att köra betalkort eller betalkort med möjlighet att delbetala. Hur som helst så ser jag positivt på förändringen så länge man inte försämrar annat.
 
Toppen