Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

crown

Medlem
Tack. Jag har fått bekräftat att de nya korten har BIN 379391-379396 och problemen verkar gälla de kortterminalen som tittar på BIN (de sex första i kortnumret) istället för AID (det applikations-ID som finns på chippet).
Tittar man på chippets ID så är det oförändrat, medan de terminaler som tittar på BIN behöver uppdateras och Amex var sena med att skicka ut info så alla terminaler har inte uppdaterats än. Dock ska all information ha gått ut till samtliga handlare så det borde bara vara en tidsfråga innan kortet funkar överallt.

Nu fick jag ett liknande svar från ICA. Kort och gott så säger de att informationen från AMEX kommit väldigt sent till deras inlösare vilket gjort att uppdateringarna inte kommit ut till alla terminaler än. Tydligen så tolkar ICAs terminaler f.n. korten som kort som kräver signaturköp (utan PIN) men då ICA lagt in att detta inte är tillåtet i självutcheckningskassorna så visas istället "Gäller ej här".

Från och med måndag natt så skall terminalerna vara uppgraderade. Oklart om det är idag natt eller om det är måndag natt nästa vecka som avsågs dock. Även oklart om detta bara gäller min ICA, men förhoppningsvis så gäller det samtliga ICA-butiker.
 

frankw

Medlem
Är det någon som har koll på hur krediten på nya korten redovisas på en UC.
Mitt Dinerskort´s kredit på 10000 sek syns inte där.

Kommer Amex kredit att redovisas som ett MasterCard eller syns den inte likt Diners?
 

blobloblo

Medlem
Är det någon som har koll på hur krediten på nya korten redovisas på en UC.
Mitt Dinerskort´s kredit på 10000 sek syns inte där.

Kommer Amex kredit att redovisas som ett MasterCard eller syns den inte likt Diners?

I 9/10 fall syns krediten hos UC som en omfrågning. När krediten är låg så kan en förenklad kreditupplysning göras - då syns den inte. Men krediten i sig ska finnas med under krediter på upplysningen (konto- eller blankokrediter)
 

Canadien

Medlem
Diners kanske är som gamla Amex att det inte finns ngn kredit, bara ett köputrymme som ska betalas direkt när fakturan kommer. Nya Amex med kredit har jag svårt att tro att den inte syns, den blir ju precis som SAS MC eller vilket annat Visa/MC som helst med upp till 60 dagars kredit.
 
Mera strul...
Inte fått min e-faktura ännu, en vecka efter brytdatum. Så jag ringer och frågar varför...visar sig att e-faktura inte funkar med dom nya korten ännu. Och pappersfaktura hade dom inte skickat nån heller...

Och så fick jag veta, när jag efterlyste min poängrabatt-voucher, att även om man uppnått 150K i spend (vilket jag gjort direkt såklart) så får man ingen 2-4-1-voucher innan man betalat fakturan med årsavgiften.

Skönt moment 22! :)
 
Toppen