Senaste nytt

Förändringar av AAdvantage under 2016 (bekräftat)

AABack2ARN

Medlem
Det där med att AAs egna statusmedlemmar inte har tillgång till lounge på inrikesresor i USA har gällt troligtvis 10 år om inte längre. Har för mig att det är samma regler för UA och DL. Tråkigt men inget nytt!

P.S. Inrikes defineras som det står där: USA, Canada, Karibien och Mexico utom Mexico City. Detta har också varit så "oändligt länge".
 

AABack2ARN

Medlem
Inte helt oväntat eftersom AA verkar kopiera mer eller mindre exakt vad DL och UA hittar på.

$12000 spend/år plus 100.000 EQM är ganska saftigt för att behålla EXP - men i gengäld borde det blir något färre EXP i omlopp. Vet dock inte om judt det påverkar mig så mycket som inte reser i USA så ofta och då på betalda biljetter i premium-kabinen. F loungerna kommer jag dock sakna om jag inte lyckas återkvalificera mig :(
 

AABack2ARN

Medlem
Nu tål det att funderas på hur man skall anpassa sig till detta. Helt klart straffas ekonomiklass-resenärer medan långdistans i business klarar sig förhållandevis bra.

En tur och retur i I-klass till London kommer i fortsättningen ge 1822*0,25 = 455EQD (vilket är i linje med priset). 27 tur och retur-resor ger således tillräckligt med spend men inte tillräckligt med EQM... Men då kanske det är bättre att satsa på Executive Club? ;)

En t/r ARN-HEL i billig ekonomiklass kommer ge fantastiska 25EQD och motsvarande resa i full affärsklass ger 125 EQD. Tyvärr kan man aldrig köpa en businessbiljett på den sträckan för SEK1100 :(
 

nota bene

Medlem
Framför allt partners, och ännu värre, partners i Y har blivit riktigt dåligt. Tidigare var ju AA/AY en bra kombination oavsett om man krediterade AY eller AA i Y. Nu ser det allt mer ut som om alla AY-biljetter annat än i Business måste krediteras AY Plus [som faktiskt har blivit ett ganska bra program om man flyger en del AY].

Flyger man betald Business typ 5-6 t/r till USA per år når man väl i närheten av spend bara där ($1500-$2000 per biljett) och lär nå mileage requirements också. Det är fortsatt enklare att nå BAEC guld, men om man flyger tillräckligt är AA fortfarande OK som program med sina upgrade vouchers, bra partners för uttag (Ethihad, Alaskan etc.), fria uppgraderingar på domestic i Y etc.
 
Toppen