Senaste nytt

Förändrad intjäning till Eurobonus med Lufthansa från 1-JUL-2015

Flying P

Medlem
Detta är gissningsvis ett resultat av att JV mellan Lufthansa och SAS avslutades. Ungefär samtidigt införde SAS sitt nya koncept med Plus/Go inom Europa. Troligtvis har man sett hur förtjänsten på trafiken till/från Tyskland försämrats och att kunder har valt Lufthansa/M&M före SAS/Eurobonus.

Dessutom är Lufthansa mitt i införande av premium economy på hela sin longhaulflotta vilket blir en direkt konkurrerande produkt för SAS Plus longhaul. Tex, varför ska personer i Norden nu göra connection i ARN/CPH/OSL för färd till tex EWR, NRT, PVG, HKG etc när de likaväl kan göra det i Tyskland och få mer miles för det, och fler avgångar att välja på?

Förväntar mig inga andra justeringar för Swiss, Austrian mfl. Flygbolagen drivs som autonoma bolag med olika marknadsförutsättningar.
 
Detta är gissningsvis ett resultat av att JV mellan Lufthansa och SAS avslutades. Ungefär samtidigt införde SAS sitt nya koncept med Plus/Go inom Europa. Troligtvis har man sett hur förtjänsten på trafiken till/från Tyskland försämrats och att kunder har valt Lufthansa/M&M före SAS/Eurobonus.

Dessutom är Lufthansa mitt i införande av premium economy på hela sin longhaulflotta vilket blir en direkt konkurrerande produkt för SAS Plus longhaul. Tex, varför ska personer i Norden nu göra connection i ARN/CPH/OSL för färd till tex EWR, NRT, PVG, HKG etc när de likaväl kan göra det i Tyskland och få mer miles för det, och fler avgångar att välja på?
Det er Lufthansa som har valgt at forbedre indtjeningen til EuroBonus, ikke SAS.
 
Ja, men drivkraften har antagligen kommit via förhandlingar med SAS där SAS varit den drivande parten. Lufthansa har ju inget incitament att gödsla en konkurrents medlemmar med poäng.
Lufthansa har netop et kæmpe incitament - at få SAS' kunder(EuroBonusmedlemmer) til at vælge Lufthansa fremfor SAS. Simpel økonmisk tankegang.
 

Jakob K

Medlem
Precis. Det är LH som är på jakt efter SAS-kunder. Z-förbättringen är spiken i SAS-kistan för min del på intra-Europa. Kan bli fina MR med klass till Sydeuropa.

Jo men nu kanske jag tänker helt fel då jag sitter här med feber, men: Vart skulle SAS kunder ha åkt revenue F inom star nånstans om inte till 80% hos LH oavsett?
 

DrKlas

Medlem
För min del med nuvarande resmönster kommer den största förändringen vara den minskade intjäningen i bokningsklasserna Q och V. Från 700 p till 500 p för Göteborg-München kan väl vara okej, men 50% på långdistans blir surt.
 
Toppen