Fönsterplats utan fönster

Diskussion i 'Övrigt' startad av Olle A, 9 December 2012.

1. Olle A

Olle A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill alltid sitta på fönsterplats och gärna framför vingen men mardrömmen är ju när man hamnar på en fönsterplats utan fönster. För att undvika det brukar jag kolla på seatguru.com där man ofta kan få reda på var dessa platser finns. Tyvärr är det inte en heltäckande information och för t.ex. SAS 737-or finns ingen information att tillgå. Hur gör ni för att undvika detta elände (hela resan blir ju förstörd) och varför finns dessa platser över huvud taget ? Vad är anledningen till att det saknas fönster?

Gus gillar detta.
  2. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Det finns ju några "black out" rader på B737. Kommer inte ihåg vilka exakt men hade vart bra få på pränt, håller med dig det är riktigt trist hamna på dessa rader. Orsaken tror jag är kablar och elektronik som går på dessa ställen där det inte finns fönster.

Vet inte hur det är på SAS 737-600 saknas fönster på någon rad på dessa?

Last edited: 9 December 2012
  3. SK1989

SK1989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är kanalerna för luftkonditioneringen som sitter där :)

Yes, på rad 5 eller 6 beroende på konfiguration..

1 person likes this.
  4. Olle A

Olle A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har råkat ut för detta på SAS och KLM och som "SK1989" säger verkar det vara rad 5 och 6 som är fönsterlösa men man är aldrig riktigt säker. Tror att jag råkat ut för detta även på rad 8 i något plan så vill man vara helt säker får man boka plats bakom vingen vilket ju är synd.

5. Detta hände mig när jag flög med Singapore Airlines Boeing B777 i Business class!
    Jag hade tur då det fanns lediga stolar så flyttade jag mig till en rad framåt.

EDIT: Jag har hittat seatmappen på Seatguru.

6. SK1989

SK1989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tog SAS 737-600or som exempel men det varierar efter bolag och säteskonfiguration. 737-800/900 saknar dessutom ytterligare ett fönster på vänster sida... Men man kan ju uppskatta avståndet eftersom fönstrena sakas ungefär 3-4 rader framför nödutgången över vingarna..

7. Olle A

Olle A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja precis, på många långdistansplan finns varningar i seatguru men som sagt, det saknas ofta på kortdistansplanen. Jag ska åka Turkish Airlnes B777 till HKG i januari och där har jag nogsamt undvikit fönsterlösa platser i Comfort Class tack vare seatguru.

8. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS MD-82 rad 32 och 33 har förvisso fönster men ingen utsikt. Ja, om man inte kallar utsikt in i motorn för detta...

chazzie gillar detta.
  9. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Se nedan bild på SAS 737-700 ej fönster på rad 6 eller 7 tror jag?! Men visst är detta bara på ena sidan, dvs andra sidan har ett fönster??

Agö...Md seating är ju en annan vetenskap..,och beror på intresse....men ingen höjdare hamna längst bak där komfortmässigt...

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      101 KB
      Visningar:
      249
    Last edited: 9 December 2012
  10. SK1989

SK1989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan väl tillägga att SAS CRJ900 saknar fönster på 24F om jag inte missminner mig :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!