Senaste nytt

Fått ändrad tid av South African, Minimum Connection Time underskrids, vad göra?

NyfikenGrau

Medlem
Med 25 minuter misstänker jag att de hade väntat in dig, det är ju inte konstigare än att ett flyg blivit några minuter försenat. Tror inte heller flygbolaget vägrat att hjälpa dig om du missat anslutningen eftersom de godkänt bokningen. En bokning med ett byte som är kortare än minsta tillåtna bytestid (MCT) går normalt sett inte att boka på en internetbokningssida, så det är inget du själv kan ha gjort.

Intressant, tackar! Men det hänger alltså i princip på flygbolagets godtycke om man kommer fram eller ej i ett läge där man klickat OK och sedan missar/riskerar missa flyget.
 

Dr. Miles

Expert
I övrigt är det inte ovanligt att flygtider ändras och justeras med några minuter, särskilt om man köpt biljetten långt i förväg. Men borde inte vara några konstigheter för Lufthansa att fixa detta (eller SAA, om det är de som bokat biljetten).
Det är inte alltid nackdel när tidtabellen ändras, speciellt för bonusresor. Då kan man ofta ändra bokning utan kostnad. :)
 

Jacob

Medlem
Intressant, tackar! Men det hänger alltså i princip på flygbolagets godtycke om man kommer fram eller ej i ett läge där man klickat OK och sedan missar/riskerar missa flyget.
Som jag ser det har du köpt en genomgående resa som uppfyllt alla regler, inkl minsta bytestid. Om flygbolaget väljer att justera sina avgångstider och du missar flyget är det deras ansvar och skyldighet att hjälpa till med ombokning.

Som sagt, pröva att gå in på Lufthansas webbsida och deras multisegmentbokning och sätt ihop en resa med 25 minuters byte i München, du kommer få ett rött error-meddelande att bytestiden är för kort. Så fungerar det i princip på alla online bokningssidor, dvs du kan inte boka en biljett med en ogiltig anslutning.

I detta fall handlar väl problematiken snarare om att det nog inte går oändligt med flyg till Sydafrika. Finns det ens ombokningsmöjligheter eller blir det övernattning i München om allt skiter sig? Det är vad jag hade tänkt på.

Det som är lite dumt är att det inte verkar finnas någon kontroll när tidtabeller justeras om det finns passagerare som får en för kort bytestid. Antingen finns det ingen sådan kontroll eller så är det för mycket jobb och man helt enkelt satsar på att det löser sig ändå för de få som drabbas när det handlar om några minuters ändring.
 

Dr. Miles

Expert
Det som är lite dumt är att det inte verkar finnas någon kontroll när tidtabeller justeras om det finns passagerare som får en för kort bytestid. Antingen finns det ingen sådan kontroll eller så är det för mycket jobb och man helt enkelt satsar på att det löser sig ändå för de få som drabbas när det handlar om några minuters ändring.

Ja, mina vänner fick en knasig ombokning så att Flight nr. 1 skulle anlända efter Flight nr. 2 skulle ha avgått.
http://www.businessclass.se/forum/s...g-bmi-bonusresa-efter-tidtabellsaendring.html

Men om det inte finns bonusplats på det nya flyget, blir man ombokad till en revenue biljett då?

Det beror på situationen och vilket bonusprogram du har bokat bonusresan med. Jag fick ändra min bokning till bättre routing/val av flygbolag tack vare tidtabellsändring.
 

NyfikenGrau

Medlem
Antingen finns det ingen sådan kontroll eller så är det för mycket jobb och man helt enkelt satsar på att det löser sig ändå för de få som drabbas när det handlar om några minuters ändring.

Jo det låter väl ganska rimligt att det är så.

Ja, mina vänner fick en knasig ombokning så att Flight nr. 1 skulle anlända efter Flight nr. 2 skulle ha avgått.
http://www.businessclass.se/forum/s...g-bmi-bonusresa-efter-tidtabellsaendring.html

Oj! Haha...jag ska inte klaga på min lilla omläggning då ;)
 

Roger J

Medlem
Men om det inte finns bonusplats på det nya flyget, blir man ombokad till en revenue biljett då?

Åtminstone SAS/AC/LH väntar med ombkningen av anslutningsflyg till avgångsdagen (om man inte hör av sig). Då har jag fått I-klass (bonusresa) bokad i Y-klass och fått poäng. Dock downgraded serviceklass. Handlar nog mycket om agenten.
Så mitt råd om man får en tidtabellsändring som gör att du missar en anslutning är att låta det vara och låta flygplatsen lösa det när du checkar in. Chansen är då stor att du blir bokad i en hög "vanlig" bokningsklass.
men det beror väl på hur man är som person, jag har förstått att vissa vill veta exakt hur de ska flyga i förväg....
 

Jacob

Medlem
Åtminstone SAS/AC/LH väntar med ombkningen av anslutningsflyg till avgångsdagen (om man inte hör av sig). Då har jag fått I-klass (bonusresa) bokad i Y-klass och fått poäng. Dock downgraded serviceklass. Handlar nog mycket om agenten.
Så mitt råd om man får en tidtabellsändring som gör att du missar en anslutning är att låta det vara och låta flygplatsen lösa det när du checkar in. Chansen är då stor att du blir bokad i en hög "vanlig" bokningsklass.
men det beror väl på hur man är som person, jag har förstått att vissa vill veta exakt hur de ska flyga i förväg....
Det där har hänt mig också, men då handlade det inte om tidtabellsförändring utan om att första flyget var så pass försenat att jag garanterat skulle missa anslutningsflyget. Frågade vid servicedisken då jag visste att det fanns ett alternativ (jag reste med enbart handbagage) och de var välvilliga. 20 minuter kvar till avgång och biljetten ställdes ut medan jag sprang till gaten där en mycket uppmärksam gateagent noterade att guldkortet saknades på mitt boardingkort (dom hade ropat på radion att det skulle komma en EBG) och såg till att detta fixades. Två dagar senare kom det oväntat in poäng på kontot.

Dock inget jag skulle räkna med eller ens chansa på, för några hundra poäng ser jag hellre till att få det fixat innan och slipper eventuell stress och krångel.
 

NyfikenGrau

Medlem
Så mitt råd om man får en tidtabellsändring som gör att du missar en anslutning är att låta det vara och låta flygplatsen lösa det när du checkar in. Chansen är då stor att du blir bokad i en hög "vanlig" bokningsklass.
men det beror väl på hur man är som person, jag har förstått att vissa vill veta exakt hur de ska flyga i förväg....

Haha, jag tar åt mig och blir lite gniden nu när jag hör resonemanget, smålänning som jag är - nu kommer jag inte kunna släppa tanken på att vi kanske kunnat dra fördelar av stressmomentet, ja kanske till och med av att missa planet ;)
 
Toppen