Senaste nytt

Får man mer baspoäng om man har flera biljetter utställda i sitt namn på samma resa och flight?

ZZZebra

Medlem
Kan meddela att jag råkat ut för detta. Inte glad kan jag meddela. Hade en rutt lla-arn-cph-ord-den och blir bortplockad på cph-ord där att någon annan med mitt namn fanns med. De andra flighterna låg dock kvar. Fastnade i cph då kärran var full. Jättemorr och gate crew hade ingen angenäm stund.

Även jag, eller rättare sagt mitt resesällskap har råkat ut för detta för några år sedan. Vi var en grupp på ca 20 personer där två hade samma för- och efternamn (mycket vanliga namn), vid incheckningen så hade man tagit bort den ena personen trots att båda hade betalade biljetter.

Detta var med SAS och resulterade att vi pga fullt plan fick skicka ett par personer en annan väg som tog något längre tid, dock tog SAS kostnaden för taxi för de som därmed missade vår förbokade transfer.
 

mry

Medlem
Detta blir lite OT, men jag undrar hur detta hanteras rent praktiskt i så fall? De kan väl knappast bara avboka den ena biljetten bara för att det finns två personer med samma namn bokade? Om jag heter "Anders Svensson" och bokar en biljett ARN-LLA så är det ju inte extremt osannolikt att någon annan med samma namn som mig också har tänkt åka med denna flight, och eftersom SAS inte kräver någon form av ID-kontroll varken vid bokning eller boarding så kan de ju inte veta om det är samma eller olika personer (om man nu inte registrerat samma EB-nummer på båda bokningarna, då blir det ju lite annorlunda).

Jag känner faktiskt en person med samma namn som mig som dessutom flugit på platserna bredvid varandra mellan LLA och ARN. Det var lite problem med mitt kort i gaten då så de slog upp mig på namn och frågade om jag visste om jag satt vid fönstret (jag gjorde det) och fick en boardinglapp med rätt plats. Det var först på planet jag insåg att jag satt bredvid min namne :)
 
Toppen