Senaste nytt

Får man mer baspoäng om man har flera biljetter utställda i sitt namn på samma resa och flight?

AABack2ARN

Medlem
Så här står det i CoC 3.3.7:

3.3.7 Notera att vi,för att minska antalet överbokningar, kommer att ställa in en eller flera av dina bokningar om du har gjort fler bokningar till ett resmål än det antal biljetter som du har köpt till detta resmål.

Ganska otydligt formulerat måste jag säga...

Så vitt jag förstår går man på en kombination av uppgifter såsom namn, bonusprogram, telefonnummer, kortnummer. Om man bara anger namn, men betalar med olika kort etc. lär det inte finnas en chans att flygbolaget kan cancellera en bokning.

SAS uppger tydligt att extrapoäng inte utgår för dyilka platser - och jag vet inte hur revenue-baserade program som UA och DL hanterar just detta... Intressant faktiskt!
 

SNIFF

Medlem
Mitt inlägg gick inte fram (skakig gprs i England)

@NotRyan Det lär ju bli extra roligt om man checkar in en väska på den andra biljetten.

Jag ska fråga sas hur de gör för de som är lite större och behöver mer plats.
 

SFC

Medlem
Så här står det i CoC 3.3.7:



Ganska otydligt formulerat måste jag säga...

Så vitt jag förstår går man på en kombination av uppgifter såsom namn, bonusprogram, telefonnummer, kortnummer. Om man bara anger namn, men betalar med olika kort etc. lär det inte finnas en chans att flygbolaget kan cancellera en bokning.

SAS uppger tydligt att extrapoäng inte utgår för dyilka platser - och jag vet inte hur revenue-baserade program som UA och DL hanterar just detta... Intressant faktiskt!

Med tanke på medel-omfånget hos den amerikanske affärsresenären kan jag inte tänka mig att extra-säten ger mer poäng på dessa bolag. Detta skulle innebära en inflation av poäng jämförbar med bananrepublikers och vissa afrikanska staters produktion av pengar med flera triljoner nollor :) (fast rimligt är nog att dessa dollar räknas som revenue)
 

thsred

Medlem
Flygbolagens datorer går kontinuerligt igenom och rensar bort "dubletter". Det har hänt (vet inte hur det går nu) att om det råkar finnas två personer med samma namn på en flygning så har en persons biljett raderats... Så det går nog knappast att boka två biljetter i samma namn. Det kollas upp för att undvika dubbelbokning.
 

David

Medlem
Hade man fått poäng för en extra stol bokad till instrument hade ju instrumentuthyrarna behövt ta in extrapersonal mellan 1-24 december då cello-bokningarna antagligen ökat något enormt.
 

Homer

Medlem
Should Your Cello Collect Airline Miles? - AOL On

When Flying, Are Cellos People Too?
Musicians and Airlines Are Squabbling Over Frequent-Flier Miles
Renowned cellist Lynn Harrell travels the world on two airline tickets—one for himself and one for his beloved companion, his $5 million, nearly 300-year-old cello. "Cello Harrell" gets its own boarding pass and even collects frequent-flier miles in its own account. Many cellos do, even for high school musicians.

But two seats don't always equal twice the miles. Delta Air Lines ' frequent-flier rules only allow people, not musical instruments, to collect miles, and Delta has been auditing accounts to catch frequent-flier scofflaws. Violating the rules can draw a severe penalty: Delta wiped out not only Cello Harrell's SkyMiles account, but also Lynn Harrell's personal SkyMiles account last year. Total loss: half a million miles. And Delta banned him from its loyalty program.

The benefits that come to double-seat purchasers vary by airline. United Airlines says it double-credits miles to a traveler's account for the purchase of a second seat, whether for a cello or because the customer needs the extra space. But American Airlines and Delta both say miles accumulate one time per flight, regardless of the number of seats purchased, and only a person can have a frequent-flier account.
Cellists say earning miles on their extra seats is important to defray high travel costs when orchestras around the world are struggling financially. Buying two tickets for a prominent soloist—especially if the tickets are $7,000 business-class international seats—can dissuade some orchestras, or cause them to book a pianist or violinist who wouldn't require an extra airline seat. So cellists use miles to buy seats for instruments or upgrades.

http://online.wsj.com/articles/SB10001424127887323393304578358390459673484
 

flum

Medlem
Flygbolagens datorer går kontinuerligt igenom och rensar bort "dubletter". Det har hänt (vet inte hur det går nu) att om det råkar finnas två personer med samma namn på en flygning så har en persons biljett raderats... Så det går nog knappast att boka två biljetter i samma namn. Det kollas upp för att undvika dubbelbokning.
Kan meddela att jag råkat ut för detta. Inte glad kan jag meddela. Hade en rutt lla-arn-cph-ord-den och blir bortplockad på cph-ord där att någon annan med mitt namn fanns med. De andra flighterna låg dock kvar. Fastnade i cph då kärran var full. Jättemorr och gate crew hade ingen angenäm stund.
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns en del inlägg på FlyerTalk som beskriver detta hända titt som tätt. Gemensamt verkar dock vara att det rör sig om flera bokningar från samma person när man kommer till pudelns kärna.
 
Toppen