Senaste nytt

Får man ersättning för poäng från försäkringsbolaget vid avbeställning av bonusresan?

Dr. Miles

Expert
Jag startar en ny tråd för att göra frågan mer tydligt.

Diskussion från: http://www.businessclass.se/forum/threads/kort-försäkringar.26990/

Vi kanske bör skilja vad som försäkringstagaren vill ha av försäkringen.

Jag fick ersättning från kortförsäkringen/hemförsäkringen även vid bonusresor för:
  • Bagageförsening
  • Personförsening
  • Avbeställningsskydd (endast skatter och avgifter, ingen ersättning för poängkostnad)
  • När personen blev sjuk/fick skada

Det som är intressant för många här är:

Ersätter kort-/hemförsäkringen för anskaffningskostnad av poäng vid händelse av avbokning (avbeställningsskydd)?

@Golfkillen skrev i en annan tråd att han fick ersättning för poängen. Från vilken försäkring? och bonusresor med vilket bonusprograms poäng?
 

Mikeswede

Medlem
Jag har fått ersättning för del av skatt+bränsletillägg när jag blev sjuk under poängresa (antal sjukdagar(läkarintyg)/totala resdagar*kostnad). Dock ingen ersättning för själva poängen. Resan var hösten 2014 och försäkringen Trygg Hansa hemförsäkring med reseplus.
 
Det jag har fått för var exakt det @Mikeswede inte fick för. På en resa för tre år sedan blev sonen sjuk och sängliggande i fem dagar. Då fick jag (kostnaden för vad poängen kostade / totala antalet semesterdagar) * 5. Det var länsförsäkringar 2012. Eftersom poängen har ett värde så föreslog jag den lösningen och det var inget konstigt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om något försäkringsbolag går med på följande scenario och i så fall hur räknas poängpriset till pengar?.
  1. Du har köpt poäng på SPG (Starwoods Preferred Guest)
  2. Sedan konverterade du poängen till US Airways Dividend Miles.
  3. Vid konvertering av 20.000 miles fick du 5.000 miles extra.
  4. Sedan förflyttades miles på US Airways Dividend Miles till American Airlines AAdvantage.
  5. Du hade 80.000 poäng på American Airlines AAdvantage innan kontot slogs ihop med US Airways Dividend Miles.
  6. Du har bokat en bonusresa mellan Europa-Asien t/r i Business class (105.000 miles)
  7. Du behöver att avboka bonusresan pga oförutsedd skada.
 

twiggs

Medlem
Jag undrar om något försäkringsbolag går med på följande scenario och i så fall hur räknas poängpriset till pengar?.
  1. Du har köpt poäng på SPG (Starwoods Preferred Guest)
  2. Sedan konverterade du poängen till US Airways Dividend Miles.
  3. Vid konvertering av 20.000 miles fick du 5.000 miles extra.
  4. Sedan förflyttades miles på US Airways Dividend Miles till American Airlines AAdvantage.
  5. Du hade 80.000 poäng på American Airlines AAdvantage innan kontot slogs ihop med US Airways Dividend Miles.
  6. Du har bokat en bonusresa mellan Europa-Asien t/r i Business class (105.000 miles)
  7. Du behöver att avboka bonusresan pga oförutsedd skada.

Hahahah! Det låter nästan som ett exempel att göra en "Hassan"-liknande (radioprogrammet, om ni minns) parodi på med diverse icke ont anande försäkringshandläggare! :D

Snacka om total förvirring.
 
Men vilket värde använde du för poängen? Baserat vad det kostade att resa in dem? Vad det skulle kosta att köpa dem från SAS (elle vilka det nu var)?
Jag har för mig att det var vad poängen hade kostat att köpa in (vilket var ungefär samma vad biljetten kostade, var en 2-4-1 i flex).
 

Hafermann

Medlem
Jag startar en ny tråd för att göra frågan mer tydligt.

Diskussion från: http://www.businessclass.se/forum/threads/kort-försäkringar.26990/

Vi kanske bör skilja vad som försäkringstagaren vill ha av försäkringen.

Jag fick ersättning från kortförsäkringen/hemförsäkringen även vid bonusresor för:
  • Bagageförsening
  • Personförsening
  • Avbeställningsskydd (endast skatter och avgifter, ingen ersättning för poängkostnad)
  • När personen blev sjuk/fick skada

Det som är intressant för många här är:

Ersätter kort-/hemförsäkringen för anskaffningskostnad av poäng vid händelse av avbokning (avbeställningsskydd)?

@Golfkillen skrev i en annan tråd att han fick ersättning för poängen. Från vilken försäkring? och bonusresor med vilket bonusprograms poäng?

Väcker liv i denna tråd.
@Dr. Miles (och andra med vetskap), vet vi om Amex Elite ersätter kostnad för de 4 punkterna ovan vid bonusresa?
Framförallt sjukdom/personskada är av intresse.

Tack på förhand.
 

LarsD

Medlem
Problemet med Amex försäkring är att 75% av resans pris ska vara betald med Amex. Vad händer om man betalt hela resan i pengar med Amex men tex bokat hotell eller flyg med poäng? Kan ju lätt bli så att 75% inte är betalat via Amex.
 

miramax

Medlem
Problemet med Amex försäkring är att 75% av resans pris ska vara betald med Amex. Vad händer om man betalt hela resan i pengar med Amex men tex bokat hotell eller flyg med poäng? Kan ju lätt bli så att 75% inte är betalat via Amex.

Någon som lyckats landa i denna fråga? jag hade en lång diskussion med amex utan att riktigt få någon klarhet i detta.

Låt oss säga att man har ett platinumkort. Spenderar många miljoner kr per år på resor och hotell. Detta genererar en massa membership rewards-poäng. Man konverterar dem till Eurobonus och HHonors. bokar en bonusresa till USA i sas business och bor gratis på det dyraste hotellet inom det bonusprogrammet. Något händer: t ex blir påkörd av en taxi. Sjukvårdsnotan slutar på 1 miljon kr.

Vad händer nu? jag har alltså inte på långa vägar betalat 75% av resan med amex(om poängbokningarna ses som ett värde). Men jag har använt kortet precis som det är tänkt. Tjänat in membership rewards och använt dem till amex partners.
 
Toppen