Senaste nytt

Får jag ta med gäster till Star Alliance lounger som EuroBonus Guld?

Tockstew

Medlem
Jag råkade läsa på SAS hemsida angående guldförmåner i SAS lounger och där står det att man får gästa en vän eller fyra familjemedlemmar under förutsättning att man åker samma flyg......inkonsekvensen blir dock total om man läser vad som gäller för star alliance lounger. Då går det minsann bra att gästa om man reser med ett star alliance bolag....... EuroBonus-medlemsnivåer - SAS
 

palmen

Moderator
Jag råkade läsa på SAS hemsida angående guldförmåner i SAS lounger och där står det att man får gästa en vän eller fyra familjemedlemmar under förutsättning att man åker samma flyg......inkonsekvensen blir dock total om man läser vad som gäller för star alliance lounger. Då går det minsann bra att gästa om man reser med ett star alliance bolag....... EuroBonus-medlemsnivåer - SAS
Man behöver inte resa på samma flyg för att gästa en vän. Om det är ett krav för att gästa familjen låter jag vara osagt (en familj reser ju dock oftast till samma destination). Mig veterligen så finns det dock inget i automatspärrarna som känner av att man åker samma flight så det ska inte vara några problem.
 

Tockstew

Medlem
Man behöver inte resa på samma flyg för att gästa en vän. Om det är ett krav för att gästa familjen låter jag vara osagt (en familj reser ju dock oftast till samma destination). Mig veterligen så finns det dock inget i automatspärrarna som känner av att man åker samma flight så det ska inte vara några problem.
Precis. Det är min erfarenhet också. Mer oklart vad gäller familj också. De gånger vi rest tillsammans har det varit på samma flyg och dessutom har min fru också guldkort.
 

Gus

Medlem
Jag är förhoppningsvis EBG (första gången nånsin :)) om några veckor när familjen ska resa till Rom i ekonomi med SAS. Jag har aldrig gästat eller blivit gästad så jag är nybörjare på detta.

ARN-FCO är ju inga problem med loungeaccess för hela familjen. Loungen i FCO ska tydligen vara riktigt bra så den vill jag noggrant utforska :). Några frågor.

1. Officiellt sett får man bara ta med 1 gäst. Någon som i loungen på FCO har lyckats ta med sig både fru/make och ett barn (3 år)?

2. Om receptionisten säger nej till förslag 1, kan jag då gå in med min dotter först och ge henne lite pasta. Därefter gå ut med henne från loungen och lämna över henne till våra kompisar (som reser med oss) och därefter gästa in min fru? Frågan är alltså om det finns någon begränsning i hur många personer man får gästa in i en lounge per dag? (Givetvis 1 person åt gången).

Vi har Priority pass i reserv som vi får använda oss av annars :).
 
@Gus, med Priority Pass kommer man inte in i Star Alliance-loungen. Om du vill få in alla i Star Alliance-loungen så kanske du kan PlusGrade:a en person? Det brukar inte vara svårt att få en PlusGrade accepterad på resor inom Europa.
 

Agö

Medlem
Här hittade jag reglerna @Gus ! Förslag enligt p. 2 är således i strid med reglerna.

Guests

First Class and Star Alliance Gold customers travelling on a Star Alliance or Connecting Partner Flight and Eligible Paid Lounge Membership customers are each entitled to bring one guest into the lounge. The guest must enter the lounge together with the eligible customer and present a boarding pass for a Star Alliance member airline operated flight or Connecting Partner flight departing from the respective airport at the same day. For contract lounges, the guest must be travelling on the same Star Alliance flight as the customer.

Any accompanying person over the age of two is considered a guest. Children under the age of two may accompany the customer to the lounge and are not considered as guests.

The guest entitlement may not be exceeded by the customer entering a lounge on multiple occasions, each time accompanied by a different guest.

Each eligible customer might bring only one guest to the lounge, even if he is entitled to bring a guest by multiple grounds (e.g. being a First Class customer with Star Alliance Gold status).

Lounge Access Policy - Star Alliance - Star Alliance
 

Gus

Medlem
Här hittade jag reglerna @Gus ! Förslag enligt p. 2 är således i strid med reglerna.

Guests

First Class and Star Alliance Gold customers travelling on a Star Alliance or Connecting Partner Flight and Eligible Paid Lounge Membership customers are each entitled to bring one guest into the lounge. The guest must enter the lounge together with the eligible customer and present a boarding pass for a Star Alliance member airline operated flight or Connecting Partner flight departing from the respective airport at the same day. For contract lounges, the guest must be travelling on the same Star Alliance flight as the customer.

Any accompanying person over the age of two is considered a guest. Children under the age of two may accompany the customer to the lounge and are not considered as guests.

The guest entitlement may not be exceeded by the customer entering a lounge on multiple occasions, each time accompanied by a different guest.

Each eligible customer might bring only one guest to the lounge, even if he is entitled to bring a guest by multiple grounds (e.g. being a First Class customer with Star Alliance Gold status).

Lounge Access Policy - Star Alliance - Star Alliance
Tack! :) Precis vad jag eftersökte!

@Budgetresenär tack! Jo jag vet att det är separata lounger. Frugan får gå till PP-loungen, dottern och jag (samt 1-åringen) till Star Alliance. Det blir win win: jag får en av de bästa Star Alliance-loungerna och frugan får lite egentid! :D

Förresten, någon som vet om loungen (star alliance på FCO) har en barnhörna?
 
Toppen