Senaste nytt

Får hjälp med taxing på flygplatsen

Flög med SK från Manchester för några år sedan, då åkte vi efter Follow-me ända ut till startbanan.

Flygit mycket med AA från Dallas på 90-talet. Då var det inte frågan om någon push-back från gate. Full reversering! Och sen' iväg...ja, taxa ut till start.
Spara pengar? Månne kostade push-back extra?

Follow-mes är inte standard på MAN idag, vi hade dom länge för A380 men sen vi fick bättre taxivägar är det borttaget, så det var lite spännande att ni fick det.


"Powerback"kallas det när man reverserar ifrån gate. Det är väldigt ovanligt att man använder det, främst för att det bullrar rejält (reversering låter massor) och dessutom riskerar det att flyga FOD på terminaler och annat när man reverserar iväg. Vet inte om det är så längre men på Glasgow brukade tydligen twin ottern reversera ut ifrån gate ganska ofta. På MAN kan vi i teorin ha powerbacks men bara på remotes och enbart mindre propellerplan, jag har aldrig faktiskt sett någon göra det, är lättare att få fram en truck verkar det som.
 

rvarttinen

Medlem
Follow-mes är inte standard på MAN idag, vi hade dom länge för A380 men sen vi fick bättre taxivägar är det borttaget, så det var lite spännande att ni fick det.


"Powerback"kallas det när man reverserar ifrån gate. Det är väldigt ovanligt att man använder det, främst för att det bullrar rejält (reversering låter massor) och dessutom riskerar det att flyga FOD på terminaler och annat när man reverserar iväg. Vet inte om det är så längre men på Glasgow brukade tydligen twin ottern reversera ut ifrån gate ganska ofta. På MAN kan vi i teorin ha powerbacks men bara på remotes och enbart mindre propellerplan, jag har aldrig faktiskt sett någon göra det, är lättare att få fram en truck verkar det som.

Tack för lite upplysningar. Kul!

De AA flygningar det var frågan om var alla med MD-80. FOD? Flying Object Debris? Ny term för mig ...

Twin Otter har vi flygit med inrikes Maldiverna; första gången jag sett hur det går till att fickparkera ett flygplan - ja, det är sjöflygplan så det fungerar väl med dem.
 

marbe166

Medlem
Av någon anledning får alltid KLM Cityhoppers Fokker 70 åka efter follow me-bilen efter landning i Köln (CGN), trots att de nästan alltid parkerar på samma remote-plats.
 
Tack för lite upplysningar. Kul!

De AA flygningar det var frågan om var alla med MD-80. FOD? Flying Object Debris? Ny term för mig ...

Twin Otter har vi flygit med inrikes Maldiverna; första gången jag sett hur det går till att fickparkera ett flygplan - ja, det är sjöflygplan så det fungerar väl med dem.

Nästan, Foreign Object Debris. En av många TLAs ifrån jobbet.

TLA betyder för övrigt "Three Letter Abbreviation", ja vi har en förkortning som betyder, förkortning. Vi har också förkortningar av förkortningar, t.ex. VOR; VHF Omni-directional Range.

Av någon anledning får alltid KLM Cityhoppers Fokker 70 åka efter follow me-bilen efter landning i Köln (CGN), trots att de nästan alltid parkerar på samma remote-plats.

Antagligen någon lokal restriktion i såna fall, typ att ett visst område kräver follow-me vissa tider på dygnet. Vi har några taxivägar som kräver follow me på nätter eller i lågsiktsprocedurer då dom inte har ljus i centerlinjen.
 
Toppen