Senaste nytt

Får hjälp med taxing på flygplatsen

agehall

Medlem
Jag har också undrar om detta. Trodde alltid att det på större flygplatser gick att begära taxi-to-gate om piloten inte har koll på flygplatsen. Nuförtiden är det inget problem med alla modern hjälpmedel, men kanske det har varit så en gång i tiden?

Menar du follow-me bilen?

Exakt - follow-me-bilen är något helt annat än det TS frågade om och den finns fortfarande.
 

fcx

Medlem
Menar du follow-me bilen?

Det finns minst en pilot som gärna skulle vilja att follow-me bilen användes oftare på Arlanda:
Capture.JPG

(Flygplan tog fel taxiväg och krockade med ett parkerat plan för 2½ år sedan på ARN)
http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL 2013_12.pdf
 

fredrik996

Medlem
Har vart med om på Newark att man blir dragen av trucken in till gate sista biten då det är såpass trångt att köra med motorerna in.
Händer väl nu och då på Newark antar jag. det är väl det närmsta man kan komma taxing med truck.
 

mha321

Medlem
Har vart med om på Newark att man blir dragen av trucken in till gate sista biten då det är såpass trångt att köra med motorerna in.
Händer väl nu och då på Newark antar jag. det är väl det närmsta man kan komma taxing med truck.
Sas parkerar ganska ofta på en "hörnplats" på Newark. Om det står flygplan på någon av de två närmsta platserna (tror det är 2) så är det förbjudet att taxa för egen maskin där. Däremot om de är lediga så är det fritt fram.

Fick det förklarar av flight crew när vi fick stå och vänta 10+ minuter på trucken i höstas.
 
Sas parkerar ganska ofta på en "hörnplats" på Newark. Om det står flygplan på någon av de två närmsta platserna (tror det är 2) så är det förbjudet att taxa för egen maskin där. Däremot om de är lediga så är det fritt fram.

Fick det förklarar av flight crew när vi fick stå och vänta 10+ minuter på trucken i höstas.
Aha, har också varit med om det just på Newark med SAS. I Miami kändes det ännu trängre när vi parkerade med BA, men där fick vi taxa in för egen maskin.
 

FF#1

Medlem
Airbus testade nyligen ett system där planet drivs med elmotorer på marken för att spara bränsle.

Läste om nått försök med en hybriddragare hos Lufthansa här om året. Skulle kunna dra en wide body på en laddning till valfri position på FRA, sen hade den en liten diesel om det av någon anledning skulle bli slut batteri. Det skulle spara massa miljö och bränsle enligt artikeln
 

rvarttinen

Medlem
Flög med SK från Manchester för några år sedan, då åkte vi efter Follow-me ända ut till startbanan.

Flygit mycket med AA från Dallas på 90-talet. Då var det inte frågan om någon push-back från gate. Full reversering! Och sen' iväg...ja, taxa ut till start.
Spara pengar? Månne kostade push-back extra?
 
Toppen