Får hjälp med taxing på flygplatsen

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Joshua, 9 Februari 2015.

  1. Joshua

    Joshua Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej.

    Fråga till ni kunniga.

    Vad är det som egentligen avgör ifall ett plan får hjälp med dragbil för taxing till gate eller vise versa.

    Kan inte se mönstret riktigt...

    Självklart smart då det antagligen sparar bränsle men då borde väl alla göra det?

    Ex bild på Norweigan nedan där en sas kärra nyss kört på samma ställe...

    ImageUploadedByTapatalk1423478913.261923.jpg
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Är inte det där ett plan som bogseras bort från gate för att stå parkerat någon annanstans en längre tid?

    Vad jag känner till, så är det inga som blir bogserade ut till startbanan på ARN. Iaf har jag inte sett/upplevt det.
     
  3. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Precis som @agehall säger, om ett plan bogseras så är det till annan terminal, hangar eller annan uppställningsplats....
     
  4. Joshua

    Joshua Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Då känns det som jag har en fråga mindre i livet obesvarad, tack!
     
    palmen, Jakob Österberg och agehall gillar detta.
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Gjorde inte Virgin Atlantic ett test med att taxas till runway på någon av London-flygplatserna? Vet inte om det var en engångshändelse eller en serie med tester.
     
  6. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    taxas är det man gör hela tiden, däremot tror jag man utvärderade om man skulle bli bogserade och därmed spara bränsle. I slutändan var det tydligen mer besvär än det var värt.


    På större flygplatser har man ganska gott om bogseringar, där jag jobbar har vi säkert ett dussintal dagligen under vintern, ännu fler på sommaren. Oftast handlar det om att flytta något från en gate till remote så att någon annan kan använda gaten, eller flytta något från remote till en gate inför en flygning. Andra vanliga varianter är att man drar något mellan en hangar och ett stand i samband med underhåll.
     
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet att det var någon flygplats i afrika där motorerna stängdes av så fort man stannat och sedan kom det en truck och bogserade in planen till gate. Kommer dock inte ihåg var och om det var så varje gång jag var där.
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Airbus testade nyligen ett system där planet drivs med elmotorer på marken för att spara bränsle.
     
  9. Jag har också undrar om detta. Trodde alltid att det på större flygplatser gick att begära taxi-to-gate om piloten inte har koll på flygplatsen. Nuförtiden är det inget problem med alla modern hjälpmedel, men kanske det har varit så en gång i tiden?
     
  10. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Menar du follow-me bilen?
     
    simon_says91 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×